تلاش های پراکنده جهت معرفی شهر قم
پراکندگی فعالیت ها و سهل انگاری در معرفی قم به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان اسلام تاکنون خسارات بزرگی به معرفی صحیح و فرهنگ و اقتصاد قم زده است که پس از شروع بکار دبیرخانه روز قم حرکت به سمت شکوفایی فرهنگی و اقتصادی با فعالیت های هماهنگ و برنامه ریزی شده سمت و سویی نظام مند خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۸۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹ 02 December 2018

به گزارش تابناک قم، هفته نامه فرهنگی، اجتماعی ندای شهر کریمه قم در شماره جدید خود مطلبی با عنوان «فلسفه انتخاب روزی به نام قم چه بود؟» را به قلم «احمد نامداری» منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: در خبرها آمد بود که در جریان آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم پیشنهاد شورای اسلامی شهر قم برای نامگذاری بیست و سومین روز از ماه ربیع الاول به مناسبت سالروز ورود مبارک حضرت کریمه اهل بیت(س) به شهرکریمه اهل بیت(س)، به عنوان «روز قم» مورد تصویب قرار گرفت.

بلافاصله پس از تصویب این پیشنهاد عکس العمل های مختلفی بروز کرد. در شبکه های اجتماعی با نگاهی خاص و آمیخته با طنز و در کانال های تلگرامی آمد نیوز، حامدآنلاین و من و تو با شبهه سازی های مکرر و تمسخر، انتخاب روزی که مربوط به ورود حضرت معصومه(س) به قم است با عناد و کینه ورزی مورد خطاب قرار گرفت.

تا اینجای کار عکس العمل ها در بین مردم با توجه به انتشار خبر قبلی و عجیب پیشنهاد انتخاب قم به عنوان یک کشور طبیعی بود و عداوت دشمنان اهل بیت(س) و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی هم در توهین به ساحت کریمه اهل بیت(س) امری غیر قابل پیش بینی نبود.

به هر ترتیب نقطه نظرات مردم باید مورد توجه قرار گیرد و اقتضای طبیعت عقرب هم نیش زدن است و حاشیه سازی ها و تمسخر معاندان نباید مسئولان استان را از این فرصت بی بدیل غافل سازد.

امروزه یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، معرفی قابلیت ها، جاذبه ها و ظرفیت های بالقوه مذهبی، فرهنگی، تاریخی و گردشگری است که باید با تمرکز و مدیریت واحد، تمامی آن ها به فعلیت تبدیل شود. تردیدی نیست که شهر قم به سبب بسیاری از استعدادهای بی نظیر، ظرفیت ‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است که باید با همت مردم و مسئولان، این ویژگی ها به شیوه مطلوب در سطح داخلی و بین المللی معرفی شود.

در همین راستا یکی از راهکارهایی که در تمام کشورها و شهرهای بزرگ جهان دنبال می شود اختصاص روزی به نام شهر و تمهید ساز و کارهای لازم جهت معرفی تمام قابلیت ها و استعدادهای خاص آن شهر و معرفی آن تحت نظر مدیریت شهری در قالب یک دبیرخانه متمرکز می باشد.

درخشش قم، همچون گوهری در مجموعه نفیس شهرهای مقدس و مذهبی

بدون تردید قم به عنوان یک کلانشهر بزرگ مذهبی در کانون توجهات بسیاری قرار دارد و یکی از شهرهای مشهور ایران است که در طول تاریخ شیعه، همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. از آن جا که در همان اوایل ورود مسلمانان به ایران، دوستان و محبان اهل بیت (ع) بدان‌ جا مهاجرت کردند، سنگ نخستین اعتقاد مردمان آن، شیعی نهاده شد.

این شهر رفته رفته یکی از پایگاه ‌های شناخته شده ترویج فرهنگ شیعی در تاریخ ثبت شده است. به دنبال آن، با تاسیس حلقه ‌ها و مراکز علمی، این شهر در جایگاه مرکز بسیار مهم نشر فرهنگ اهل بیت (ع) ایفای نقش کرده است؛ چنان که امروزه به عنوان پایتخت جهان تشیع، دانش و معارف از آن به تمام جهان نورافشانی می‌ کند که مراجع و دانشمندان بزرگ جهان اسلام، از این جا فیوضات وجودی خویش را به مشتاقان در سراسر گیتی ارائه می‌ دهند.

تلاش های پراکنده جهت معرفی شهر قم

در طول سالیان گذشته تلاش هایی برای معرفی قم و ابعاد مختلف قابلیت های مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در کنار ظرفیت های مهم گردشگری آن بعمل آمده ولی به جهت پراکندگی و عدم انسجام این فعالیت ها نمود چندانی نداشت.

بطور مثال بدون هیچ انسجام و تقویم زمان بندی شده مناسبی، نمایشگاههایی در سطح استان و کشور و یا خارج از کشور به نام قم برگزار می شد که بیشتر به نمایشگاههای فروش صنفی می خورد تا محلی برای تبادل فرهنگی، دینی و سیاسی و تبادلات فرهنگی.

لذا با توجه به تجربیات سایر شهرهای بزرگ و شاخص کشور و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر، پیشنهاد روزی به نام قم می تواند به عنوان یک نقطه عطف برای معرفی و تمرکز بر این شهر بزرگ محسوب گشته و ضمن توجه به تقویت ظرفیت گردشگری زیارتی، سلامت و طبیعت گردی را نیز از جمله محورهای مهم توسعه قم لحاظ نموده و از آنجا که در بسیاری از کشورها و همچنین شهرهای کشورمان، با هدف هویت بخشی، احیای سنت های بومی و شناسایی ظرفیت های گردشگری، تاریخی، فرهنگی روزی را به عنوان خود اختصاص می دهند.

شهر قم یکی از مهمترین پایگاه های مذهبی جهان تشیع و دومین مرکز زیارتی کشور ایران است که دارای توانمندی های گردشگری با کارکردهای مذهبی- فرهنگی ارزشمند در سطح ملی و بین المللی می باشد. ورود گردشگران و زئران به این شهر می تواند آثار شگرفی در شکوفایی ورونق اقتصاد شهر و ایجاد فرصت های شغلی جدید داشته باشد که با توجه به بعضی نقاط ضعف مهلک مانند عدم وجود یک فرودگاه برای تشکیل یک هاب گردشگری مذهبی نیاز به شروع یک فعالیت سازماندهی شده در این زمینه احساس می گردد.

اما کسب این مزایا و مطلوبیت ها زمانی امکان پذیر است که بستر مناسب آن یعنی نهاد های مدنی و زیر ساخت های اجتماعی نیز فراهم شده باشد. شهر قم دارای دیدنی های مذهبی- طبیعی و تاریخی زیادی است که اهمیت بناهای مذهبی، این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری مذهبی ایران تبدیل کرده است.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد جمکران مهمترین بنای تاریخی- مذهبی منطقه به شمار می آیند که همواره پذیرای بازدیدکنندگان انبوه خود هستند. گردشگری مذهبی یکی از قدیمی ترین و پررونق ترین گردشگرهای گذشته و در حال حاضر در سرتاسر جهان است که قدمت آن به شکل گیری فرهنگ دینی می رسد. سفرهای مذهبی چه در قالب زیارت و چه در قالب دیدن مکان های مقدس سایر ادیان کارکردهای مختلفی در حوزه های فرهنگی- اقتصادی- اجتماعی و ... به دنبال دارد.

شهر قم که دارای مکان های مذهبی و فرهنگی بسیاری می باشد که با توسعه زیر ساخت ها و نگاه مدیریتی و برنامه ریزی صحیح، شهری پایدار برای جذب گردشگر می باشد. این شهر به علت وجود آثر تاریخی و مذهبی متعدد، به لحاظ گردشگری مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه ای در سطح گردشگرکشوری و توریسم بین المللی است.

پس از تصویب روز قم چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

پس از تصویب این روز ضمن استقرار و ایجاد یک نظام دبیرخانه ای متمرکز و دارای یک کارگروه، چند کمیته اجرایی جهت تمرکز بر معرفی و هماهنگی تمام فعالیت های گردشگری، نمایشگاهی، فرهنگی و اجتماعی قم شکل خواهد گرفت و در طول سال ضمن ارتباط با سایر استانها و شهرها و ارتباطات بین المللی را جهت معرفی قم و دعوت و تسهیل حضور زائران، گردشگران و سرمایه گزاران اقتصادی و ارتباط گیری فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی آغاز خواهد کرد که این فعالیت در روز قم به اوج خود خواهد رسید.

بدون تردید پراکندگی فعالیت ها و سهل انگاری در معرفی قم به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان اسلام تاکنون خسارات بزرگی به معرفی صحیح و فرهنگ و اقتصاد قم زده است که پس از شروع بکار دبیرخانه روز قم حرکت به سمت شکوفایی فرهنگی و اقتصادی با فعالیت های هماهنگ و برنامه ریزی شده سمت و سویی نظام مند خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار