پيكارهاي سال 2018 كشتي فرنگي قهرماني اميدهاي جهان با موفقيت كشتي‌گيران قم در كسب دو مدال برنز به كار خود پايان داد.
کد خبر: ۶۸۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ 20 November 2018

به گزارش تابناک قم، طبق برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی کشتی امسال دومین دوره مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی امیدهای جهان برگزار شد، رقابت‌هایی که همانند دوره قبل قاره سبز از آن میزبانی کرد و کشتی‌گیران در کشور رومانی به میدان رفتند.

مسابقات سال 2017 کشتی فرنگی امیدهای جهان در شهر پاریس فرانسه برگزار شده بود، پیکارهایی که در آن یک کشتی‌گیر از استان قم به نام مهدی ابراهیمی عضو تیم ملی کشتی فرنگی امیدهای ایران بود اما این چهره شاخص سال‌های اخیر کشتی قم با دست خالی از سفر پاریس بازگشت.

افزایش سهمیه کشتی قم در مسابقات امیدهای جهان

امسال کشتی‌گیرانی از کشورهای مختلف دنیا به بخارست رومانی در قاره اروپا رفتند تا در رقابت‌های سال 2018 کشتی فرنگی امیدهای جهان به میدان بروند، مسابقاتی که ویژه رده سنی زیر 23 سال به انجام رسید و کشتی‌ فرنگی قم یک سهمیه نسبت به دوره قبل بیشتر داشت.

مهدی ابراهیمی که سال گذشته از پاریس فرانسه مدال نگرفته بود یک بار دیگر در وزن 82 کیلوگرم عضو تیم ملی کشتی فرنگی امیدهای ایران شد، ضمن اینکه علی‌اکبر حیدری دیگر چهره‌ شاخص سال‌های اخیر کشتی قم در وزن 97 کیلوگرم این دوره از مسابقات به میدان رفت.

نخستین مدال جهانی ابراهیمی و دومین تجربه جهانی حیدری

نکته جالب توجه این است که مهدی ابراهیمی در تمامی رده‌های سنی اعم از نوجوانان، جوانان و امید کشتی فرنگی، حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و چندین تورنمنت معتبر بین‌المللی در داخل و خارج از کشور را تجربه کرده و نخستین مدال جهانی خود را در این پیکارها کسب کرد.

علی‌اکبر حیدری نیز که در سطح جهان موفق به کسب مدال طلای پیکارهای کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان در سال 2016 در کشور مجارستان شده و در سطح قاره آسیا نیز حضور در رویداد مهمی همچون بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی را تجربه کرده، با بهره‌گیری از تجارب حضور در این میادین برابر حریفان خود در رقابت‌های قهرمانی امیدهای جهان به میدان رفت.

ناکامی فرنگی‌کار قم در 3 دوره رقابت‌های جهانی

مهدی ابراهیمی مدال‌های طلا، نقره و برنز زیادی از پیکارهای آسیایی در کارنامه داشت اما جای یک مدال از رقابت‌های جهانی را در کارنامه خود احساس می‌کرد که در بخارست 2018 میزبان برگزاری پیکارهای کشتی فرنگی امیدهای جهان به این موفقیت نیز دست یافت.

دیگر نکته قابل توجه راجع به ابراهیمی این است که این چهارمین اعزام کشتی‌گیر 82 کیلوگرم قم به پیکارهای جهانی بود، زیرا ابراهیمی در سال‌های 2015 و 2016 دو بار همراه با تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان حاضر شد اما در هیچ کدام به مدال نرسید.

در واقع ناکامی‌های متوالی ابراهیمی در رقابت‌های جهانی، کمی قمی‌ها را نسبت به موفقیت وی در پیکارهای سال 2018 کشتی فرنگی امیدهای جهان نگران کرده بود، حتی زمانی که ابراهیمی نخستین باخت خود را در این رقابت‌ها متحمل شد، قمی‌ها از مدال گرفتن وی نا امید شده بودند.

خاطره تلخ حیدری از آخرین اعزام برون‌مرزی

علی‌اکبر حیدری نیز که فروردین ماه سال جاری با اقتدار در پیکارهای کشتی فرنگی انتخابی تیم ملی بزرگسالان حریفان خود را شکست داده و نفر اول اردوی تیم ملی محسوب می‌شد، با این درخشش خود عضو تیم ملی اعزامی به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی بزرگترین رویداد ورزشی قاره کهن شد.

حیدری از آخرین اعزام برون‌مرزی خود خاطره خوشی ندارد زیرا کمتر کسی تصور می‌کرد که حیدری در بازی‌های آسیایی که در صورت کسب مدال برای وی پاداش‌های زیادی به همراه داشت و وی را از خدمت مقدس سربازی نیز معاف می‌کرد، یک نمایش ضعیف ارائه کرده و با شکست از حریفان خود با دست خالی از جاکارتای اندونزی بازگردد.

فرنگی‌کاران قم در جمع شاگردان عالیجناب

در هر حال با این اوصاف ابراهیمی و حیدری همراه با تیم ملی کشتی فرنگی امیدهای ایران به رقابت‌های کشتی فرنگی زیر 23 سال جهان در رومانی رفتند، رقابت‌هایی که در اوزان مختلف به انجام رسید و سرانجام تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران با کسب چهار مدال برنز و 70 امتیاز روی سکوی ششم جهان ایستاد.

در این رقابت‌ها تیم ایران توسط مهدی محسن‌نژاد، مهدی ابراهیمی، علی‌اکبر حیدری و علی اکبر یوسفی در اوزان 60، 82، 97 و 130 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد و در حالی رتبه ششم تیمی را کسب کرد که تیم‌های گرجستان، روسیه و ترکیه به ترتیب با 126، 101 و 87 امتیاز اول تا سوم شدند.

نکته جالب توجه این است که حیدری و ابراهیمی هر دو از شاگردان مربی موفق یک دهه اخیر کشتی قم و یکی از سه مربی برتر سال‌های اخیر کشتی فرنگی کشور یعنی روح‌الله میکائیلی ملی‌پوش سابق این رشته هستند، مربی موفقی که در قم به عالیجناب کشتی معروف شده است.

باخت ابراهیمی برابر حریف اهل رومانی و کسب برنز 82 کیلو

در وزن 82 کیلوگرم این مسابقات مهدی ابراهیمی در نخستین رقابت خود با نتیجه 9 بر چهار داوید لوسونزی از مجارستان را شکست داد تا راهی دور دوم شود، در این مرحله ملی‌پوش کشتی فرنگی قم برابر برهان آکبوداک دارنده مدال طلای زیر 23 سال جهان از ترکیه بعد از تساوی دو بر دو صاحب برتری شد.

شکست دادن قهرمان امیدهای جهان موجب صعود ابراهیمی به مرحله یک‌چهارم نهایی شد، مرحله‌ای که در آن ابراهیمی مقابل نیکو اوجوج از رومانی به میدان رفت اما کمتر کسی تصور می‌کرد که این کشتی با نتیجه هشت بر صفر و ضربه فنی به نفع حریف اهل رومانی تمام شود.

این باخت ابراهیمی را به جدول بازنده‌ها فرستاد تا وی منتظر صعود کشتی‌گیر اهل رومانی به دیدار نهایی شود که این اتفاق رخ داد و ابراهیمی در بازگشت مجدد به مسابقات برابر گیقام تورگومیان از ارمنستان با نتیجه دو بر یک پیروز شد و به دیدار رده‌بندی رفت تا با پیروزی پنج بر چهار مقابل احمد حسن احمد از مصر به مدال برنز دست یابد.

در رده‌بندی نهایی وزن 82 کیلوگرم پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی زیر 23 سال جهان در بخارست رومانی، گلا بولکوادزه از گرجستان و نیکو اوجوگ از رومانی موفق به کسب مدال‌های طلا و نقره شدند و مقام سوم مشترک به مهدی ابراهیمی از ایران و میکیتا کلیموویچ از بلاروس رسید.

توقف حیدری در نیمه نهایی و کسب نخستین برنز جهانی

در وزن 97 کیلوگرم این دوره از مسابقات علی‌اکبر حیدری حضور داشت، کشتی‌گیری که طبق قرعه ابتدا استراحت کرد و نخستین مسابقه خود را از مرحله دوم برابر مجیا کاستلو از هندوراس با نتیجه دو بر یک برد و مجوز حضور در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها را به دست آورد.

حیدری در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر یوتا نارا از ژاپن با نتیجه پنج بر چهار به برتری رسید و در مرحله نیمه نهایی رقیب زولت توروک از مجارستان شد اما در عین ناباوری با نتیجه سه بر یک شکست خورد تا راهی دیدار رده‌بندی شود و فرصت کسب طلا و نقره را از دست بدهد اما در دیدار رده‌بندی دو بر یک از سد اورخان نوریف از آذربایجان عبور کرد و به مدال برنز بسنده کرد.

در رده‌بندی نهایی پیکارهای وزن 97 کیلوگرم این دوره از پیکارهای جهانی کشتی فرنگی امیدها الکساندر گولووین از روسیه قهرمان شد، زولت توروک از مجارستان به مقام نایب‌قهرمانی رسید و علی‌اکبر حیدری از ایران به همراه گئورگی ملیا از گرجستان به مقام سوم دست یافتند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار