مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم گفت: چهارمین طرح «آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی» همزمان با سراسر کشور از امروز 21مهرماه جاری در این استان آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۶۶۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵ 14 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، داریوش بلدی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور برنامه ریزی امور مربوط به مسکن روستایی، نیازمند آمار و اطلاعات دقیق و جامع در مورد ویژگی های خاص مسکن روستایی و برخی ویژگی های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با سکونت در آبادی هاست.

وی ادامه داد: بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال 1382 اقدام به اجرای طرح «طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی» نموده است که این طرح با هدف بروزرسانی اطلاعات، در فواصل زمانی پنج ساله تکرار می شود.

وی با بیان این که این طرح شامل تمام آبادی های دارای سکنه دائم یا موسمی دارای 20 واحد مسکونی و بیشتر است، اضافه کرد: گردآوری آمار و اطلاعات از وضعیت آبادی ها و خصوصیات کمی و کیفی مسکن روستایی با هدف شناخت برخی از ویژگی های مرتبط با مسکن در آبادی های استان و شناخت ویژگی های کمی و کیفی واحدهای مسکونی تحت پوشش طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از جمله اهداف کلی طرح می باشد.

بلدی خاطرنشان کرد: در این طرح، اطلاعات واحد مسکونی از طریق مصاحبه مستقیم با خانوار ساکن و تکمیل پرسشنامه از طریق صحبت با مردم جمع آوری می شود.

به گفته وی، اطلاعاتی از جمله شناخت واقعیت های موجود مسکن و روند تحولات آن طی زمان، توسعه سیستم جامع اطلاعاتی مسکن روستایی با ایجاد پایگاه اطلاعاتی و تخصصی مسکن روستایی، تهیه و تدوین شاخص های مسکن روستایی و ارائه تحلیل هایی از وضعیت واحدهای مسکونی روستایی کشور به تفکیک واحدهای طرح ویژه بهسازی و نوسازی را می توان با اجرای این طرح به دست آورد.

وی افزود: ارزیابی تغییرات هزینه احداث مسکن روستایی و نقش تسهیلات طرح ویژه و تغییرات آن در تامین این هزینه، شناخت و تحلیل وضعیت آبادی های کشور از نظر بافت مسکونی و نحوه گسترش و الگوی استفاده از مصالح، امکانات و تسهیلات مرتبط با سکونت از دیگر تحلیل هایی است که با اجرایی شدن این طرح جمع آوری می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن قم با بیان این که در سال 92 از 40 روستای قم در قالب این طرح آمارگیری انجام شد، گفت: با اجرای این طرح، تعداد خانه های فرسوده و غیرمقاوم شناسایی و تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی به این واحدها تخصیص داده شد.

به گفته وی، امسال از 49 آبادی و 562 واحد مسکونی روستایی قم آمارگیری به عمل می آید.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار