پرچرب بودن قیمت لبنیات؛
این روزها با افزایش چند برابری قیمت لبنیات در شهر روبرو هستیم که برخی علت این افزایش را در کاهش تولیدات، بالا رفتن هزینه تولید شیر و عدم توزیع کافی شیر در شهر اعلام می کنند.
کد خبر: ۶۷۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵ 11 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، چندیست با نوسانات موجود در بازار همه اجناس به صورت هفتگی تغییر قیمت داده می شود و در نبود نظارت و بازرسی مناسب هر فردی قیمت کالای خود را بالا و پایین می کند؛ اما در این ماراتون، قیمت لبنیات هم کوتاه نیامده و هر روز قیمت جدیدی را به خود می بیند.

از همین رو کارخانه های لبنیاتی و واحدهای لبنیاتی سنتی به بهانه های مختلف قبل از آنکه مجوزی صادر شود قیمت محصولات خود را افزایش می دهند درحالی که مسئولان اذعان می کنند که ستاد تنظیم بازار مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش مجدد قیمت لبنیات نداشته است.

با تمام این مسائل حال مشخص نیست چرا با این تخلفات افزایش خودسرانه قیمت لبنیات برخورد نمی شود؟ از طرفی هم برخی از محصولات تغییر در قیمت خود نداشته اند اما به راحتی می توان دید که حجم محصولات شرکت ها تغییر کرده است.

این درحالی است که تنها در چند هفته گذشته برخی شرکت های لبنی قیمت هر لیتر شیرخام 3 تا 3.4 درصد چربی را از 3800 تومان به 4000تومان و به یکباره طی هفته اخیر به 4300 تا 4500 تومان افزایش داده اند؛ آمار رسمی بانک مرکزی نیز می گوید که در مهرماه متوسط نرخ تورم در گروه لبنیات بالاتر از نرخ تورم ماهانه بوده است.

شیر خام باید با نظارت کافی، دارای قیمت مصوّب باشد

از همین رو حسن بهرامی دوست، رئیس اتحادیه لبنیات فروشان استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا و با اشاره به اینکه در این اوضاع اقتصادی باید هوای یکدیگر را داشته باشیم، اظهار داشت: مشکل اصلی لبنیات در استان قم و تا آن جا که بنده اطلاع دارم در بسیاری دیگر از نقاط کشور، به تولید و توزیع شیر خام بر می گردد؛ چراکه اکنون تولید شیر خام نسبت به گذشته، به یک سوم کاهش پیدا کرده که دامداران دلیل این امر را عدم حمایت کافی در زمینه توزیع نهاده های دامی و اختصاص یارانه مناسب می دانند؛ امری که سبب شده تا تعداد نه چندان کمی از گاوداری ها، به فروش دام خود روی آورند.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که شیر خام باید با نظارت کافی، دارای قیمت مصوّب باشد؛ در حالی که وضعیت امروز به گونه ای است که گاهی با اختلاف در قیمت شیر، قیمت محصولات لبنی در یک روز دو یا سه بار تغییر می کند که این امر زیبنده این صنعت نیست.

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان استان قم همچنین با اشاره به اینکه قیمت نهایی شیر و محصولات لبنی در دست اتحادیه نیست اظهار داشت: بنده در اتحادیه، گاهی با مراجعات یا تماس های مردمی مواجه هستم که البته سبب شرمندگی ما و همکاران می شود، در حالیکه قیمت ها دست ما نیست و فرایند دیگری را طی می کند.

عدم توزیع لبنیات به میزان کافی در بازار

این در حالی است که گزارشات میدانی خبرنگار قم فردا حاکی از آن است که لبنیات به میزان کافی در بازار توزیع نمی‌شود؛ خرده‌فروشان لبنیات در سطح شهر از کمبود لبنیات و عدم توزیع لبنیات به میزان کافی گله‌مندند.
یکی از فروشندگان لبنیات در مرکز شهر معتقد است بدلیل تولید شیر در گاوداری ها و سرمای هوا کاهش یافته است و کارخانه های لبنیات با کمبود شیر مواجه شده‌اند.

یکی دیگر از فروشندگان لبنیات می‌گوید در 2-3 ماه گذشته قیمت لبنیات به طور متوسط 100 درصد افزایش یافته است، به گفته این مغازه‌دار قیمت پنیر سفید در کمتر از 2 ماه از کیلویی 8500 تومان به 15000 تومان افزایش یافته است، قیمت ماست و کره نیز کم‌وبیش در چنین وضعیتی قرار دارد.

همچنین به گفته فروشنده دیگری به دلیل کاهش توزیع لبنیات مخصوصا شیر در سطح شهر ، عاملی برای گرانی این محصول شده است و از طرفی هم برخی فروشندگان که خود گاوداری دارند از بالا بودن قیمت نهایی لبنیات و عدم حمایت می گویند.

افزایش صادرات، کاهش تولیدات و هزینه های بالا عامل گرانی لبنیات است

از طرفی هم طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش اخیر قیمت لبنیات، گفت: از دلایل افزایش قیمت لبنیات می توان به افزایش صادرات، کاهش تولیدات و هزینه های بالا اشاره کرد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده شیر و لبنیات در قم بالاست و تولید کنندگان شیر به دلیل هزینه های بالای تولید در خرید نهاده های دامی متضرر می شوند، قیمت تولید هر کیلو شیر در قم 2100 الی 2200 تومان است که هیچ توجیهی با توجه به گرانی نهاده های دامی ندارد از این رو دامداران تولیدات خود را کاهش داده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه برخی از دامداری ها در قم نفس های آخر خود را می کشند، بیان داشت: همان طور که برخی از کارخانه های تولید شیر در قم تعطیل شد و تنها دو کارخانه فعال است.

در هر حال امیدواریم که این افزایش قیمتی که در لبنیات تاکنون رخ داده است و هر هفته هم به نحوی تغییر می کند با برنامه ریزی های دقیق و نظارت بیشتر کنترل شود چرا که این افزایش باعث متضرزر شدن مردم می شود.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار