افسردگی می‌تواند به صورت بیماری مستقلی باشد و یا اینکه پشت بسیاری از اختلالات دیگر قرار بگیرد و افرادی که افسرده هستند شانس خودکشی، تصادفات و مشکلات زندگی، اعتیاد و طلاق در آنها بیشتر است.
کد خبر: ۶۷۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸ 11 November 2018

به گزارش تابناک قم، گسترش روز افزون علم و پیشرفت آن به موازات دستاوردهای فراوانی که برای بشر به همراه داشته است اختلالات و بیماری‌هایی جدیدی را به ارمغان آورده است و یا باعث تشدید برخی از بیماری‌ها شده است.

افسردگی یکی از بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد جامعه امروز با درگیر شدن در فضای مجازی، با آن مواجه هستند. هر چند که بسیاری از این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند و آن را خستگی ناشی از کار می‌دانند اما واقعیت این است که همین افراد اگر در رفتارهای روزمره خود دقت کنند مشاهده می‌کنند که برای مدت‌های طولانی است که حوصله انجام امور روزمره را ندارند و بسیار کسل و بی حوصله هستند. گاهی حتی به اجبار و برای تامین و گذران زندگی بر سر فعالیت‌ها و کار خود حاضر می‌شوند. افسردگی علامتی از ضعف یا نشانه شخصیتی نیست بلکه یک مشکل عمده سلامت است که به راحتی قابل درمان و حتی پیشگیری است.

البته نوعی از افسردگی وجود دارد که به افسردگی فصلی معروف است و بیشترین زمان شیوع آن اواخر پاییز و اوایل زمستان است. حتما بارها افرادی را دیده‌اید که این بی حوصله بودن خود را به نوعی به کوتاه شدن روزها و شروع فصل سرد سال نسبت می‌دهند و از وجود بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر عباس شهیدی متخصص اعصاب و روان و رئیس انجمن علمی روان پزشکان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره گفت: افسردگی بیماری شایع قرن ما است، به طوری که می‌توان گفت در 20 سال اخیر شیوعش تا دو برابر افزایش پیدا کرده است. در بین بیماری های انسان، افسردگی رتبه چهارم را دارد و پیش بینی می‌شود تا سال 2020 شیوع افسردگی به رتبه دوم برسد. معمولا بین 20 تا 40 سال سن شیوع افسردگی است البته در افراد بالای 40 سال در صورت بروز افسردگی، این اختلال جدی تر است.

وی افزود: افسردگی می‌تواند به صورت بیماری مستقلی باشد و یا اینکه پشت بسیاری از اختلالات دیگر قرار بگیرد. افرادی که افسرده هستند شانس خودکشی، تصادفات و مشکلات زندگی، اعتیاد و طلاق در آنها بیشتر است. در واقع توجه کردن به افسردگی موجب از بین رفتن خیلی مسایل می‌شود. وقتی به افسردگی و درمان‌های آن توجه شود بسیاری از معضلاتی که در جامعه ما است و می‌تواند ثانویه باشد و مرتبط با افسردگی باشد را می‌توان کاهش داد.

افسردگی شایع‌ترین علت از کار افتادگی

رییس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی باور خاطرنشان کرد: در کل شیوع افسردگی در جامعه حدود 12 درصد بین مردان و 16 درصد بین زنان است و این آمار کمی نیست. از میان 10 علت از کار افتادگی انسان‌ها شایع ترین علت از کار افتادگی افراد افسردگی است.

وی در خصوص بالاتر بودن آمار افسردگی در زنان گفت: این مساله مربوط به مسایل هورمونی، زایمان، عاطفی بودن و کمتر مورد توجه قرار گرفتن است که سبب می‌شود شیوع اختلالات روان پزشکی در خانم‌ها تقریبا دو برابر آقایان باشد.

شهیدی در ادامه بیان کرد: طبق تعریف افسردگی از نوع مینور یا خفیف تا ماژور و عمده تعریف می‌شود. وقتی فرد حداقل به مدت دو هفته و بیشتر دست کم چهار علامت این بیماری را داشته باشد می‌توان گفت مبتلا به افسردگی شده است. کاهش انرژی بدنی، کاهش تمرکز و یادگیری، پرخاشگر و عصبی بودن، زود از کوره در رفتن، ایجاد افکار ناامیدانه، عدم لذت بردن از زندگی روزمره، عدم تمایل به قرار گرفتن در جمع، منفی نگری به زندگی، ناامیدی به آینده، گوشه گیری، عدم توجه به نظافت و بهداشت شخصی، مختل شدن روابط بین فردی و اختلال خواب و اشتها که می‌تواند کم شدن یا زیاد شدن آنها باشد، علایم بروز افسردگی هستند.

وی افزود: افسردگی زمینه ساز بروز اعتیاد، طلاق و خودکشی در بسیاری از افراد است ، بنابراین بهتر است در زمان افسردگی از تصمیم گیری پرهیز شود. شایع ترین علت خودکشی افسردگی است. این باور غلطی است که بسیاری از افراد افسرده تصور کنند با ازدواج، جابه جایی محل زندگی و تغییر نوع کار بهبود پیدا می‌کنند هیچ کدام از اینها راه حل درمان افسردگی نیست.

انواع درمان‌ها برای افسردگی وجود دارد و صرفا استفاده از دارو راه حل نیست زیرا دارو صرفا یک گزینه است. از جمله درمان‌های غیردارویی افسردگی بررسی سایکولونیک و ریشه یابی تعارض‌های ناخودآگاهی کودکی فرد، رفتاردرمانی، شناخت درمانی، درمان‌های بین فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی و استفاده از علم نورو ساینس مثل تحریک مغزی و نورو فیدبک و تحریک مغز را می‌توان نام برد.

«بیا حرف بزنیم»

رئیس انجمن علمی روان پزشکان استان قم گفت: سال 2017 در سازمان بهداشت جهانی WHO سال افسردگی نامیده شد و برای درمان آن در میان همه روش‌های درمانی حرف زدن انتخاب شد و شعار آن سال «بیا حرف بزنیم» انتخاب شد. در جهان امروز که همه در دنیای مجازی غرق هستند بیا حرف بزنیم خودش به نوعی درمان است و با هم حرف زدن به افراد خیلی کمک می‌کند.

شهیدی افزود: نوشتن درمانی هم یک روش دیگر درمانی است و نه تنها در افسردگی بلکه در بسیاری از اختلالات روان انسان‌ها یک کمک است و در واقع یک فرایند بوده که انسان می‌تواند با خودش ارتباط برقرار کند. در واقع نوشتن درمانی راهی برای تخلیه احساسات است. با نوشتن می‌توان از چیزهایی که انسان را آزار می‌دهد خلاص شد و دریچه ای برای کشف خود و دسترسی به گوشه‌های تاریک وجود افراد است.

وی گفت: افراد با نوشتن در واقع احساسات، افکار، شکست‌ها و شادی‌هایشان را مکتوب می‌کنند. در واقع نوشتن درمانی شیوه‌ای برای مطالعه خود با کمترین میزان سانسور و دسترسی به حافظه دور و برقراری یادآوری تجربیات خوب و بد است. بیشترین کسانی که به نوشتن درمانی روی می‌آورند بیماری ایشان کاهش پیدا می‌کنند.

حال کودک درون قمی‌ها خوب نیست

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی باور اظهار کرد: توجه به کودک درون نیز باعث می‌شود از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود. منظور از کودک درون یعنی استفاده از حس‌های درونی و لذت بردن از آنهاست. توجه بیشتر به کودک درون کمک می‌کند که آرامش بیشتر شده و اختلالات روان پزشکی کمتر شود. کودک درون جامعه ما خوب نیست و در استان قم این بدتر است و به این مساله توجه نمی‌شود.

وی در خصوص دیگر راه‌های کمک کننده افسردگی عنوان کرد: سبک زندگی هم به درمان افسردگی کمک می‌کند. به عنوان مثال خواب صبح تا ظهر به افزایش افسردگی کمک می‌کند و زمینه ساز بروز چاقی در افراد است. تغییر سبک زندگی و کار کردن کمک می‌کند بیماری‌های روان پزشکی و افسردگی کاهش پیدا کند.

شهیدی خاطر نشان کرد: در 20 سال اخیر افسردگی دو برابر شده است. فضاهاهای مجازی و افراط در استفاده از آنها سبب گسترش اختلالات روان پزشکی شده است. اگر مسولین به افسردگی و راه‌های پیش گیری ازآن توجه کنند که هزینه بالایی هم ندارد این کاهش افسردگی به کاهش طلاق، اعتیاد و معضلات اجتماعی کمک می‌کند و موجب افزایش بازده شغلی افراد می‌شود. بهتر است از کودکی این پیشگیری شروع شده و آموزش مهارت‌های زندگی کمک می‌کند که افراد کمتر افسرده شوند و کمتر به اختلالات روان پزشکی مبتلا شوند.

آن چه مسلم است زندگی کنونی بشر خالی از اضطراب و نگرانی نبوده و همه افراد در برهه‌هایی از زمان ممکن است احساس پوچی یا بی هدفی داشته باشند اما باید توجه شود در صورتی که این علایم به صورت مکرر تکرار شود زنگ خطری برای بروز و زمینه سازی ایجاد بیماری‌های روان پزشکی و بخصوص افسردگی می‌تواند باشد که باید به آن توجه جدی شود. به گفته کارشناسان افرادی که دچار افسردگی هستند یا سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید در فصل‌های سرد سال رژیم غذایی سالم داشته باشند تا خطر ابتلا به افسردگی در آن‌ها کاهش یابد.

از جمله دیگر راهکارها برای کاهش خطر افسردگی در روزهای سرد سال، مصرف مکمل‌های خوراکی زیر نظر پزشک، انجام ورزش روزانه، استفاده از پیراهن با رنگ‌های شاد، پیاده روی، هم صحبتی با دوستان و اطرافیان و مراجعه به متخصص در صورت ابتلا به افسردگی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار