در جلسه کارگروه عمرانی و زیربنایی استان قم مطرح شد
مدیرکل بحران استان قم گفت: استقرار انبوه و بی‌ضابطه واحدهای شیمیایی و اشتعال‌زا در شهرک‌های صنعتی استان با توجه به کاربری‌های مستقر در شهرک‌ها خصوصا شهرک شکوهیه می‌تواند بحران‌ساز باشد.
کد خبر: ۶۶۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ 16 October 2018

به گزارش تابناک قم، محسن اوروجی ظهر امروز در جلسه کارگروه عمرانی و زیربنایی استان قم که در دفتر معاون امور عمرانی استاندار قم برگزار شد، با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای مخالف استفاده از آب اراضی کشاورزی با تغییر کاربری به واحدهای دامداری است اظهار کرد: به همین خاطر برای صدور نظر نهایی باید این مسئله برمبنای موازین قانونی بررسی‌ شود.

وی با تاکید بر اینکه همچنان مشکلات بین شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی در خصوص نحوه محاسبه آب اراضی کشاورزی برای تغییر کاربری به‌عنوان واحدهای گاوداری حل نشده و این اختلاف نظر ادامه دارد تصریح کرد: شرکت آب‌منطقه‌ای در این خصوص خواستار بررسی بیشتر برای توزیع عادلانه آب با توجه به محدودیت استفاده است که جهاد کشاورزی با این مساله مخالفت کرده و این کار را به طور کلی تغییر کاربری نمی‌داند.

مدیرکل بحران استان قم خواستار پیگیری تمام اقدامات حوزه سازمان جهاد کشاورزی بر مبنای نقشه آمایش سرزمینی استان شد و افزود: این سند، سند بالادستی توسعه استان را بر مبنای ظرفیت‌های موجود به‌عنوان ملاک عمل مشخص و در اختیار تمام دستگاه‌های استان قرار داده است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرک‌های صنعتی حجم قابل‌توجهی از اراضی برای استقرار برخی واحدهای تولیدی واگذار شده است اظهار کرد: با این وجود شاهدیم که اقدامی در این راستا صورت نگرفته و به همین خاطر می‌توانیم از ظرفیت شهرک شهاب برای صنوفی چون کفش و دمپایی استفاده کنیم.

اوروجی استقرار انبوه و بی‌ضابطه واحدهای شیمیایی و اشتعال‌زا در شهرک‌های صنعتی استان را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه این کار می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بحران بزرگی برای استان تبدیل شود تصریح کرد: اگر با توجه به نوع کاربری واحدهای مستقر در شهرک شکوهیه آتش‌سوزی‌های گسترده در آن رخ دهد، عملاً کارایی شهرک از بین رفته و امکان مهار آتش در آن بسیار دشوار می‌شود.

وی به صدور مجوز برای انتقال واحدهای سنگ‌بری و گچ‌بری در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: باید درک درستی از موفقیت و یا عدم موفقیت این واحدها برای انتقال مجدد واحدهای کفش و دمپایی داشته باشیم تا از این طریق مشکلات زیست‌محیطی بیشتری گریبان گیر استان نشود.

مدیرکل بحران استان قم با تاکید بر اینکه واحدهای کفش و دمپایی باید در فاصله 50 کیلومتری استان و در محدوده شهرک نمونه مستقر شوند خاطنرشان کرد: با این کار صادرات آن‌ها به استان‌ها و شهرهای مرکزی با تسهیل بیشتری صورت می‌گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار