حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:
رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان اینکه متوسط فرهنگ عمومی مردم از نخبگان جلوتر است تصریح کرد: چالش های موجود و مطالبات مردمی نشان می دهد که همه باید بیشتر هوشیار و مراقب باشند.
کد خبر: ۶۷۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ 09 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل عظیم الشأن از بطن فرهنگ عمومی مردم برخاست و رُخداد این رویداد مهم نشان می دهد که انقلاب اسلامی، عقبه خود و دانایی مربوط به خود را داشت؛ و گرنه محقق نمی شد.

وی که در برنامه شوکران شبکه 4 سیما سخن می‌گفت همچنین بیان داشت: تداوم حیات انقلاب اسلامی به مدت 4 دهه، نشان می‌دهد که این انقلاب، ظرفیت‌های لازم را برای ادامه این حیات نوین داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مراکز حوزوی و دانشگاهی در این سال‌ها، کوشش‌های فراوانی را به سرانجام رسانده‌اند تأکید کرد: با این حال، شتاب تحولات اجتماعی سرسام آور است و سال‌ها وقت لازم است تا بتوان به نقطه آرمانی رسید.

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در عین حال، آرمان گرایی انقلابی را نیازمند واقع گرایی دانست و تأکید کرد: اگر این واقع گرایی وجود نداشته باشد ممکن است نوعی از ناامیدی را شاهد باشیم در عین حال که واقعیت‌ها گاهی کشش این را ندارند که در سطح آرمان‌ها حرکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به شکاف و خلأ موجود بین حوزه سیاستگذاری و حوزه اجرا و خط مشی گذاری اشاره و اظهار کرد: سیاستگذاری به آن معناست که راهکارهای حرکت از واقعیت‌ها به سمت آرمان‌ها مششخص و روشن شود. ما در این حوزه، شاهد تنظیم و تصویب اسناد بسیار مهمی بوده‌ایم که نقشه جامع علمی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله این سندهاست اما متأسفانه این اسناد، به ویژه اسناد مربوط به علوم انسانی در مقام اجرا با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: برخی از این اسناد حتی امضای دو رئیس جمهور را در پای خود دارد اما کارشناسان اجرایی آن را اجرا نمی کنند!

نویسنده کتاب «حدیث پیمانه» اضافه کرد: این شکاف و خلأ، یک مشکل جدی در نظام رفتاری ماست و بسیار آسیب زننده خواهد بود؛ البته این مشکل تنها به حوزه مدیران کلان باز نمی گردد بلکه به نظر می‌رسد که مشکلات به بدنه اجرایی کشور هم رسوخ یافته است.

احساس ناامنی نسبت به بسترهای فرهنگی انقلاب

وی با اشاره به خطبه 97 نهج البلاغه امام علی بن ابیطالب (ع) و شِکوه حضرت از فقدان کارگزاران ثابت قدم و حرف شنو گفت: اگرچه لزوما نمی‌توان از این مشکلات، تلقی ناکارآمدی کرد اما به هر حال احساس ناامنی نسبت به بسترهای فرهنگی انقلاب وجود دارد چراکه وقتی اهداف و آرمان‌های انقلاب، چشم اندازهای خود را به درستی نشان نمی دهند چه چشم‌اندازهایی که انجام نمی‌شوند و چه چشم اندازهایی که انجام می‌شوند اما به درستی بازنمایی نمی‌شوند در هر دو صورت نوعی نابسامانی اجتماعی را در پی خواهد داشت.

قرائت های سیاسی مشکل آفرین

وی راه حل این مشکل را در یافتن فرهنگ اجرایی عنوان کرد و گفت: از یک طرف تا فرهنگ این مسئله پیدا نشود نمی توان امیدوار بود که مطالبات آن نیز شکل بگیرد؛ از طرف دیگر هم باید اذعان کرد که یکی از مشکلات همیشگی ما این بوده و هست که قرائت‌های سیاسی از مسائل داریم در حالی که باید مسائل را به درستی فهم و درک کرد تا بتوان به راه حل هم اندیشید به بیان دیگر لازم است تا هرکس وظایف خود را بشناسد و به آن عمل کند.

نویسنده کتاب «شریعت در آینه معرفت» همچنین عنوان کرد: البته این نوع از مشکلات، دلایل متعددی دارد که باید واکاوی شود اما در هر صورت باید راه حقیقت را شناخت و همان راه را رفت و به این نکته توجه داشت که اسلام بالاخره دنیا را فتح خواهد کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار