به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش؛
وضعیت فعلی ورزش قم، وضعیتی غیر قابل دفاع است و البته این روزها به عنوان روزهای هفته تربیت بدنی و ورزش می تواند روح تازه ای به این کالبد بدمد.
کد خبر: ۶۶۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۲ 19 October 2018

به گزارش تابناک قم، اهمیت ورزش و تربیت بدنی در سلامت روح و جسم انسان چنان آشکار است که نیازی به توضیح و تفسیر باقی نمی گذارد.

در این میان، ورزش همگانی و ضرورت توجه ویژه به آن در برنامه ریزی های توسعه ای کشور هم یک ضرورت انکارناپذیر است.

و اما امروز، آغاز هفته ای به نام «تربیت بدنی و ورزش» است.

بیست و ششم مهر ماه تا دوم آبان هر سال به عنوان هفته تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است و به همین منظور، برنامه های متنوعی در این روزها تدارک دیده می شود؛ البته هفته تربیت بدنی امسال به این دلیل که با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان است؛ شعار «40 سال ورزش 40 سال افتخار» را برای خود تدارک دیده و در عین حال مانند هر سال، هر روز این هفته به یک عنوان نامگذاری شده است:

پنج شنبه 26 مهر ماه

ورزش، اخلاق و فرهنگ عاشورایی - با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، زیارت گلزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تجلیل از مقام شامخ شهدای ورزشکار، جانبازان و ایثارگران و خانواده های معظم شهدا، تکریم پیشکسوتان و چهره های اخلاق مدار و مروج ارزش ها در ورزش

جمعه 27 مهر ماه

ورزش، خانواده، نشاط اجتماعی به همراه اجرای برنامه های ورزش همگانی، پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری همگانی و سایر فعالیت های مشابه با مشارکت گسترده آحاد و اقشار مردم در شهرها و شهرستان های کشور

شنبه 28 مهر ماه

ورزش، جوان، تربیت و پویایی - ورزش دانش آموزی، ورزش دانشجویی، ورزش طلاب حوزه علمی های علمیه

یکشنبه 29 مهر ماه

ورزش و تندرستی مادران، بانوان و دختران با مشارکت گسترده بانوان در فعالیت های ورزشی با هدف توسعه ورزش بانوان و ارتقا نشاط و تندرستی

دوشنبه 30 مهر ماه

ورزش، امید، همدلی و همزبانی - ورزش جانبازان و معلولین، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و بیماران خاص

سه شنبه 1 آبان ماه

ورزش، آگاهی بخشی جامعه و سلامت شهروندان – باشگاه های ورزشی، کانون های تندرستی و نشاط

چهارشنبه 2 آبان ماه

ورزش، روستا و طبیعت - ورزش روستایی و عشایری و بازی های بومی و محلی.

اکنون لازم است تا در این نوشتار، نیم نگاهی هم به ورزش استان قم بیندازیم؛ جایگاهی که به تعبیر برخی پیشکسوتان و کارشناسان ورزشی استان، در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.

در این باره می توان به سخنان علیرضا کتیرایی، پیشکسوت کاراته کشور و استان قم اشاره داشت که چنین گفته است:

«وضعيت ورزش استان قم؛ از غصه خوردن گذشته است ... ورزش قم در حال حاضر مانند كسي است كه در ICU بستري و تمام سيستم بدن آن از كار افتاده باشد و به زور دستگاه آن را زنده نگه داشته اند ... در گذشته هم وضع مديريتي ورزش قم خوب نبود، اما اكنون در قياس با چند سال پيش وضعيت بدتر شده است: تيم صباي قم و تيم فوتسال هيات فوتبال به دسته پايين تر سقوط كرده اند و وضعيت نامناسبي دارند اما هيچكدام از مسوولان كك شان هم نگزيد و انگار هيچ اتفاقي نيفتاده است. يك زماني استان قم در رشته هاي واليبال، بسكتبال و كاراته در سوپر ليگ و ليگ برتر نماينده داشت، اما اكنون ورزش قم به كجا رسيده است و رشته هاي ورزشي چه وضعيتي را سپري مي كنند؟ اكثر رشته هاي ورزشي كه از آنها با خبر هستم، هيچ دلخوشي اي از وضعيت فعلي ندارند. در ورزش قم يك اتاق فكر كارآمد وجود ندارد تا وضعيت فعلي را بهبود ببخشد: در استان پيشكسوتان و قهرمانان بسياري داريم كه ايده هاي بسيار خوبي براي ورزش دارند اما از آنها هيچ استفاده اي نمي شود ... اميدوارم نمايندگان استان در مجلس به راي مردم احترام بگذارند و فكري براي بهبود اين وضعيت بكنند تا جوانان و ورزشكاران اميد و انگيزه اي به آينده ورزش داشته باشند، اميدوارم اين شرايط تغيير كند كه هر زماني جلوي ضرر گرفته شود، منفعت است.»

همین سخنان را می توان به شکل دیگر در بیان مجید عبدالحسینی، دیگر پیشکسوت ورزش قم هم دید:

« هر روز خبر سقوط یکی از تیم های ورزشی استان را می شنویم؛ صبا یک زمان به عنوان نماد ورزش قم بود که با عدم مدیریت از بین رفت و اکنون در حال سقوط به دسته دو کشور است؛ تیم هندبال، فوتسال، بسکتبال و کاراته نیز دیگر تیم های ورزشی استان هستند که با افت شدید مواجه شده اند و وضعیت مطلوبی ندارند.

من حدود 3 سال در کشور چین به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته این کشور بزرگ فعالیت داشتم؛ یک کشور مانند چین که ۱میلیارد و نیم جمعیت دارد هیچ گاه کسی نمی تواند با رایزنی مسئولیتی را به دست بیاورد؛ در آن کشورها قانون حرف اول را می زند و باید تجربه ورزشی و رزومه بسیار مناسبی داشت تا بتوان در یک سمت ورزشی در آن کشور قرار گرفت و همین موضوع باعث پیشرفت کشور هایی مانند چین در زمینه ورزشی است.

پیشکسوتان ورزش قم همگی از افراد شاخص و مطرح هستند، مجید تلخابی نایب رییس یکی از فدراسیون های جهانی است، علیرضا کتیرایی از مدیران ورزش در شرکت نفت است، مهدی عموزاده دیگر پیشکسوت ورزش قم از مدیران ورزشی است و همگی کارشناسان ورزش هستند؛ اما استفاده ای از آنان نمی شود.

متأسفانه در همین فضا، برخی اوقات آماری از ورزش استان ارائه می دهند که بیشتر یک عوام فریبی است؛ ورزش قم را با استان های ضعیف در عرصه ورزش مورد مقایسه قرار می دهند و حرف از پیشرفت ورزش در استان می زنند؛ در حالی که باید ورزش قم با پتانسیل هایی که دارد با استان های مطرح در عرصه ورزش مقایسه شود تا کمبود های ورزش استان مشخص شود.»

اینچنین است که باید گفت وضعیت تربیت بدنی و ورزش در استان قم، حال و روز خوبی ندارد و باید پیش از آن که دیر شود؛ فکری به حال آن کرد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار