حجت‌الاسلام سخاوتی:
استاد حوزه و دانشگاه، اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را مبتنی بر نگاه قرآنی دانست و تاکید کرد: مقام معظم رهبری دفاع از ارزش‌های الهی را بزرگترین دفاعی می دانند که یک انسان می‌تواند در مقابل دشمنان داشته باشد.
کد خبر: ۶۸۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶ 18 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی امروز ۲۷ آذرماه در پیش کنگره اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم گفت: دفاع به دو دسته مشروع و غیر مشروع تقسیم می‌شوند؛ دفاع پیشگیرانه و پیش‌دستانه دو نوع دفاع است که دفاع پیشگیرانه به مواردی گفته می‌شود که یک دولت برای سرکوب دولت‌های دیگر اقدامات نظامی انجام می دهد.

وی افزود: دفاع پیش‌دستانه در ادبیات بین‌المللی در واقع حمله کنشگر به امکانات کنشگران دیگر بنا به احتمال حمله است لذا بین پیشگیری و پیش دستی باید تفاوت قائل بود.

استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: در اینجا باید مبانی فقهی را نیز بیان کرد؛ تعریف فقه سیاسی نیز آن دسته از گزاره‌هایی است که محمول آن فقهی و گزاره‌های آن سیاسی است؛ در اینجا باید به مبانی نظری و فقهی اسلام در باب مسایل نظامی و بازدارندگی نیز پرداخت.

وی گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که اگر ملتی قدرت دفاع از خود را نداشته باشد عزت او نیز هیچ تضمینی ندارد؛ در دنیایی که هوس‌های مادی بر انسان‌ها حکم می‌راند هیچ ملتی نمی‌تواند جز از درون قدرت خود که از خداوند گرفته است، حیات داشته باشد.

سخاوتی بیان کرد: به قول مقام معظم رهبری هر بنی آدمی بنابر سرشت انسانی فطری، طالب صراط مستقیم و توحید است ولی سرچشمه همه شرارت‌ها یعنی نفس انسان نیز وجود دارد که هر دو بعد انسان باید رشد و تربیت یابد؛ به همین دلیل نگاهی که ایشان به انسان دارند چنین نگاهی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری دفاع از ارزش‌های الهی را بزرگترین دفاعی می‌دانند که یک انسان می‌تواند در مقابل دشمنان داشته باشد؛ زیرا ایشان دفاع شخص از خود و اطرافیان خود را نیز بیان می‌کند.

وی اظهارکرد: در قرآن کریم دو دسته آیات مطلق و مقید در حوزه جهاد وجود دارد؛ برخی آیات پیکار با دشمن را به شکل مطلق بیان می‌کنند، ولی برخی آیات به شکل خاص به یک گروه از مشرکین اشاره می کند؛ در شیوه اصولی باید مطلق را به مقید حمل کرد و به همین دلیل است که در نظریه جهادی قرآن باید روی این اصل تکیه داشت.

سخاوتی یادآورشد: قرآن کریم بیان می کند که هرگاه خیانتی از کفار دیدید پیمان آن ها را به صورت آن ها بزنید که این بحث یک بحث روز است و رهبری نیز کدهای بسیاری از این آیه به مسئولان دادند که در خصوص برجام انجام دهند.

وی گفت: در حوزه روایات مرتبط با پیشگیری و بازدارندگی می توان به روایت امام علی(ع) اشاره کرد که ایشان فرمودند، هیچ قومی کنچ خانه‌های خود با دشمنان نجنگیدند مگر اینکه به ذلت و خواری رسیدند؛ این مساله را در کشورهای همجوار خود مشاهده کردیم.

وی افزود: از این رو رهبر معظم انقلاب اجازه ندادند که دشمن در قالب گروه‌هایی مثل داعش و ... وارد مرزهای ایران شوند؛ برژینسکی اخیرا بیان کرده که حکام اروپایی کمی از رهبر ایران یاد بگیرند که چگونه امنیت کشورش را در مقابل تمام تلاش حکام غربی و عربی برای نا امن کردن ایران تامین کرد.

وی اظهارکرد: خطبه ۲۷ امام علی(ع) در عرصه دفاع پیش‌دستانه یک نظریه جامع و کامل است؛ سیره نبی مکرم اسلام نیز ناظر به همین روش دفاعی است؛ بنای عقل و منطق فاید‌ نگر نیز گوشزد می کند که هرگز به دشمن اجازه ندهد که وارد خانه او شود تا اینکه بعد بخواهد او را از خانه بیرون کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار