گلایه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
تعزیه در این استان هیچگونه متولی مشخصی ندارد و مسئولان فرهنگی، این هنر و میراث کهن را به امان خدا رها کرده اند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به دنبال محدودیت درگروه های تعزیه است و هیچگونه حمایت مالی از آنها نمی کند به همین دلیل گروه های تعزیه تمایلی به کسب مجوز ندارند.
کد خبر: ۶۷۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، امیر زینلی پیشکسوت تعزیه قم، با بیان اینکه تعزیه میراثی فرهنگی، هنری و مردمی است که به دلیل اجرای عمومی امکان درآمدزایی ندارد افزود: حفظ و حراست از این هنر ملی نیازمند داشتن متولی و حامی است.

وی اظهار داشت: اداره کل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی هستند که تا زمانی که منافعشان ایجاب کند تعزیه را متعلق به خود دانسته و در زمان نیاز این گروه ها، آنها را رها می کنند.

زینلی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به دنبال محدودیت درگروه های تعزیه است و هیچگونه حمایت مالی از آنها نمی کند به همین دلیل گروه های تعزیه تمایلی به کسب مجوز ندارند.

وی تعزیه را هنری مردمی و تاثیر گذار دانست و افزود: تعزیه نیازمند آموزش، ساماندهی، متولی، نظارت، حمایت و حراست از برخی انحرافات احتمالی است.

این پیشکسوت تعزیه قم با بیان اینکه نداشتن متولی فرهنگی موجب شده تا تعزیه نیازمند بانی شخصی باشد اظهار داشت: بانی شخصی اگر چه به مردمی ماندن تعزیه کمک می کند ولی آسیب هایی را نیز در پی دارد به گونه ای که برخی بانیان اصرار به اجرای برخی صحنه ها را دارند که از اساس کذب است.

وی تاکید کرد: اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعزیه حمایت مالی و آموزشی کرده و سپس اقدام به الزام گروه های تعزیه برای کسب مجوز نماید و این حمایت ها را استمرار بخشد، این امر موجب جلوگیری از انحرافات تعزیه خواهد شد.

زینلی خاطرنشان کرد: انجمن تعزیه خوانان استان قم به صورت مردمی تشکیل و اقدام های خوبی برای ساماندهی، شناسایی، آموزش و همچنین خرافه زدایی از متون تعزیه ها شروع کرد که به دلیل حمایت نشدن این انجمن، هشت سال پیش منحل شد.

وی با تاکید بر لزوم به روز کردن متون تعزیه ها گفت: تعزیه هنری با پیشینه 200 ساله است و بسیاری از متون و صحنه های آن نیز متناسب با فرهنگ و باورهای آن زمان نگارش شده، این در حالی است که بسیاری از صحنه ها و متن ها از کتاب هایی اقتباس شده که هیگونه سندیتی ندارد.

هیچگونه آمار دقیقی از تعداد گروه های تعزیه در قم وجود ندارد ولی برآورد می شود که حدود 150 تعزیه خوان در این استان فعال باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار