تعدادی از فعالان در عرصه علم و کارآفرینی عنوان کردند که دانشگاه‌ها و مراکز علمی قم در زمینه فناوری و مهارت افزایی دانشجویان و رفع فاصله میان علم و کارآفرینی عملکرد مناسبی ندارند.
کد خبر: ۶۷۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 05 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، دولت‌ها معمولا روی کاغذ برنامه‌ها و مانورهای زیادی را برای دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرینی تدارک می‌بینند و برخی از دانشگاه‌ها هم تن به قواعد و الزامات کارآفرینی داده‌اند؛ اما گویا برخی از دانشگاه‌های قم از قافله پرسرعت علم و فناوری عقب مانده و هنوز با چارچوب‌های اصلی مهارت افزایی و فناوری آشنا نشده و مدرک پروری را ضامن تداوم حیات خود کرده‌اند.

از این رو، در گفت‌وگو با مسئولان دو مرکز مهم فناوری و کارآفرینی دانش بنیان در قم به مشکلات بی‌بهرگی از رویکردهای نوین کارآفرینی در جامعه دانشگاهی قم پرداخته‌ایم.

دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای رفع فاصله میان علم و کارآفرینی ندارند

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با ابراز تأسف از اینکه در میان دانشجویان انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل نیست، گفت: دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای رفع فاصله و خلأ میان علم و کارآفرینی ندارند.

محمد حسن نادری با تأکید بر اینکه زنجیره ارتباط دهنده میان علم و کارآفرینی توجه به فناوری است، گفت: کاربردی کردن دانش روز و سوق دادن علم به سوی مهارت از اهداف مهم مراکز علمی و کاربردی است.

وی با بیان اینکه علم بدون مهارت افزایی محکوم به شکست است، گفت: مراکز علم و فناوری باید با برگزاری تورهای مجازی جامعه دانشگاهی را با توسعه فناوری و کارآفرینی آشنا کرده و ارتباط دهند.

ارائه ۲۷۰ نفر ساعت مشاوره شغلی به دانشجویان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۷۰ نفر ساعت مشاوره شغلی به دانشگاهیان استان ارائه شده است، افزود: نکته‌ جالبی که برای این مشاوره‌های شغلی در استان وجود داشت این بود که ۱۰۰ نفری که از مزایای مشاوره شغلی و کارآفرینی استفاده کردند بیش از ۴۶ مورد به دنبال راه‌اندازی و تقویت کسب و کارهای جدید بودند.

نادری با اعلام اینکه برخلاف تصور عموم مانع ایجاد شغل برای جوانان، کمبود منابع مالی نیست، گفت: یکی از فرایندهای مهم این دانشگاه مؤلفه «مسیر شغلی» است که در بخش اشتغال فناورانه آن نقش پارک‌های علم و فناوری بسیار مهم و انکارناپذیر تعریف و تبیین شده است.

وی از راه‌اندازی کلینیک مشاوره شغلی و کارآفرینی با همکاری پارک علم و فناوری استان خبر داد و گفت: تنها راه برون رفت جامعه دانشگاهی از افزایش بیکاری توسعه مهارت افزایی، ایجاد رویکرد فناورانه و برخورداری از آموزش‌های پیشرفته مشاوره شغلی است.

ایجاد شغل پایدار و ارزان دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بر لزوم توجه جامعه دانشگاهی به توسعه علم و فناوری تأکید کرد و افزود: متأسفانه جامعه دانشگاهی استان توجهی به ارزش اقتصاد دانش بنیان و حوزه کارآفرینی ندارد.

سید حسین اخوان علوی با انتقاد از بی‌توجهی و دوری دانشگاه‌ها از فرایند توسعه و فناوری گفت: متأسفانه دانشگاهیان از طرح‌های مشترک همکاری در زمینه توسعه فناوری در محیط‌های دانشگاهی استقبال نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سرنوشت مختوم و محتوم جامعه دانشگاهی توجه به توسعه علم و فناوری است، گفت: در اهمیت اقتصاد دانش بنیان همین بس که در حوزه صنعت برای ایجاد یک شغل حدود ۳۰۰ میلیون و در حوزه فناوری کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیاز است.

یکی از دریافت کنندگان خدمات مشاوره شغلی نیز با اشاره به اینکه در حوزه مشاوره مالی، آموزش قوانین کسب و کار و روابط کاری، از خدمات کلینیک استفاده کرده است، اظهار کرد: استفاده از خدمات مشاوره شغلی به شناخت جایگاه حقیقی و حقوقی افراد و ایجاد روابط کاری آنها کمک می‌کند.

عباس کبیری که در حوزه صنعت کاشی سازی سنتی هفت رنگ فعالیت می‌کند با بیان اینکه مشاوره شغلی به کسب و کارها سمت و سو می‌دهد، گفت: بسیاری از دانشجویان هنوز برای آینده شغلی خود برنامه نداشته و با حوزه کارآفرینی آشنایی ندارند.

این دانشجوی معماری داخلی مرکز علمی- کاربردی صنایع دستی قم، افزود: استفاده از خدمات مشاوره شغلی به شناخت جایگاه حقیقی و حقوقی افراد و ایجاد روابط کاری آنها کمک می‌کند.

مشاوره شغلی حلقه مفقوده کارآفرینی

یکی دیگر از متقاضیان کلینیک مشاوره شغلی که دانشجوی تکنولوژی دوخت مرکز علمی کاربردی در قم است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مهمترین دستاورد مشاوره شغلی رسیدن به ثبات فکری و ایده محوری است، گفت: خوشبختانه این کلینیک توانست چشم انداز خوبی در کسب و کار هدفدار به من بدهد.

رقیه سلمان‌پور با طرح این مطلب که ارتقا و سامان یابی ایده‌های محوری از ضرورت‌های مهم توسعه شغلی است، گفت: در زمینه‌های طراحی‌های دوخت برای سنین مختلف ایده‌های خوبی دارم که نیاز به توسعه و بازاریابی دارد.

وی در پایان خواستار توسعه برنامه‌های کلینیک مشاوره شغلی برای مقاطع مختلف شد و گفت: مشاوران شغلی و راهنمایان می‌توانند به توسعه و تداوم و تکامل ایده‌های نوآوران کمک کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار