در حالی که مشکلات «یک خم» کشتی را گرفت، ادعای تامین نشدن بودجه آن را روی «پل» برد و استعفای دسته جمعی خادم و همکارانش درفدراسیون کشتی، تیم ملی را «بزکِش» کرد، با این همه، مردم همچنان امید به «ضربه فنی» نشدن کشتی دارند.
کد خبر: ۶۷۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، شکست پشت شکست، یکی از تیلور آمریکایی و دیگری از دیمیتری پیشکوف اوکراینی. کشتی های اعصاب خوردکن، دست هایی محروم از گردن آویز و بوداپستی که برای کشتی ما خوش یمن نبود، این تمام اتفاقات نتایج ضعیف تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در پیکارهای قهرمانی 2018 جهان بود.

به لطف سه برنز حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی در اوزان 86، 92 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد ایران در مقام ششم و در فرنگی با تک مدال برنز وزن 97 کیلوگرم مهدی علیاری فرنگی کاران کشوران عنوانی بهتر از یازدهم کسب نکردند.

شروع انتقادات به عملکرد خادم که روزگاری جهان فن«بزکِش» را به نام او بر روی تشک می شناخت، از همان روزهای اول و شکست های پی در پی ورزشکاران مقابل رقبا آغاز و با پایان این رقابت ها شدت گرفت. خادم با بوسیدن چهار گوشه فدراسیون، استعفای خود را روز چهارشنبه گذشته اعلام و متعاقب آن نیز تمام اعضای فدراسیون به صورت دسته جمعی این راه را پیمودند.

استعفا دردی از مشکلات کشتی کشور برطرف نمی کند

پیشکسوت کشتی و نخستین مدال آور کشتی فرنگی قم درمسابقات جهانی 1970 با بررسی نتایج ضعیف تیم ملی گفت: نیازمند وحدت میان تمام اعضای خانواده کشتی هستیم و تخریب و استعفا دردی از مشکلات این رشته ورزشی برطرف نمی کند.

محمدحسین جمال در گفت وگو با ایرنا بر ضرورت اصلاح نحوه انتخابی تیم ملی کشتی تاکید کرد و اظهار داشت: ورزشکاران انتخابی تیم ملی توسط کمیته فنی کشتی باید چند مرحله مورد ارزیابی قرار گیرند و این کمیته نیز از پیشکسوتان و مربیان کشور برای انتخاب بهترین ورزشکاران مشورت گیرد ضمن اینکه شاهد هستیم مربی تیم ملی در برخی موارد به نظر کمیته فنی توجهی نمی کند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ کشوری از نظر فنی همتراز ایران در کشتی نیست ولی چیزی که موجب عملکرد ضعیف کشتی گیران ایران شده، بهره نبردن از علم پزشکی روز دنیاست.

از علم پزشکی در کشتی کمترین بهره برداری صورت گرفته است

جمال در ادامه با بیان اینکه ورزش امروز در ابعاد مختلف علمی شده است، افزود: به جز مسائل فنی و تکنیکی، چیزی که نقش مهمی در عملکرد ورزشکاران ایفا می کند استفاده از علم روز دنیا برای بهبود عملکرد ورزشکاران می باشد.

این پیشکسوت و داور بین المللی کشتی، با بیان اینکه از علم پزشکی در ورزش کشتی کمترین بهره مندی صورت گرفته است، گفت: یکی از دلایلی که موجب نتیجه ضعیف تیم ملی در این رقابت ها شد، پایین بودن آمادگی جسمانی کشتی گیران کشورمان نسبت به ورزشکاران کشورهای دیگر بود که این موضوع ناشی از تمرینات غیرعلمی است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده نکردن از علم روز دنیا نه تنها در کشتی بلکه در سایر رشته های ورزشی نیز دیده می شود گفت: تمرینات کشتی متناسب با وضعیت جسمانی و بدنی کشتی گیر باید متفاوت باشد و هر ورزشکار تمرینات اختصاصی خود را انجام دهد چرا که بی توجهی به این تفاوت ها موجب می شود که به برخی از آنان فشار بیشتری وارد شود که این فشار و خستگی به خوبی خود را در لحظات پایانی مسابقات نشان می دهد.

جمال تاکید کرد: بسیاری از کشورها سرمایه گذاری عظیمی بر روی کشتی صورت داده و منتظر ما نمانده اند، به همین دلیل باید هر چه سریعتر با آسیب شناسی وضعیت فعلی تیم ملی به دنبال برنامه ریزی جدید و اصلاح این اشکالات برآمد.

وی که به عنوان پدر کشتی قم نیز شناخته می شود، اظهار داشت: علم روز دنیا نه تنها در تمرین، بلکه در مسائل روحی روانی نیز بسیار اثرگذار است به همین دلیل باید سرمایه گذاری جدی تری برای علمی کردن ورزش کشور صورت گیرد.

خلاصه شدن تمام تصمیمات کشتی در یک فرد از اساس اشتباه بود

پیشکسوت کشتی و تنها فرنگی کار اعزامی قم به مسابقات المپیک 1988 سئول گفت: خلاصه شدن تمام فعالیت های کشتی در یک فرد از اساس اشتباه بود و موجب گردید تا بسیاری از کمیته های زیر مجموعه فدراسیون در سال های اخیر غیرفعال شود.

مهدی مرادی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه رسول خادم همزمان به عنوان رئیس فدراسیون کشتی و مربی تیم ملی کشتی مشغول فعالیت بود، افزود: حجم بسیار بالای فعالیتهای این فدراسیون و مشکلات فراوانی از جمله دغدغه جذب بودجه، موجب شد که فشار بسیار زیادی به خادم آمده و در عمل امکان برنامه ریزی صحیح برای کشتی وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ خادم به عنوان یکی از سرمایه های کشتی کشور گفت: نباید پیشکسوتان و افرادی مانند خادم را به راحتی از دست داد ولی باید به جای خلاصه کردن تمام تصمیمات کشتی در یک فرد از افراد، پیشکسوتان و صاحب نظران قوی برای اداره تیم ملی استفاده کرد.

وی غیرفعال شدن کمیته استان های فدراسیون کشتی را از جمله دلایل نتایج ضعیف تیم ملی دانست و اظهار داشت: استعدادهای بسیار خوب و قدرتمندی در کشتی فرنگی و آزاد در استان ها وجود دارد که از این ظرفیت ها به منظور پشتوانه سازی برای تیم ملی استفاده ای نشده است.

مرادی با اشاره به علل کسب نتایج ضعیف تیم ملی کشتی کشورمان در مسابقات قهرمانی 2018 جهان افزود: نداشتن برنامه ، توجه نکردن به ظرفیت های کشتی استان ها، به روز نشدن کشتی از منظر علمی، مشکل جدی بودجه، فاصله زمانی اندک میان انتخابی تیم ملی و اعزام به مسابقات و خلاصه شدن تمام تصمیم گیری های کشتی در یک فرد از جمله مهمترین عوامل رقم خوردن این نتایج می باشد.

وی تاکید کرد: اگر تغییری در وضعیت فدراسیون کشتی و نوع نگاه مسئولان کشور به این ورزش محبوب صورت نگیرد به طور قطع نتایج کشتی ایران در مسابقات المپیک بسیار بدتر خواهد بود.

کشتی واقعا ورزشی علمی است

مرادی با تاکید بر ضرورت استفاده از علم روز دنیا در کشتی گفت: برخی کشورهای که از علم روز دنیا در کشتی استفاده کرده اند امروز به مدعیان اصلی این رشته ورزشی در جهان تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: کشتی ایران از نظر ظرفیت های و غنای فنی و تکنیکی در سطحی است که نباید تیم کشتی آذربایجان حریف سختی برای او باشد ولی شاهد هستیم که در سال های اخیر به دلیل سرمایه گذاری شدید این کشور در این رشته ورزشی به حریفی مدعی در برابر ایران تبدیل شده است.

این پیشکسوت کشتی قم تصریح کرد: امروز کشتی واقعا تبدیل به یک علم شده است به گونه ای که علم بدن سازی 70 درصد حرف را در کشتی می زند که باید از افراد اهل فن در این رشته ورزشی بیشتر استفاده کرد.

نتایج ضعیف کشتی ریشه در عملکرد 2 سال گذشته دارد

مربی و پیشکسوت کشتی قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کشتی ایران نیازمند اصلاح ساختاری است چرا که نتایج ضعیف کشتی گیران جمهوری اسلامی در مسابقات قهرمانی 2018 جهان ، نتیجه عملکرد 2 سال گذشته این رشته ورزشی است.

احمد رضایی ، افزود: کسب نتیجه ضعیف در مسابقات نتیجه عملکرد تیم ملی در روز مسابقات نیست بلکه باید ریشه های نتایج ضعیف کشتی را در عملکرد گذشته آن جستجو کرد.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی از جمله برنامه ریزی ضعیف، اشتباه در نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی، جایگزین نشدن کشتی گیران جوان و مستعد به جای کشتی گیران پیشکسوت، عدم رسیدگی مالی به ورزشکاران و مدال آوران و همچنین نبود بودجه کافی از جمله عوامل دخیل در وضعیت فعلی تیم ملی کشتی است.

رضایی شیوه انتخابی تیم ملی را بخشی از عوامل عملکرد ضعیف این تیم دانست و اظهار داشت: آئین نامه تدوینی از سوی فدراسیون برای انتخاب تیم ملی درعمل دست خوش تغییرات و تبصره های مختلف شد به گونه ای که در انتخابی تیم ملی نظر شورای فنی و مربی در کنار عملکرد ورزشکاران در مسابقات انتخابی دخیل است و این موجب شده تا انتخاب تیم ملی به امری سلیقه ای تبدیل شود.

کشتی ایران نیازمند اصلاح ساختاری است

رضایی، با بیان اینکه تغییر مربی و یا رئیس فدراسیون درشرایط کنونی بدون تغییر ساختاری در کشتی تنها قربانی کردن آنها برای پاسخ به افکار عمومی است اظهار داشت: این تغییرات زمانی می تواند اثرگذار باشد که همراه با تغییر نگرش به کشتی و ایجاد تصمیم ها و برنامه ریزی جدید در این رشته ورزشی در سطح کلان شود.

وی گفت: نباید توقع داشت که این تغییرات اثر خود را به سرعت درنتیجه تیم ملی کشتی کشورمان در مسابقات بین المللی بگذارد چرا که اصلاح ساختاری در کشتی امری زمان بر است.

این پیشکسوت و مربی کشتی قم تاکید کرد: بی توجهی به شرایط زندگی و مشکلات مالی ورزشکاران و مدال آوران کشتی علاوه بر کاهش انگیزه کشتی گیران جوان موجب افت شدید عملکرد آنها شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار