حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام حسن(ع) به دلیل کمبود یاران وفادار برای ادامه جنگ، صلح را پذیرفتند بنابراین بی‌بصیرتی برخی یاران حضرت زمینه پذیرش صلح را فراهم کرد.
کد خبر: ۶۷۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۱ 07 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار پس از شهادت امیر مؤمنان(ع) به مبارزه با معاویه پرداختند زیرا معاویه فردی فریبکار و مکار بود.

وی خاطرنشان کرد: معاویه با ادعای خلافت پیامبر اکرم(ص) درصدد ریشه‌کن کردن دین بود و همچنین مزدوران و جاسوسان فراوانی تربیت کرده بود. این افراد از درون دستگاه امام حسن(ع) به معاویه نامه نوشتند و آمادگی خود را برای تحویل امام اعلام داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسن(ع) در صورت وقوع جنگ نیروهای مخلص و فداکار خود را در میدان جنگ از دست می‌داد گفت: این امام بزرگوار تدبیری برای حفظ جان نیروهای مخلص و با معرفت خود اندیشیدند تا تبلیغاتی که معاویه علیه امیر مومنان(ع) و اهل بیت(ع) داشت خنثی کنند.

وی عنوان کرد: معاویه امیر مومنان(ع) و اهل بیت(ع) را بر اثر تبلیغات خود از صحنه اجتماع به تعبیری خارج کرده بود و به این منظور احادیثی برای فضیلت خود و دیگران جعل کرده بودند و احادیث در زمینه فضیلت امیر مؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) را تحریف لفظی یا معنوی می‌کردند.

افشای ماهیت فریبکارانه معاویه

رجبی یادآور شد: این شرایط ایجاب می‌کرد که امام حسن(ع) با برنامه‌ریزی بتواند ماهیت فریبکارانه معاویه را به جامعه نشان دهد و چهره واقعی معاویه به عنوان فردی دغل باز و غیر پایبند به موازین اسلامی و عهدها و پیمان‌ها نمایان شود.

وی با اشاره به اهداف صلح امام حسن(ع) گفت: معاویه به محض اینکه صلح نامه امضا شد به طور صریح آن را رد کرد بنابراین مردم فهمیدند که ادعای معاویه باطل است و به این وسیله آگاهی، سطح بینش و معرفت مردم ارتقا پیدا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) می‌خواست سطح معرفتی مردم را ارتقا دهند و از طرفی دیگر حفظ جان یاران با وفای خود را پیگیری می‌کردند. در صحنه عاشورا افراد حاضر در میدان همان یاران با وفای ایشان بودند.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) پس از امام علی(ع) نیز جنگ را ادامه دادند و بلافاصله مسئله صلح را نپذیرفتند ولی زمانی که مشاهده کردند مبارزه نتیجه‌بخش نیست بر اساس وظیفه دینی عمل کردند. پیامبر اکرم(ص) نیز در سخنی فرمودند این دو پسرم(امام حسن(ع) و امام حسین(ع)) امام هستند خواه قیام کنند یا قیامی انجام ندهند.

رجبی با اشاره به اهمیت افزایش معرفت نسبت به ولی فقیه گفت: لازم است معرفت خود را نسبت به ولایت افزایش دهیم تبعیت مطلق از اوامر ولی فقیه یک اصل اساسی است و اگر تردید و سستی روی دهد شرایط تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) به دلیل کمبود یاران وفادار برای ادامه جنگ، صلح را پذیرفتند بنابراین بی‌بصیرتی برخی یاران حضرت زمینه پذیرش صلح را فراهم کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: امت ما با بصیرت و بیدار هستند و حضور پررنگی در صحنه‌های مختلف حماسی مانند 13 آبان، 22 بهمن و... دارند و به این وسیله توطئه‌های دشمن خنثی می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار