رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه 60 درصد واحدهای دامی استان پرواری بوده است گفت: این واحدها بیش از 4.2 درصد گوشت مصرفی کشور را تأمین می‌کنند و همچنان ظرفیت خالی برای احداث واحدهای دامپروری در استان داریم.
کد خبر: ۶۶۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ 16 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی در جلسه کارگروه عمرانی و زیربنایی استان قم که در دفتر معاون امور عمرانی استاندار قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه راه‌اندازی واحدهای دامپروری و گلخانه‌ای از مصادیق فعالیت‌های کشاورزی است اظهار کرد: براساس قانون این واحدها مشمول قانون تغییر کاربری نمی‌شوند و با توجه به اینکه احداث دامداری‌ها جزو اولویت‌های سیاست‌های کلی کشور است باید بیش از پیش به سمت توسعه این واحدها حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی واحدهای گاوداری در اراضی صنعتی ممنوع است، به ممنوعیت احداث مجتمع‌های دامداری در استان قم از سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: به همین خاطر تغییر کاربری اراضی برای راه‌اندازی واحدهای دامداری کاری بسیار دشوار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: راه‌اندازی واحدهای گاوداری و گلخانه در اراضی کشاورزی طبق قانون مجاز است و هیچ قانون و بخشنامه‌ای، راه‌اندازی این واحدها را جزء تغییر کاربری‌ها محسوب نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به بهانه تغییر کاربری آب موردنیاز واحدهای گاوداری و گلخانه‌ای را محدود کرد گفت: مسوولان استان تنها می‌توانند از احداث گاوداری‌ها در اراضی دولتی جلوگیری کنند و اختیار احداث گاوداری در زمین‌های شخصی برای مردم است و مسوولان در این امر اختیاری ندارند.

طلایی با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید دام در استان هرگز اشباع‌ نشده است گفت: توسعه دامداری‌ها و دامپروری از سیاست‌های استان است.

وی با بیان اینکه 60 درصد واحدهای دامی استان پرواری بوده است گفت: این واحدها بیش از 4.2 درصد گوشت مصرفی کشور را تأمین می‌کنند و همچنان ظرفیت خالی برای احداث واحدهای دامپروری در استان داریم؛ البته در حوزه مرغداری‌ها ظرفیت استان اشباع شده و تراکم این صنعت در این استان بسیار بالا است.

طلایی با تاکید بر اینکه اظهارنظر نهایی درباره تغییر کاربری اراضی به دستور استاندار به دستگاه‌های تخصصی واگذارشده است خاطرنشان کرد:همه باید به بررسی‌های دستگاه‌های تخصصی در این‌ مسائل احترام بگذارند.

وی از ارسال هشت پروند از بهمن‌ماه سال گذشته برای راه‌اندازی واحدهای دامداری به جهاد کشاورزی استان خبر داد و افزود: در این زمینه تنها دو پرونده جدید بوده و 6 پرونده دیگر نوعاً برای تغییر کاربری و یا جابه‌جایی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تاکید بر اینکه ساماندهی واحدهای پرورش دام به دلیل جلوگیری از گسترش تب برفکی از دستورالعمل‌های ملی برای تمام استان‌ها و به ‌ویژه استان قم است اظهار کرد: اگر خالی بودن ظرفیت‌های برخی واحدهای دام‌پروری دلیلی برای تعطیلی آن‌ها باید باید بخش قابل‌توجهی از واحدهای راکد صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی نیز تعطیل شود.

وی با اشاره به مصرف پایین آب در واحدهای دامداری اذعان کرد: میزان مصرف آب درزمینهٔ دامداری در مقایسه با کشاورزی و باغداری بسیار کمتر بوده و از این نظر به ‌صرفه‌تر است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار