به مناسبت روز جهانی عصای سفید؛
با نگاهی بر تقویم یادمان می‌آید که امروز روز کسانی است که دل‌هایشان روشن است اما به خاطر کوله بار مشکلاتشان، هر ساله شعار «راهم را هموار کن» را تکرار می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 15 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، فقط چند متر از مسیر رفت‌وآمدم را با چشمان بسته طی کردم تا به محل کارم برسم، اما دل توی دلم نبود که هر چه زودتر چشمانم را بازکنم و از دنیای تاریک پشت پلک‌هایم خلاص شوم، چه کسی تضمین کرده چشم‌هایم همیشه روشن و پرفروغ باشد؟ به خودم آمدم و گفتم تا حالا باز بوده چه کرده‌ای و چه چیزهایی را با چشمانت دیده‌ای؟

۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید است، روز جهانی نابینایانی که تپیدن قلب زندگی و زدن نبض طبیعت را احساس می‌کنند و دل‌هایشان روشن است و گویی رنگ عصایشان حکایت از زلالی و روشنی دلشان دارد.

نابینایان با کوله باری از مشکلات همچون اشتغال تا ازدواج مواجه‌ هستند و برخی مواقع نیز بخاطر عدم مناسب‌سازی فضای شهری به انزوا می‌روند؛ چشم‌ به ‌راه هستند تا مانند افراد عادی در جامعه صاحب شغل، خانه و زندگی باشند و نیازی به ترحم ندارند و تنها مطالبه گر حق شهروندی‌شان هستند.

در این میان هستند روشندلانی که با وجود مشکلات زیاد، این ندیدن را به فرصتی برای دیده شدن در جامعه تبدیل کرده‌اند.

ملیحه چراغی، کسی است که تمام ۳۸ سال زندگی‌اش را با نابینایی گذرانده است، معلولیتی که او را از برداشتن گام‌های رو به جلو باز نداشته و تا مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی کشانده است و هم‌اکنون ۱۰ سال است که در اداره بهزیستی مشغول کار است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در طول دوران تحصیلم در کارشناسی و کارشناسی ارشد مانع خاصی نمی‌دیدم و اداره بهزیستی تمام شهریه دانشگاه آزاد مرا پرداخت می‌کرد.

این روشندل ادامه می‌دهد که پس از اتمام دوره کارشناسی با مراجعه به مؤسسات کاریابی در پی یافتن کار بودم اما به دلیل نابینایی همکاری لازم را نمی‌کردند و به نتیجه‌ای نرسیدم تا اینکه در سال ۱۳۸۷ بعد از دیدار با رئیس‌جمهور وقت و همکاری رئیس سابق بهزیستی زمینه اشتغال من در اداره بهزیستی فراهم شد و با توجه به رشته تحصیلی‌ام در واحد صدای مشاوره مشغول به کار شدم.

نداشتن شغل پایدار یکی از مشکلات اساسی نابینایان است

وی عمده مشکل نابینایان را نداشتن شغل ثابت و پایدار دانست و گفت مسئولان باید با نابینایان و افراد دارای معلولیت همکاری بیشتری برای یافتن شغل داشته باشند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند تا نابینایان تنها مشکلشان نابینایی باشد.

این کارمند اداره بهزیستی استان قم خاطرنشان می‌کند: نابینایان تحت پوشش بیمه خویش‌فرمایی هستند که باید مبلغی از این بیمه را خودشان پرداخت کنند و مقداری هم توسط اداره بهزیستی پرداخت می‌شود؛ اما عده‌ای به علت نداشتن پول نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند باشند.

چراغی با اشاره به ناکافی بودن معابر مناسب‌سازی شده در سطح شهرها برای نابینایان و کم‌بینایان، گفت: تردد در چهارراه‌ها و عبور از خیابان یکی از مشکلات اساسی نابینایان است و گذر از خیابان به‌تنهایی برایمان مشکل است و مسئولین باید با نصب چراغ‌های هشدار دهنده گذر از خیابان را برای ما راحت‌تر کنند.

این در حالی است که فضای نامناسب شهری و پیاده‌روها موجب آسیب‌دیدگی و افتادن نابینایان شده است و در برخی نقاط شهری موزاییک‌های برجسته کارشده اما این کافی نیست و باید طرح مناسب‌سازی و اصلاح پیاده‌روها با سرعت بیشتری انجام شود، چراکه برخی خانواده‌ها به خاطر نبود امنیت در شهر، اجازه رفت‌وآمد داخل شهر را به فرزندانشان نمی‌دهند.

این روشندل اظهار می‌کند که به یاد ندارد در جایی با برخورد نادرستی از سوی مردم مواجه شده باشد و معتقد است ما نابینایان و افراد معلول باید حسن ظن داشته باشیم و به جامعه روی خوش و تبسم نشان دهیم تا از جامعه و مردم هم انتظار رفتار خوب داشته باشیم.

توجه بیشتر بهزیستی به تمام ابعاد زندگی نابینایان

ریحانه قنبری یکی دیگر از نابینایان موفقی است که هم‌اکنون مدیر مؤسس آموزشگاه زبان است و در این آموزشگاه مشغول تدریس زبان انگلیسی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تهیه کتاب در طول دوران تحصیل را یکی از مشکلات نابینایان دانست و گفت: حجم و هزینه کتاب‌های بریل نسبت به کتاب‌های معمولی بیشتر است و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به تهیه کتاب‌های خط بریل داشته باشند.

این نابینای قمی ادامه می‌دهد که رفت‌وآمد و تردد در سطح شهر با این اوضاع اقتصادی برای نابینایان سخت‌تر است چرا که اگر تنها باشیم باید با آژانس رفت‌وآمد کنیم و پرداخت هزینه‌ آژانس به خاطر مشکلات مالی برای همه نابینایان امکان‌پذیر نیست.

وی بر مناسب‌سازی فضای شهری برای نابینایان تأکید داشت و عنوان کرد: اگر شهر مناسب‌سازی شود نابینایان راحت‌تر می‌توانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

قنبری می‌گوید: بهزیستی یعنی بهتر زیستن، بنابراین باید تمام ابعاد زندگی افراد معلول مانند اشتغال، ایاب و ذهاب، مشکلات مالی و سایر مسائل را تحت پوشش قرار دهد.و تنها در ۲۳ مهر یادی از ما می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند تا سال بعد؛ به‌عنوان مثال در کشوری مانند فنلاند به نابینایان خدماتی مانند پرستار برای کودکانشان، اتومبیل شخصی و دیگر امکانات داده می‌شود تا راحت‌تر روزگار بگذرانند اما در ایران ما هنوز در مناسب‌سازی فضای شهری مشکلات جدی داریم چه برسد به سایر امکانات رفاهی.

وی بدترین خاطره‌اش را با حضور در یکی از بانک‌های سطح شهر برای ضامن شدن دانست و گفت: یک‌بار به بانک برای ضمانت یکی از نزدیکانم مراجعه کردم، اما اجازه ضامن شدن نداده و می‌گفتند امضای شما بی‌سوادی محسوب می‌شود و باید تعهد محضری داشته باشید و در چشم به هم زدنی تمام ارزش‌های تحصیلی‌ام زیر سؤال رفت.

بدترین خاطره زندگی جوان کم‌بینا

بعد از نابینای روشن‌دل به سراغ جوانی رفتم که با ظاهری آراسته و چشمانی کم سو پله‌های موفقیت را یک به یک بالا می‌رود و موفقیت‌هایش را عنایت خداوند و دعای پدر و مادرش می‌داند. او کم‌بیناست و از بدو تولد تاکنون ۲۰ درصد بینایی داشته است، اما با همت و ایمان در راه موفقیت قدم برداشته، علی وهابی جوانی است متولد ۱۳۶۷ و دارای مدرک کارشناسی مهندسی تکنولوژی نرم‌افزار است.

این جوان دانشجو با اشاره به پیگیری معافیت سربازی‌اش ابراز می‌کند: بدترین خاطره زندگیم این بود که با وجود مشکل بینایی که داشتم اما هنگامی که به سازمان نظام وظیفه مراجعه کردم با وجود تأیید پزشک خود سازمان، در کمیسیون موافقت نکردند و گفتند باید به پزشک فوق تخصص مراجعه کنید. من خیلی ناراحت شدم زیرا برخورد بدی هم با من داشتند.

وهابی ادامه می‌دهد: هنگامی که به فوق تخصص مراجعه کردم متوجه شدم که شبکیه چشم من خونریزی کرده است و در واقع حکمت رد شدن معافیت من در کمیسیون همین بود تا من متوجه خونریزی چشمانم شوم. بدترین خاطره زندگیم به بهترین خاطره مبدل شد، با وجود اینکه در پایان، معافیت از سربازی را گرفتم، اما همیشه خاطره بد رد شدن اولیه جلسه کمیسیون سازمان نظام وظیفه و برخورد نامناسب را با خود به همراه دارم.

مناسب‌سازی در حوزه ساخت و ساز و فضای شهری

مدیرکل بهزیستی قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اینکه هنوز با کارهایی که در حوزه مناسب‌سازی شهری برای معلولان انجام‌شده از حد مطلوب فاصله داریم و باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت مناسب‌سازی بیشتر سوق پیدا کند.

رضا سلیقه ادامه می‌دهد که در جلسه‌ای با مسئولان استانی مسئله چراغ هشدار دهنده مخصوص نابینایان مطرح شد و در مرحله راهکار و برنامه‌ریزی برای نصب این چراغ‌ها در سطح شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از معلولین حس کردند در تردد مشکل دارند با شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ مشکل را در جریان گذاشته تا با همکاری شهرداری و سایر ارگان‌ها موردبررسی قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه باید در حوزه ساخت‌وساز ساختمان‌ها نیز ضوابط به درستی اجرایی شود، تأکید دارد که مصوب شده در ساختمان‌های عمومی در حال ساخت، مناسب‌سازی در نقشه لحاظ شده باشد و صدور پایان کار ساختمان‌ها منوط به اجرای شاخص‌های مناسب‌سازی است

سلیقه از احداث دستگاه‌هایی خودپرداز ویژه نابینایان و معلولان و عابر بانک‌های با خط بریل سخن گفت و اشاره کرد که قرار شده دستگاه‌های عابر بانک جدید در سطح پایین‌تری نصب شود تا دسترسی معلولین نیز به آن راحت باشد و هم‌اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ دستگاه عابر بانک با خط بریل در سطح شهر داریم.

وی در پایان تأکید کرد: مناسب‌سازی زمانی می‌تواند کارآمد باشد که یک معلول بدون کمک هر فرد دیگری بتواند تردد سالم داشته باشد.

گفتنی است مراسم گرامیداشت برای نابینایان در قم روز گذشته در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای در طبقه فوقانی و بدون آسانسور برگزار شد که نابینایان در آنجا نیز به سختی تردد می‌کردند و شایسته ولازم بود این مراسم که سالی یک بار برگزار می‌شود در مکانی برگزار می شد که مناسب نابینایان باشد.

 

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار