همزمان با آغاز سال تحصیلی، هشت مدرسه در نقاط مختلف استان قم به بهره برداری رسید و در اختیار دانش آموزان قمی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۶۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 12 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، استان قم یکی از استان‌هایی است که به دلیل مهاجرت فزاینده با مشکل کمبود سرانه فضای آموزشی مواجه است، مشکلی که گرچه با احداث ده‌ها واحد آموزشی طی سال‌های اخیر در قم کاهش پیدا کرد، اما مشکل کمبود سرانه فضای آموزشی در استان هنوز ادامه دارد.

افزایش سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان می‌تواند که در راستای تقویت عملکرد این دانش آموزان در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی موثر باشد، به همین دلیل تلاش برای افزایش این سرانه در استان قم اهمیت زیادی دارد.

افتتاح 8 مدرسه جدید در قم

محسن پورگلیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پروژه‌های عمرانی اداره کل نوسازی مدارس استان قم اظهار کرد: این اداره کل در هفته دولت و ابتدای مهرماه 14 پروژه عمرانی شامل هشت مدرسه و 6 فضای ورزشی و تربیتی همچون کانون فرهنگی، سالن ورزشی و استخر آموزشی را به بهره برداری رساند.

وی ادامه داد: امسال در آغاز سال تحصیلی 71 کلاس درس جدید با 19 هزار مربع تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان قم شد و احداث بیش از 50 درصد این فضاها توسط خیرین صورت گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم افزود: 27 پروژه عمرانی از جمله 18 مدرسه در دست احداث در استان داریم که هیچ کدام از این پروژه‌ها تعطیل نیست، منابع موردنیاز برای احداث این پروژه‌ها هم از اعتبارات دولتی و هم از اعتبارات مردمی تامین می‌شود.

معضل زمین‌های آموزشی در شهر قم

پورگلیان احداث مدارس جدید را در نقاط مختلف شهر قم دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال هم اکنون مدارسی را در مناطق پردیسان، 15 خرداد، بنیاد و شیخ آباد در دست احداث داریم هرچند معضل زمین‌های آموزشی در شهر قم حل نشده است.

وی ادامه داد: در یک سری از مناطق رو به گسترش شهر قم همچون پردیسان که زمین در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان است، زمین آموزشی به اندازه حداقل پیش بینی شده است، اما در مناطق دیگری از شهر همچون بلوار غدیر که مالکان زمین‌های آن مناطق با شهرداری برای الحاق به شهر و تغییر کاربری توافق می‌کنند، سهم قابل توجهی از زمین‌ها برای کاربری آموزشی در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم افزود: شهرداری باید پاسخ بدهد زمین‌هایی که در طی یک دهه اخیر به شهر الحاق شده است، کاربری‌های آموزشی آن کجا است؟ زمین‌های آموزشی در این مناطق در اختیار آموزش و پرورش برای احداث مدارس قرار نگرفته است و مردم برای خرید منازل در مناطق رو به گسترش شهر قم به وجود مدارس در چنین مناطقی باید توجه داشته باشند.

افزایش مشارکت خیرین در احداث مدارس در قم

پورگلیان با اشاره به مقاوم سازی مدارس استان قم اظهار کرد: مقاوم سازی این مدارس ادامه دارد، البته چون بسیاری از مدارس قم دو شیفت است، تخلیه موقت این مدارس برای اجرای پروژه مقاوم سازی در آن مدارس سخت است، ردیف اعتباری بودجه در خصوص مقاوم سازی مدارس متفاوت از ردیف اعتباری احداث مدارس است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه احداث مدارس طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، با این وجود شاهد بیشتر شدن مشارکت خیرین در احداث مدارس قم بودیم، ولی نیاز به احداث مدارس جدید در این استان زیاد است.

لزوم تبیین فضای آموزشی قم برای مردم

خاطرنشان می‌شود با توجه به کمبود شدید فضای آموزشی در استان قم و مشکلات بودجه ای دولت، تلاش برای جذب مشارکت بیشتر خیرین در احداث مدارس در این استان اهمیت زیادی دارد، قطعا تبیین وضعیت کنونی فضای آموزشی در استان قم برای مردم، مشارکت بیشتر خیرین در مدرسه سازی در قم را به دنبال خواهد داشت.

همچنین درگیر شدن دستگاه‌های مختلف استان قم و در راس آن شهرداری در بحث احداث مدارس در این استان به خصوص در زمینه تامین زمین‌های آموزشی در قم مهم است، مساله ای که تسهیل آن افزایش کمک خیرین به مدرسه سازی را به دنبال دارد.

باید بدانیم که استان قم با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت این استان امکان ارتقای وضعیت سرانه فضای آموزشی را با مشارکت همه جانبه مردم به خصوص خیرین و دستگاه‌های اجرایی را در زمان کوتاهی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار