رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان این که بیش از 60 درصد دام های موجود در این استان سنگین است، گفت: روزانه حدود سه هزار تن نهاده های دامی از بنادر مختلف کشور وارد قم می شود.
کد خبر: ۶۸۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 20 November 2018

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی در «همایش تغییر الگوی کشت و روش های نوین آبیاری» در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی قم، اظهار داشت: قم یکی از مهمترین استان های دامی کشور است و از این نظر ظرفیت بالایی در آن وجود دارد.

وی تولید بیش از 9 درصد تخم مرغ و همچنین 5.6 درصد گوشت قرمز کشور را از ظرفیت های کشاورزی این استان برشمرد و افزود: قم تنها استانی است که بالای 60درصد از دام های آن از نوع سنگین محسوب می شوند و این ویژگی در کشور فقط مختص قم است، از این رو تولید علوفه دام و علوفه های حجیم در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تغییر الگوی کشت با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و درآمد کشاورزان استان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی قم این استان در قالب یک طرح پنج ساله به عنوان نمونه کشوری تغییر الگوی کشت انتخاب شده و در این راستا همه الگوهای پیشنهادی از سوی کارشناسان و محققان مورد نظر و توجه قرار گرفته است.

طلایی، استفاده بهینه از منابع آبی را از اولویت‌های این طرح دانست و افزود: با ورود ارقام جدید کشاورزی از جمله چغندر علوفه‌ای، دانه غذایی کینوا و توسعه تولید گیاهان دارویی آب مصرفی در بخش کشاورزی، 70 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرد.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

وی همچنین با اشاره به معضل کمبود آب در این استان و چالش های ایجاد شده ناشی از آن، گفت: 500 میلیون مترمکعب حجم روان آب های قم هم اکنون به صفر رسیده است، که این موضوع فشار مضاعفی را روی چاه ها وارد کرده که اگر مدیریت نشود، با چالش های زیادی مواجه خواهیم شد.

طلایی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای جایگزین کردن محصول های کم آب بر با محصول های با مصرف آب زیاد، افزود: در سال 92 تعداد باغ های زیر کشت پسته در استان چهار هزار هکتار بود، ولی در حال حاضر به حدود 13 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که جهاد کشاورزی استان توسعه کشت محصول را بر اساس تعقل و کارشناسی های دقیق انجام می دهد، اضافه کرد: 40 درصد مجوز استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی استان به توسعه باغ ها اختصاص یافته و مساحت کل باغ های استان نیز 16 تا 17 هزار هکتار است.

رئیس جهاد کشاورزی قم با اشاره به انجام هشت ماه کار مطالعاتی بر روی طرح تغییر الگوی کشت، افزود: طرح الگوی کشت یک مساله ابلاغی و دستوری نیست و همه امکانات و ظرفیت های آن متعلق به کشاورزان و بهره برداران است.

وی با اذعان به این که طرح تغییر الگوی کشت مورد نظر این سازمان با ایرادهایی همراه است، ولی در کنار هر حلقه چاه یک پهنه و برای پهنه نیز یک محقق و کارشناس وجود دارد، گفت: کشاورزان و بهره برداران اگر بواسطه این تغییر الگو متضرر شوند، دولت خسارت های آن را پرداخت می کند، چراکه به شدت موضوع افزایش درآمد کشاورزان را دنبال نموده و از اولویت ها به شمار می آید.

طلایی ضمن درخواست از کشاورزان برای مخالفت نکردن با این طرح افزود: دولت به دنبال ایجاد کشاورزی پایدار در استان است، چراکه اگر این حداقل کشاورزی موجود را نیز حفظ نکنیم، قم با داشتن 100 هزار هکتار زمین کشاورزی و وجود مشکلات اقلیمی مانند پدیده ریزگردها دیگر جای زندگی کردن نیست، از این رو همه کشاورزان باید با این تغییر همراه شوند.

بیش از 250 تن از کشاورزان و بهره برداران استان در این همایش شرکت و آموزش های لازم در خصوص تغییر الگوی کشت را کسب کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار