در گردهمایی سالروز تصویب قانون کار
کارگران آذربایجان‌شرقی همزمان با سالروز تصویب قانون کار با برپایی گردهمایی بزرگی که در سالن عدالت خانه کارگر تبریز برپا شده بود، خواهان افزایش واقعی دستمزد و اجرای مزد شناور شدند.
کد خبر: ۶۸۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴ 20 November 2018
کریم صادق‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی بعد از ظهر امروز در گردهمایی خانه کارگر با گرامیداشت درگذشت ناگهانی مدیرعامل و تاج‌الدین معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سالروز تصویب قانون کار اظهار داشت: قانون کار که با خون دل‌های بسیاری به ثمر نشست تا نویدبخش آینده‌ای روشن و التیام‌بخش دردهای بی‌شمار کارگران مظلوم باشد.

وی با یادآوری مشکلات عدیده کارگران و بازنشستگان، عدم تناسب دستمزد با هزینه‌های روبه افزایش زندگی از اساسی‌ترین دغدغه‌های این قشر خواند و گفت: جامعه کارگری اکنون در کنار مشکلات مهمی از جمله قراردادهای سفید امضا و یک طرفه، اخراج لحظه‌ای کارگران، نادیده گرفته شدن حقوق کارگران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف، بیکاری، عدم حمایت از تولید و واردات بی‌رویه روبه‌رو هستند با معضل بزرگ تورم بی‌حد و حصر کنونی که موجب شده دستمزد کارگران به سطوح بسیار پایینی سقوط پیدا کند دست به گریبانگیر شده‌اند که باید فکر اساسی برای آن شود.

صادق‌زاده  پیگیری بحث مزد شناور بر اساس ماده 41 قانون کار را یکی از راهکارهای مهم در این زمینه دانست و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر شاهد برگزاری جلساتی از سوی شورای عالی کار در قبال این موضوع هستیم، اما باید بدانیم دستمزد فعلی کارگران به هیچ‌وجه با روح ماده 41 قانون کار سنخیت ندارد و ما از شورای عالی کار می‌خواهیم که با اجرای درست قانون بر اساس نرخ تورم واقعی به فقر روزافزون کارگران خاتمه دهند.

9 واحد بحرانی تولیدی در آذربایجان‌شرقی

وی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی استان‌ آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده تعداد واحدهای بحرانی در استان به 9 واحد کاهش یافته البته تعدادی واحدهای مشکل‌دار نیز داریم که امیدواریم با برنامه‌ریزی مسوولان وضعیت این واحدها بهبود یابد.

صادق‌زاده با اشاره به وعده‌های وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوعات حمایتی مختلفی از سوی شریعتمداری مطرح شده که امیدواریم وی با عمل به این وعده‌ها شرایط معیشتی و رفاهی خوبی را برای کارگران و بازنشستگان فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه‌های الهی حضرت امام (ره)، فقهای شورای نگهبان تائید، متاثر از مکتب انسان‌ساز اسلام، تعالیم روح بخش قرآن تدوین و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرایی شده است، گفت: یادمان نرود که حضرت امام راحل با نگاهی ویژه به جایگاه رفیع کارگر در فرآیند تولید قانون کار را تائید و امروز بر همگان واجب است ضمن صیانت از این قانون به نحو صحیحی بستر اجرایی آن را به طور کامل فراهم کنند.

 کاهش شدید قدرت خرید کارگران

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم با اشاره به نقش مهم و سازنده کارگران در پیروزی و تداوم حرکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان داشت: متاسفانه دولت‌ها بعد از انقلاب به کارگران توجه لازم را حداقل در بحث تعیین دستمزد نداشته‌اند.

ناصر چمنی با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید کارگران در یک‌ سال اخیر گفت: جدای از آنکه در طول دو دهه گذشته دستمزد کارگران به طور واقعی افزایش پیدا نکرده در سال‌جاری با تورم بسیار بالا و رکود اقتصادی شرایط بسیار بدی برای معیشت کارگران حاکم شده به طوریکه دستمزد فعلی با چشم‌پوشی از بسیاری از مسائل رفاهی تنها می‌تواند 25 تا 30 درصد قدرت خرید کارگران را تأمین کند.

وی با اشاره به ساختار شورای عالی کار یادآور شد: گرچه به نظر می‌رسد شورای عالی کار از سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت تشکیل شده اما باید، بدانیم که دولت چون خود کارفرمای بزرگی است رویکرد جدی برای افزایش دستمزد ندارد.

وی با هشدار به وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از آقای شریعتمداری می‌خواهیم اجازه ندهند تا بحث افزایش دستمزد مطرح شده را به دستمزد سال آینده گره بزنند چرا که در آن صورت کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، چرا که سقف تحمل کارگران اندازه‌ای دارد.


در خوش بینانه‌ترین حالت دستمزد فعلی تنها می‌تواند 5 روز از زندگی کارگران را تأمین کند

نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان‌شرقی نیز در این گردهمایی با تشریح مشکلات کارگران اذعان کرد: امنیت شغلی، معیشت و فقدان تشکل‌ها را از مشکلات اساسی کارگران به شمار می‌رود.

حبیب صادق‌زاده‌تبریزی با بیان اینکه معیشت کارگران اکنون به مشکلی حاد برای کارگران شده است، خواستار افزایش حقوق این قشر بر اساس قانون کار شد و گفت: در خوش بینانه‌ترین حالت دستمزد فعلی تنها می‌تواند پنج روز از زندگی کارگران را تأمین کند و ما از مسوولان می‌خواهیم به‌جای وعده و وعید در این خصوص عملیاتی وارد موضوع شوند.

 تورم کنونی معیشت جامعه کارگری را با مشکل روبه‌رو کرده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در این گردهمایی در سخنانی با تشریح تاریخچه‌ای از روند تصویب قانون کار یادآور شد: تصویب قانون کار یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برای کارگران بوده و جنبه حمایتی از این قشر دارد.

میراحد حسینی با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران اظهار داشت: تورم کنونی نه تنها معیشت جامعه کارگری بلکه بخش مزد بگیران دولتی که مشمول قانون کار هستند نیز با مشکل روبه رو ساخته است.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار