راه اندازی منوریل در قم، رؤیایی بود که خیلی زود به نتیجه نرسیدن آن عیان شد؛ رؤیایی که امروز تنها ستون هایی از آن باقی مانده است.
کد خبر: ۶۷۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸ 11 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، منوریل قم، پروژه ای است که کلنگ آن از سال 1388 به زمین زده شد و قرار بود با 180 میلیارد تومانِ آن سال، 6 کیلومتر از آن به مدت 30 ماه تحویل داده شود!

امروز، بیش از 100 ماه از آن روز می گذرد و پس از هزینه حداقل 200 میلیاردی، تنها چیزی که به مردم قم تحویل داده شده است؛ تعدادی ستون عظیم الجثه دربلوار زائر است که فعلا از آن ها به عنوان پایه ای برای تبلیغات شهری استفاده می شود!؛ ستون هایی که به تعبیر استاندار قم و برخی از مسئولان شهری ؛ بسان «آینه دق» در برابر دیدگان همگان است: «این پروژه همچون آینه دق روبروی مسئولان قم و مردم قرار دارد؛ اگر آن را تخریب کنیم دچار یک سری مسائل و گرفتاری می شویم و اگر بخواهیم آن را بسازیم می گویند با هزینه های هنگفت پیش رو این طرح توجیه اقتصادی ندارد.»

این گفته استاندار - که تا چندی دیگر و بر اساس قانون، باید سکان استانداری را تحویل مسئول بعد از خود دهد – چنین تداعی می کند که گویی تنها راه باقیمانده برای این پروژه، توقف آن به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و در عین حال عدم تخریب ستون ها به دلیل داشتن یک سری مسائل و گرفتاری هاست! شاید بر این اساس بتوان نتیجه گرفت که قرار است از این ستون های پُر هزینه و با تغییر کاربری، استفاده ای بهینه انجام شود.

منوریل پروژه ملی است که دولت باید تعیین تکلیف کند

اگر از این بحث بگذریم؛ باید گفت که همین چند روز پیش، شورای شهر قم در مصوبه ای اعلام کرد که زین پس، اعتبار بودجه ای دیگری به دلیل عدم توجیه اقتصادی و عدم توانایی در جذب مسافر، به مونوریل اختصاص پیدا نمی کند؛ خبری که در ظاهر به منزله رسیدن مونوریل به ایستگاه آخر خود است؛ اما روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل این شورا در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به این مسئله، اظهار داشت: اخیرا بحث مونوریل از این جهت در شورای اسلامی مطرح شد که قرار بود بر اساس یک الحاقیه، قرارداد جدیدی برای این پروژه بسته شود؛ اما شورای شهر با صراحت اعلام کرد که با هرگونه هزینه کرد شهرداری قم در این زمینه مخالف است؛ چراکه مونوریل قم یک پروژه ملی است و همان گونه که دولت تعهد داده است؛ باید این پروژه را تعیین تکلیف کند و به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: بنابراین برخی تعابیر و اظهارنظرهای تند که القا می کند مونوریل به ایستگاه آخر رسیده و تمام شده تلقی می شود؛ متأسفانه تعابیر دقیقی نیست؛ چراکه هنوز جمع بندی نهایی در مورد آن انجام نشده است.

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی قم افزود: البته اینکه شورای اسلامی شهر چنین مطرح می کند که زین پس، هزینه ای در این زمینه انجام نمی دهد؛ اصولا به معنی این است که ما عملا توانایی این کار را نداریم؛ یعنی درآمدهای شهرداری را صرفا برای اداره شهر و همچنین برخی پروژه های عمرانی ضروری و اولویت دار به کار خواهیم برد.

وی ادامه داد: تصمیم شورای شهر مبنی بر هزینه نکردن در این پروژه به این معناست که ما اصولا توانایی هزینه کرد را در این زمینه نداریم و حتی در مورد مترو هم از اوراق مشارکت استفاده کردیم.

امراللهی همچنین گفت: ما موظفیم مجموعه عوارضی را که مردم می پردازند؛ به بهترین نحو و با اختصاص آن به پروژه های اولویت دار، در شهر هزینه کنیم و این قول را به مردم می دهیم که بودجه های شهر حتی المقدور با انجام کار کارشناسی در پروژه های اولویت دار هزینه شود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که تصمیم نهایی و جمع بندی شورای شهر قم درباره پروژه ای که قرار بود در 30 ماه با افتتاح حداقل فاز نخست همراه باشد؛ اما اکنون و بعد از گذشت بیش از 100 ماه (بیش از 9 سال) به وضعیت تأمل برانگیز کنونی رسیده است؛ چه خواهد بود.

در این باره تردیدی نیست که این مسئله باید هر چه سریعتر به جمع بندی نهایی برسد؛ چراکه عدم تصمیم گیری نهایی درباره آن و باقی مانده پروژه به صورت فعلی به این امر منجر خواهد شد که مردم قم و البته مسافران و زائران حضرت کریمه اهل بیت (ع)، هر شب و روز از خود بپرسند که این طرح به کجا رسید و چرا مسئولان و دست اندرکاران، تدبیری برای رهایی از این وضعیت فعلی قفل شده ندارند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار