رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم، مهمترین مشکل تئاتر این استان را تعداد اندک نمایشنامه نویس قوی دانست و گفت: نبود متن خوب باعث شکست و رکود تئاتر قم در سال های اخیر شده است.
کد خبر: ۶۷۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳ 05 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، اصغر نوبخت، دهه 60 تا 80 را رونق تئاتر قم دانست و گفت: پس از سه دهه درخشش تئاتر در قم چند سالی است که شاهد رکود در این رشته هنری در استان هستیم که بخش مهمی از این رکورد ناشی از ضعف نمایشنامه ها متناسب با ذائقه مردم است.

وی ادامه داد: با وجود رکود و مشکلات زیرساختی تئاتر در استان، شاهد هستیم هرگاه تئاتری با نمایشنامه قوی در قم به روی صحنه رفته با استقبال مردم مواجه شده است که این نشان می دهد دلیل فاصله گرفتن مردم از تئاتر را باید در محتوا، فرم و داستان نمایش ها جستجو کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم، با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره های آموزش نمایشنامه نویسی در قم افزود: گرایش اهالی تئاتر به تئاتر های فانتزی، مفهومی و جشنواره ای موجب شده تا این هنر مخاطبان خود را از دست بدهد.

وی گفت: دوری از مخاطبان عمومی از جمله آسیب ها و آفت های تئاتر در سال های اخیر است به گونه ای که هنرمندان تنها به دنبال ساخت آثار هنری برای یک قشر و یا یک جشنواره خاص هستند و این موجب شده تا شاهد ریزش مخاطبان مردمی تئاتر در قم باشیم.

نوبخت تصریح با اشاره به وجود جوانان مستعد در زمینه نویسندگی و نمایشنامه نویسی در استان اظهار داشت: باید علاوه بر استعدادیابی و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی شرایط را برای ورود نسل جدیدی از نویسندگان خلاق، مستعد و قوی در قم فراهم کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم گفت: اگر نمایشنامه به گونه ای نوشته شود که بتواند با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند به طور قطع شاهد استقبال مردم و رونق مجدد تئاتر در قم خواهیم بود.

وجود 500 هنرمند تئاتر، 20 استاد هنر تئاتر و 70 لیسانس تئاتر در حوزه های مختلف کارگردانی، نمایشنامه نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار