در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم از نبود پایانه حمل بار به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل کامیون‌داران قمی یاد شد.
کد خبر: ۶۶۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹ 15 October 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم با حضور مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم و جمعی از مدیران استانی و بانکی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه برای حمل‌ونقل محصولات کشاورزی از طریق مسیر ریلی نتوانستیم به نتایج مطلوبی برسیم، اظهار داشت: واردات تمام بخش کشاورزی در بندر امام خمینی(ره) قرارگرفته است اما این بندر شرایط ریلی خوبی ندارد و همین امر سبب شد تا نتوانیم در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی از این طریق اقدام کنیم و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده عملاً در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم به حمل‌ونقل ریلی برای انتقال محصولات کشاورزی اتکا داشته باشیم.

تأمین نهاده‌های غذایی استان قم از طریق حمل‌ونقل ریلی ممکن نیست

محمدرضا طلایی افزود: ما 5 استان برتر کشور در واردات نهاده‌ها هستیم و حداقل 1500 تن و حداکثر 3500 تن نهاده‌های مصرفی استان قم بوده که آمار زیادی است، در حال حاضر برای تأمین این نیاز 30 کامیون از استان‌های مختلف به سمت قم بارگیری کردند اما این تعداد جوابگوی نیازهای استان قم نیست.

وی با بیان اینکه اگر نهاده‌های دامی استان قم تأمین نشود مشکلات جدی بخش کشاورزی و دام‌پروری استان قم را تهدید می‌کند، عنوان کرد: کمبود جو سبب شده که مرغداران و دامداران از جوهای بذری برای تأمین مواد غذایی موردنیاز دام خود استفاده کنند و در این صورت ما در زمان کشت جو با کمبود بذر مواجه می‌شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به مشکلات کامیون داران استان قم درزمینهٔ حمل بار ادامه داد: برای حل مشکلات کامیون داران و احداث پایانه حمل بار کامیون داران در استان قم زمین‌‌های موردنیاز به اداره کل راه داری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذار می‌شود.

تخصیص 76 میلیارد تومان به 27 واحد تولیدی در استان قم

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: شرکت بافت پلاست ماشین تولیدکننده پارچه بنری در ایران بوده و از سال 90 مبلغ 20 میلیارد تومان با سود 30 درصد تسهیلات از بانک آینده گرفته است و به دلیل عدم توانایی رقابت با واردکنندگان با مشکلات مالی زیادی مواجه شده است و بنا شد متقاضی به میزان 5 میلیارد تومان در قالب رونق تولید در سامانه بهین یاب ثبت کند.

محمود سیجانی ابراز کرد: شرکت آذرمایان که به تولید پیچ و مهره می‌پرداخت نیز با توجه به مشکلات مالی این واحد و عدم توانایی در امر تولید به بانک ملت تملیک و مقرر شد تا بانک ملت حکم تخلیه واحد‌ تولیدی را بگیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوباتی که درزمینهٔ آلایندگی واحدهای تولیدی به دست ما رسیده محدوده‌ حداکثری برای آلایندگی تمام واحدهای تولیدی مشخص‌شده است و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم باید با واحدهای تولیدی بر اساس همین محدوده تعیین‌شده تعامل داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت با اشاره تسهیلات پرداخت‌شده به واحدهای تولیدی استان عنوان کرد: بر اساس گزارش کمیته بررسی اداره‌ صنعت معدن و تجارت بیش از 76 میلیارد تومان تسهیلات مالی به 27 واحد تولیدی در استان قم تخصیص داده‌شده است.

نبود پایانه حمل بار؛ بزرگ‌ترین مشکل کامیون داران استان قم

نماینده اتحادیه کامیون داران قم نیز در بخشی این جلسه، ابراز کرد: نبود پایانه حمل بار بزرگ‌ترین مشکل بخش حمل‌ونقل استان قم است و این امر مشکلات زیادی را برای کامیون داران قمی به وجود آورده است

وی افزود: ‌یکی دیگر از مشکلات کامیون داران قمی کمبود وسایل یدکی کامیون‌ها و به‌ویژه لاستیک است، با توجه به بالا رفتن قیمت لوازم‌یدکی و لاستیک برخی از کامیون داران با مشکلات جدی برای تأمین این لوازم روبرو هستند.

نماینده اتحادیه کامیون داران قم با تأکید بر اینکه باید خدمات ارائه‌شده به کامیون داران بهبود یابد، افزود: میزان کرایه کامیون داران 5 سال است که هیچ افزایشی نداشته، درحالی‌که تمام هزینه‌های مربوط به کامیون داران افزایش‌یافته است.

حمید سالاری معاون حمل‌ونقل راهداری استان قم نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: حدود سه سال است که پیگیری‌های مربوط به احداث پایانه کامیون داران را انجام دادیم و منتظر تخصیص زمین برای احداث این پایانه هستیم و بلافاصله پس از تخصیص زمین‌ساخت پایانه کامیون داران استان قم را آغاز می‌کنیم.

نیروگاه 10 هزار مگاواتی برق در استان قم احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز در این جلسه، افزود: تأکید ما بر این است که نیروگاه 10 هزار مگاواتی برق در استان قم تا پایان دهه فجر به بهره‌برداری برسد تا گام مهمی درزمینهٔ تأمین برق موردنیاز و عدم قطعی برق در این استان برداشته باشیم.

مهرداد غضنفری عنوان کرد: در برخورد با واحدهای تولیدی که مشکلات اقتصادی دارند باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که واحدهای راکد به مدار تولید برگشته و آورده‌های مالی داشته باشند و نباید با برخورد‌های نامناسب تعداد واحدهای تولیدی راکد در استان قم را افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روزانه 12 کامیون برای تأمین‌ نیاز حمل‌ونقل سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأمین کند، گفت: احداث پایانه حمل بار کامیون داران مسئله‌ای اساسی برای بهبود حمل‌ونقل در استان قم است و روز سه‌شنبه همین هفته باید زمین موردنیاز برای احداث این پایانه به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعطا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم عنوان کرد: بنا بود در مسیر خط انتقال آب دز به قم در 8 نقطه احداث نیروگاه‌های برقی با ظرفیت 2 مگاوات داشته باشیم و باید هرچه سریع‌تر مزایده مربوط به واگذاری این نیروگاه‌ها انجام شود.

مشکل اصلی کامیون داران اشتباهات سیاست‌های کلان حمل‌ونقل کشور است

رئیس انجمن کامیون داران قم نیز در بخشی از این جلسه، خاطرنشان کرد: مشکلات کامیون داران و حمل‌ونقل آن‌ها تنها مربوط به قم نیست و سیاست‌های کلان حمل‌ونقل در کشور سبب شده است تا مشکلات زیادی برای کامیون داران ایجاد شود.

لاجوردی ادامه داد: برای حمل‌ونقل جاده‌ای باید الگوی مناسبی طراحی‌شده و بر اساس آن مشکلات مربوط به حمل‌ونقل کشور را حل کنیم، کشور ترکیه در همسایگی ما قرار دارد و درزمینهٔ حمل‌ونقل پیشرفت بسیار خوبی داشته است، ما نیز می‌توانیم از تجربه آن‌ها برای بهبود شرایط حمل‌ونقل خود استفاده کنیم.

واحدهای تولیدی حامی محیط‌زیست مورد تجلیل قرار می‌گیرند

در ادامه این جلسه، معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم افزود: سازمان محیط‌زیست سعی می‌کند با واحدهای تولیدی همکاری‌های لازم را درزمینهٔ رونق تولید و حفاظت از محیط‌زیست داشته باشد.

احمد شفیعی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد واحدهای صنعتی و خدماتی را که فعالیت‌های چشمگیری در راستای حفظ محیط‌زیست انجام داده و ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کردند را به‌‌عنوان واحد‌های صنعتی و خدماتی سبز انتخاب و موردتقدیر قرار دهد.

 

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار