در جلسه روز ملی روستا و عشایر از کمبود امکانات آموزشی و بهداشتی به‌عنوان مهم‌ترین دلایل از بین رفتن جذابیت‌های زندگی در روستا و مهاجرت به شهرها تأکید شد.
کد خبر: ۶۶۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ 10 October 2018

به گزارش تابناک قم، همایش روز ملی روستا و عشایر ظهر امروز با حضور سید مهدی صادقی استاندار و سعید رضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه، دهیار روستای سراجه اظهار داشت: در بخش مرکزی استان 34 هزار نفر روستایی وجود دارد که بخش مهمی از اقدامات تنها در دامداری و کشاورزی و باغداری خلاصه می‌شود.

حسین نصیری اشتغال پایدار در روستاهای بخش مرکزی را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: از مردادماه سال جاری 25 میلیارد تومان در زمینه اشتغال پایدار روستایی به این بخش اختصاص داده‌شده و متقاضیان به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند.

وی با اشاره به طرح‌های محرومیت زدا در روستاهای بخش مرکزی تأکید کرد: در حال حاضر در بیش از 70 درصد از روستاهای بخش مرکزی فعالیت‌های عمرانی برای محرومیت‌زدایی و رونق تولید و اشتغال در حال انجام است.

ارائه تسهیلات کم‌بهره پیش‌شرط توسعه گردشگری در بخش کهک است

دهیار روستای دستجرد نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به ظرفیت‌های بخش کهک گفت: از شاخصه‌های مهم بخش کهک قابلیت و ظرفیت‌های گردشگری موجود در این بخش است، وجود روستاهای بکر و دست‌نخورده و مناظر و جاذبه‌های طبیعی از ظرفیت‌های مهم بخش کهک است، بالغ‌بر 20 هزار نفر در بخش کهک ساکن بوده که در ایام تعطیل این رقم 5 برابر می‌شود.

مهدی جعفری با اشاره به برخی از مهم‌ترین نیازهای عمومی بخش کهک برای رونق صنعت گردشگری ادامه داد: احداث بوستان‌های بین‌راهی، ایمن‌سازی راه‌ها، تقویت خدمات اجتماعی و ارائه تسهیلات با بهره کم به بخش خصوصی از مهم‌ترین نیازهای این بخش بوده که می‌تواند در رونق گردشگری اثر ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تأکید بر متصل شدن آب سرشاخه‌های رود دز به بخش کهک عنوان کرد: در سال‌های گذشته آب شرب از سرشاخه‌های رود دز به بخش کهک متصل شده که از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در بخش کهک بوده است.

جذابیت روستاهای استان از بین رفته است

دهیار روستای خلج آباد نیز در بخشی از این جلسه با تأکید بر برخی از مشکلات روستایی استان تصریح کرد: حقیقت این بوده که توسعه و آبادانی کشور در گرو توسعه و رسیدگی به روستاها است، غفلت از اقتصاد و تولید مشکل اصلی و نخست روستاهای استان است، تاکنون برنامه‌ای برای افزایش تولید و اقتصاد روستا شکل نگرفته است.

مهدی کربلایی عنوان کرد: خدمات‌رسانی در سال‌های گذشته در سطح روستاهای استان افزایش پیداکرده اما متأسفانه در زمینه اقتصاد روستا برنامه‌ای انجام‌نشده است، تعلل دستگاه‌های اجرایی در توسعه روستایی و موازیکاری‌های بین آن‌ها مشکلات و چالش‌های اساسی برای مردم ساکن روستا ایجاکرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان‌ها و نهادهای زیادی در زمینه توسعه روستاها فعالیت می‌کنند که نشان می‌دهد نگاه مسئولان به روستاها بخشی بوده و از کلیت و جامعیت مورد انتظار خالی است، فقدان امکانات آموزشی و بهداشتی سبب از بین رفتن جاذبه‌های روستا و افزایش مهاجرت به شهرها شده است.

کربلایی خاطرنشان کرد: شاخص‌ترین طرحی که در روستاها اجرا می‌شود طرح هادی بوده صرفاً نگاهی کالبدی و فیزیکی دارد و از هرگونه نگاه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دور است، تضمین اشتغال روستائیان باید به‌صورت یک اصل مهم در بین مسئولان دنبال شود.

بخش خلجستان با کمبود آب شرب روبه‌رو است

دهیار روستای قاهان نیز در ادامه این جلسه ابراز کرد: از 48 بند وظایف دهیاری‌ها بیش از 38 بند مربوط به مسائل اجرایی است، تصویب قانون نسبت به اجرای آن امری ساده‌تری است، 10 درصد از وظایف دهیاران مربوط به اطلاع‌رسانی است.

علی باقری با انتقاد از قانون عوارض و تفاوت آن بین روستا و شهر بیان کرد: 27 درصد از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل داده اما متأسفانه عوارض روستائیان 12 درصد منظور می‌شود و عوارض شهری با نسبت 88 درصد محاسبه می‌شود که این مسئله مستقیماً با مسئله توسعه و پیشرفت روستاها مرتبط است.

وی توسعه خدمات‌رسانی را رمز رونق صنعت گردشگری در سطح روستاهای استان دانست و گفت: توسعه خدمات‌رسانی در سطح روستاها برای رونق و گسترش صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در سطح روستاهای استان امری اجتناب‌ناپذیر است، در کل بخش خلجستان صرفاً یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی در اختیار دهیاری قرار داده‌شده که با توجه به گستردگی و کوهستانی بودن منطقه پاسخگوی نیازها نیست.

دهیار روستای قاهان برخی از مشکلات روستای قاهان و بخش خلجستان را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: کمبود آب شرب در روستاهای بخش خلجستان، مشکل باغات و اراضی کشاورزی، بوم گردی و مشکل زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات ازجمله مهم‌ترین مشکلات بخش خلجستان و روستاهای قاهان است.

شبکه آبرسانی بخش جعفریه فرسوده است

دهیار بخش جعفرآباد نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به برخی از ویژگی‌های بخش جعفریه گفت: این بخش از 33 روستا و شهر جعفریه تشکیل‌شده که 8 هزار نفر از مردم این بخش در روستا ساکن و 8 هزار نفر در شهر جعفریه زندگی می‌کنند.

هادی زین‌العابدین خاطرنشان کرد: این بخش به‌عنوان یکی از شاهراه‌های عبور و مرور به استان‌های همدان و اراک محسوب می‌شود و ازنظر تولید و توزیع و تولید محصولات لبنی و گوشتی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: شبکه‌های فرسوده آبرسانی ازجمله مشکلات مهمی بوده که به‌صورت مستمر زیرساخت‌های آسفالت و روکش خیابان‌های این بخش را از بین می‌برد، نقاط حادثه‌خیز در این بخش زیاد است اما متأسفانه هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار