دریاچه نمک دارای ظرفیت برداشت مواد معدنی فراوانی است ولی شرکت‌های بهره‌بردار باید به شاخص‌های زیست محیطی در هنگام برداشت توجه داشته باشند و نهادهای مربوطه نیز این شاخص‌ها را به عنوان خط قرمز تعریف کنند.
کد خبر: ۶۶۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 12 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، دریاچه نمک بین سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و از نظر جغرافیایی در حوزه این سه استان قرار دارد. به دلیل آنکه این دریاچه حالت شورابه دارد و امکان تفکیک نیست اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری به استان قم از سال 76 واگذار شده است.

این دریاچه از ظرفیت‌های عظیم استان است که گنجینه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود بنابراین در سرمایه‌گذاری و برداشت معدنی این دریاچه باید ملاحظات زیست محیطی رعایت شود تا تهدیدی به همراه نداشته باشد.

برداشت مواد از شورآبه‌های زیرسطحی

محمدنقی کاظم‌زاده، رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار کرد: سال 84 پروانه بهره‌برداری دریاچه نمک به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر شد که از شرکت‌های معدنی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با اشاره به شناسایی میزان مواد معدنی از نظر کمیت و کیفیت در دریاچه نمک گفت: کلرید پتاسیم، کلرید سدیم و منیزیوم از جمله مواد معدنی دریاچه است و برای استخراج دو ماده معدنی نمک و منیزیوم نیز پروانه صادر شده است.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: اطلاعات اکتشافی دریاچه جمع‌آوری و برخی اطلاعات به روز شده و اطلاعات وضعیت نفوذ آب، لایه‌های سطحی و وضعیت تشکیل مواد معدنی در افق‌های پایین‌تر از سطح و نفوذپذیری آب نیز موجود است.

وی با بیان اینکه از شورابه زیر سطحی قصد استفاده وجود دارد و از سطح و کف دریاچه برداشت صورت نمی‌گیرد یادآور شد: اینکه از نظر کیفی چه میزان شورابه وجود دارد و شورابه‌ها چه مشخصات و آنالیزهایی دارد و چه مواد معدنی می‌توان استحصال کرد بررسی شده است.

کاظم‌زاده با بیان اینکه مطالعات انجام شده و نمونه‌ها در حال آنالیز و تحلیل است گفت: اگر این اطلاعات تکمیل شود احداث کارخانه در دستور کار قرار می‌گیرد. قرارداد استخراج با شرکت تهیه و تولید نیز منعقد شده تا در مدت مشخص مواد معدنی را استخراج کند.

به روزرسانی مطالعات مسیر دسترسی دریاچه نمک

وی با اشاره به اهمیت احداث جاده دسترسی به دریاچه گفت: اکنون جاده دسترسی از مسیر قم کاشان و آران و بیدگل است ولی با توجه به اینکه مدیریت دریاچه در بحث اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری با قم بوده هنوز جاده‌ای از قم به دریاچه احداث نشده است.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: سال 96 مطالعات مسیر دسترسی به طور مجدد انجام و مطالعات پیشین به روز رسانی شد و جاده‌های دسترسی به دریاچه مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

وی ادامه داد: کار مطالعاتی به طور مجدد انجام شد و نحوه احداث و اعتبار این جاده و هماهنگی با دستگاه‌ها صورت گرفت و در سال 97 هزینه حداقل اختصاص پیدا کرد ولی برای احداث و ایجاد جاده نهایی و کامل به اعتبارات بیشتری نیاز است.

کاظم‌زاده با بیان اینکه در صورت بهره‌برداری از جاده مسائل حل می‌شود گفت: جاذبه‌های گردشگری در دریاچه وجود دارد به طوری که هیچ پوشش در آن مشاهده نمی‌شود و برای کسانی که کویرنوردی می‌کنند و به فعالیت‌های گردشگری علاقه‌مند هستند جاذبه گردشگری و توریستی بالایی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: احداث این جاده دسترسی برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی و صنعتی، مدیریت و نظارت بر آن و گردشگری به عنوان یکی از مسیرهای توسعه استان ضرورت دارد و به این امر کمک می‌کند.

برگزاری جلسات به منظور بررسی مخاطرات زیست محیطی

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به بررسی مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی برای دریاچه عنوان کرد: جلساتی با حضور سازمان محیط زیست، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار برگزار شد و دغدغه‌های خود را عنوان کردند.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر زیست محیطی باید به طور محدود برداشت شود تا به منطقه آسیب نزند. پیش از اجرای طرح در جلسات متعدد استان اعلام شده و چندین جلسه در استان با مدیریت استاندار برگزار شد و شرکت‌های بهره‌بردار دعوت شدند و مطالب و دغدغه‌ها، پیوست زیست محیطی و شاخصه‌ها و الزامات که باید رعایت شود مطرح شد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذار به منافع اقتصادی در کنار برخی شاخص‌های زیست محیطی توجه دارد گفت: در همه بخش‌های دنیا شاخص‌ها را دولت، ارگان‌های مرتبط، نهادها و دلسوزان و کسانی که در این زمینه نقش دارند اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک در قالب طرح بزرگ ملی اجرا شود باید شاخص‌های زیست محیطی ابلاغ شود و در طرح اقتصادی نهایی و بهره‌برداری لحاظ کنند.

برداشت معدنی از دریاچه نمک از جمله مواردی است که در اشتغالزایی تأثیر دارد زیرا ظرفیت استحصال کانی‌های مختلف از شورابه‌های این دریاچه وجود دارد که زمینه تولید مواد را رقم می‌زند.

ایجاد راه دسترسی به این دریاچه و کارخانجات استحصال به توسعه استان کمک می‌کند ولی نباید اجازه داد اینگونه اقدامات به قیمت از بین رفتن اکوسیستم طبیعی تمام شود و تهدیداتی با تسریع خشک شدن دریاچه و گردش ریزگردهای نمکی را رقم بزند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار