در جلسه مشترک گمرک استان با سرمایه گذاران سلفچگان مطرح شد
درماه های اخیر شاهد صدور بخشنامه هایی برخلاف مقررات و قوانین منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم بودیم که بنا بر ضرورت اتخاذ شده است و مشکلاتی را نیز برای سرمایه گذاران به بار آورده و موجب سرگردانی آنها شده است.
کد خبر: ۶۸۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵ 28 November 2018

به گزارش تابناک قم، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در جلسه مشترک مدیران گمرک استان با سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با بیان اینکه برخی قوانین موجب سرگردانی سرمایه گذاران شده است گفت: با وجود تمام مشکلات، دستگاه های مرتبط با این منطقه ویژه همیشه همراه و گره گشای مشکلات آنها بوده اند.

سید مهدی علیزاده طباطبایی افزود: درماه های اخیر شاهد صدور بخشنامه هایی برخلاف مقررات و قوانین منطقه ویژه اقتصادی بودیم که بنا بر ضرورت اتخاذ شده است و مشکلاتی را نیز برای سرمایه گذاران به بار آورده و موجب سرگردانی آنها شده است.

وی ادامه داد: مدیران منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تا آنجایی که در توان داشته، پیگیر حل مشکلات سرمایه گذاران این منطقه اقتصادی هستند که بخشی از آنها برطرف و همچنان در حال پیگیری هستیم تا بقیه موارد نیز برطرف شود و در نهایت شاهد رونق اقتصادی بهتر از گذشته باشیم.

طباطبایی با اینکه از موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران این منطقه مطلع هستیم ادامه داد: در تلاش هستیم تا فعالان اقتصادی مستقر در منطقه با مسائل کمی مواجه باشند و ما نیز تمام تلاش خود را در برطرف نمودن این موانع خواهیم نمود.

وی در ادامه افزود: دستگاه های مرتبط با منطقه ویژه، مانند گمرکات استان قم، گمرک منطقه ویژه، استاندارد استان، استاندارد منطقه ویژه و سایر دستگاه های مرتبط، تاکنون همکاری خوبی داشته اند و همیشه همراه ما و سرمایه گذاران این منطقه بوده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

سیاست گمرک تسریع در فرآیند ترخیص کالاست

مدیرکل گمرکات قم نیز در این جلسه گفت: حضور سرمایه گذاران در عرصه تولید و اقتصاد کشور در این برهه از زمان و شرایط سخت بوجود آمده، بسیار ستودنی است و همه دستگاه های مرتبط باید در روان سازی تولید و رونق اقتصادی تلاش جدی نمایند.

محمد خلیلی افزود: گمرک خود را در نه در مقابل سرمایه گذاران بلکه در کنار آنها می بیند و با شنیدن مسایل و مشکلات آنها تمام تلاش خود را در رفع این مشکلات به کار خواهد بست.

وی سیاست گمرک ایران و توصیه سازمان جهانی گمرک را تسریع در فرآیند ترخیص کالا دانست و گفت: درحال حاضر میانگین ترخیص در امر واردات برای گمرک 3 روز و صادرات 3 ساعت می باشد که این میانگین در استان 5 روز و 5 ساعت است که در حال بررسی این موضوع و تلاش به رسیدن به این استانداردها هستیم.

تمام مشکلات موجود بر سر راه تولید مربوط به گمرک نیست

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز در این جلسه گفت: گمرک از یک سو باید با نظارت دقیق بر واردات در این زمینه حساب شده عمل کند تا به تولید داخل لطمه وارد نشود و از سویی دیگر برای جلوگیری از دلسردی فعالان اقتصادی ،آنها را تحت فشار قرار ندهد.

سعید نادری افزود: بنابراین گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم وظیفه خود می داند تا از واحدهای تولیدی این منطقه حمایت و با شناسایی مشکلات و موانع به دنبال رفع آنها برآید.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه جامع گمرکی کشور گفت: در این سامانه اشکالاتی وجود دارد که به مسئولین مربوطه اطلاع داده شده است، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که تمامی مشکلاتی که بر سر راه تولید و واردات و صادرات وجود دارد مربوط به گمرک نمی باشد بلکه سایر دستگاه ها نیز مسئول هستند.

مشکلات ناشی از الزام به ثبت سفارش کالا جهت ورود به منطقه ویژه، عدم تامین ارز جهت ورود مواد اولیه واحدهای تولید برای تولید محصول، مشکلات ناشی از سامانه های گمرکی و شورایعالی مناطق، مسدود شدن سامانه ثبت سفارش مناطق و عدم آگاهی برخی از بانکها، سازمانها و نهادهای مرتبط از قوانین و بخشنامه های صادره مانندعدم نیاز به کارت بازرگانی جهت اختصاص ارز از جمله مشکلاتی بود که سرمایه گذاران در این جلسه مطرح کردند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.

این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار