مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:
دشت مسیله از مهمترین کانون‌های گرد و غبار در مرکز کشور است و اگر احیای دریاچه نمک مورد غفلت واقع شود، زندگی در قم و تهران سخت خواهد بود، وضعیت گرد و غبار در استان قم مناسب نیست و در این میان منطقه قمرود دارای بیشترین حجم گرد و غبار و منطقه کهک دارای کمترین حجم است.
کد خبر: ۶۸۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱ 29 November 2018

به گزارش تابناک قم، مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، دشت مسیله را از مهمترین کانون‌های گرد و غبار در مرکز کشور دانست و گفت: غفلت از احیای دریاچه نمک باعث سخت شدن زندگی در قم و تهران می‌شود.

سید رضا موسوی مشکینی با بیان اینکه عمده گرد و غبار در مرکز کشور، از کانون‌های داخلی سرچشمه می ‌گیرد، اظهار داشت: حداکثر ۲۵ درصد منشأ گرد و غبار در استان قم خارجی است که نیمی از آن مربوط به کشور عراق است.

وی با بیان اینکه دشت مسیله از مهمترین کانون‌های گرد و غبار در مرکز کشور است و اگر احیای دریاچه نمک مورد غفلت واقع شود، زندگی در قم و تهران سخت خواهد بود، خاطرنشان کرد: وضعیت گرد و غبار در استان قم مناسب نیست و در این میان منطقه قمرود دارای بیشترین حجم گرد و غبار و منطقه کهک دارای کمترین حجم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به تراکم بالای جمعیتی و صنعتی و موقعیت ویژه سیاسی و جغرافیایی استان، تصریح کرد: با توجه به تجربه های تلخ خشک شدن تالاب ها در سراسر کشور و مصوبه هیأت وزیران برای مقابله با پدیده گرد و غبار، وظایف و تکالیف دستگاههای اجرایی در این رابطه مشخص شده و امکانات و اعتبارات لازم برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی در استان قم باید اختصاص یابد.

محل مجاز دفع پسماندهای صنعتی در قم باید سریعتر انتخاب شود

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب سایت پسماند صنعتی در بخش سلفچگان، گفت: در این سایت ۱۸ هکتاری، تخلفات زیست محیطی متعددی از جمله تغییر در نوع پسماندها، افزایش میزان پسماندها و عدم اجرای ضوابط و استانداردهای دفع پسماندها صورت گرفته که به لحاظ فنی و حقوقی در حال پیگیری این تخلفات هستیم.

وی با بیان اینکه دفع پسماندهای ویژه و صنعتی کار بسیار فنی و پیچیده‌ای است و باید به افراد باصلاحیت واگذار شود، گفت: محل مجاز دفع پسماندهای صنعتی در استان قم باید هرچه سریعتر انتخاب شود و ما با انتقال پسماندهای رها شده در برخی نقاط استان به سایت پسماند سلفچگان موافق نیستیم.

وی همچنین با اشاره به قانون هوای پاک، بر ضرورت استفاده از سوخت استاندارد و عدم استفاده از مازوت در تمامی بخش‌ها تأکید کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری در تمامی جایگاههای سوخت استان قم، بنزین یورو چهار در حال توزیع است، اما توزیع نفت گاز یورو چهار با کندی مواجه است که امیدواریم این مشکل نیز در سراسر کشور برطرف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار