نیروگاه سیکل ترکیبی قم سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز و گازوئیل مصرف می‌کند و سهم مهمی در تشدید آلودگی هوا دارد، مجاورت این نیروگاه با شهر قم نیز این مشکل را تقویت کرده است.
کد خبر: ۶۶۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 12 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، رفت و آمد زیاد وسایل نقلیه در مرکز قم، قرار گرفتن در مسیر تقاطع های مهم بین شهری و وجود صنایع تولیدی و کارخانجات صنعتی در اطراف این شهر باعث شده شاخص آلودگی در قم وضعیت ناسالمی داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل مهم در آلودگی هوای شهر قم، استقرار نیروگاه سیکل ترکیبی در مجاورت این شهر است، مسئله ای که طی چندین سال گذشته بارها و بارها در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفته است و مسئولین استانی به اهمیت آن تاکید داشته اند.

با این حال به نظر می رسد معضل آلودگی هوا و نقش نیروگاه سیکل ترکیبی استان قم در تشدید این معضل چندان که انتظار می رود مورد توجه مسئولین شهری و استانی نبوده است.

جابجایی نیروگاه سیکل ترکیبی به نقطه ای دورتر از شهر می تواند به کاهش آلودگی شهر قم کمک کند اما این اقدام هزینه زیادی را به مدیریت استان تحمیل می کند و در شرایط فعلی اجرای این گزینه تقریبا محال است، اما می توان با تغییر سوخت مورد استفاده در این نیروگاه از شدت آلودگی آن کاست.

نیروگاه قم از معدود نیروگاه هایی است که همچنان برای تامین سوخت خود از گازوئیل استفاده می کند، جایگزین کردن سوخت گاز برای تولید برق حجم آلودگی ایجاد شده در نیروگاه سیکل خورشیدی قم و خطرات ناشی از آن را تا حدود زیادی کاهش داد.

اقدام دیگری که می توان در راستای بهبود آلودگی هوا صورت داد، کاهش تلفات فنی برق و اصلاح الگوی مصرف در این زمینه است چراکه در حال حاضر بخش اعظم برق مورد نیاز ما با استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود و همین مسئله باعث تشدید آلودگی هوا می گردد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز و گازوئیل مصرف می کند و سهم مهمی در تشدید آلودگی هوا دارد، مجاورت این نیروگاه با شهر قم نیز این مشکل را تقویت می کند.

علاوه بر آلودگی هوا و ایجاد بیماری های تنفسی در بین شهروندان، مشکل دیگری که این نیروگاه و دیگر صنایع برای شهر و استان قم بوجود آورده اند، کمک به افزایش دما و کاهش باراندگی می باشد.

نيروگاه قم دومين نيروگاه سيكل تركيبي كشور می باشد كه بعد از پيروزي انقلاب در دوران سازندگي به بهره‌برداري رسيده است.

گفتنی است که این نیروگاه در کیلومتر ۱۴ جاده قم ـ اراک و در جنوب غربی شهرستان قم در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده و دارای چهار واحد گازی و دو واحد بخاری در بخش سیکل ترکیبی است.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار