کد خبر: ۶۷۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷ 11 November 2018

 

وزیر اقتصاد اخیراً در همایش استانداران سراسر کشور به تصریح بیان داشته که اصلاح نظام بانکی، اولویت نخست ماست.

البته این قضیه آن چنان بغرنج و نگران کننده شده که نه تنها وزیر اقتصاد که چندی پیش رییس جمهور ، صریح ترین عبارات ممکن را علیه وضعیت کنونی نظام بانکی بیان داشت.

اواسط مهرماه امسال بود که رئیس کمیته پولی، مالی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اصلاح قانون نظام بانکی گفت: با این قانون ساختار بانک مرکزی تغییر می‌کند و بانک مرکزی کاملا متحول می‌شود.

در واقع آن چه مسلم است اینکه ضرورت اصلاح نظام بانکی و ایرادات جدی موجود در آن به مساله ای متفق القول تبدیل شده با این حال همان طور که مردادماه سال جاری مقام معظم رهبری فرمودند، دولت می بایست کارگروهی قوی، پرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی تشکیل دهد و به خصوص به علاج معضل افزایش بی رویه نقدینگی در کشور بپردازد.

آنچه در این میان به اعتقاد نگارنده، بسیار حایز اهمیت است لزوم توجه جدی و همه جانبه به نقطه نظرات دلسوزانه و عالمانه نخبگان کشور اعم از حوزویان و دانشگاهیان است، چه آن که با عنایت به گنجینه نخبگانی موجود در کشور و استفاده صحیح از این ظرفیت می‌توان بر مشکلات متعدد عرصه اقتصاد خاصه نظام بانکی و پولی فائق آمد.

یادمان نرفته که در راستای همین دغدغه مندی، چند وقت پیش نامه انتقاد آمیز جمعی از حوزویان نسبت به طرح جدید نظام بانکداری بدون ربا منتشر شد و این مساله تذکر به این نکته است که اگر مسئولان به این مسایل توجه جدی از خود نشان ندهند، قطعاً در آینده با مشکلات حادتری در این عرصه‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

به هر صورت در اقتصاد ایران که به اذعان بسیاری از صاحب نظران اقتصادی، به میزان زیادی بانک‌محور است، تا آن جا که 90 درصد تامین مالی بر دوش این بخش قرار دارد، کم توجهی به حل مشکلات این بخش، آثار سویی برای کلیت اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و دقیقاً از همین روست که سکانداران اصلی اقتصاد کشور در این راستا دست کم در سخن و در جایگاه تریبون داران همایش‌ها از خود جدیت نشان می‌دهند، منتهای مراتب شکی نیست که ورای جدیت زبانی نیاز به جدیت در عرصه عمل وجود دارد و اینکه در فرآیندی همگرایانه و با توجه به همه ابعاد و اقتضائات قضیه، این اصلاحات در عرصه بانکی و نظام پولی رخ دهد تا در نهایت منفعت عام آن نصیب ملت و کشورشود.

از سویی با توجه به اینکه برخی کارشناسان اقتصادی، نسبت به خطر افزایش تورم های بیش از پیش در ماه‌های آینده هشدار داده‌اند، قطعاً اصلاح نظام بانکی و دوری بانک‌ها از بنگاه داری و گرایش آن ها به وظیفه اصلی خود در زمینه حمایت از تولید ملی و بسترسازی برای ایجاد اشتغال می‌تواند تا حدود زیادی مانع از تشدید مشکلات اقتصادی در ادامه سال پیش رو و البته سال های آتی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار