مشکلات امروز واحدهای صنعتی استان
اکنون تردیدی نیست که این شهرک ها و ناحیه های صنعتی در استان قم به عنوان یک استان نزدیک به پایتخت کشور و همچنین شاهراه خطوط مواصلاتی در ایران اسلامی، باید تقویت شوند و البته مسائل نظارت بر آن ها، بیش از پیش مورد دقت نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۶۸۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵ 02 December 2018

به گزارش تابناک قم، در روزهایی که اقتصاد کشور، شرایط و وضعیت خاصی را تجربه می کند؛ مسائل مربوط به صنعت نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ مسائلی که امنیت شغلی برخی از کارگران را نیز تهدید می کند.

در این باره، صنعت و امور صنعتی در استان قم نیز به عنوان یکی از استان های نزدیک به پایتخت و مرکز کشور، می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

یکی از اظهارنظرها را در این زمینه، محمود سیجانی به عنوان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان داشته است: «بیش از 90 درصد صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل می دهد. همچنین قم از لحاظ صنعتی با داشتن 2 هزار و 300 واحد تولیدی دارای مجوز و سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی، رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است.»

و اما بخش مهمی از این صنعت در استان قم در شهرک ها و ناحیه های صنعتی قم در جریان است.

قم هفت شهرک صنعتی شامل شهرک های شکوهیه، محمودآباد، سلفچگان، الغدیر، چاپ و نشر، ثامن الائمه (قنوات) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) و همچنین چهار ناحیه صنعتی شامل خوراباد، دستجرد، سیرو و طغرود دارد که در این میان، شهرک شکوهیه، بزرگ ترین شهرک صنعتی استان محسوب می شود.

این شهرک صنعتی که در کیلومتر 12 مسیر قم – تهران واقع است؛ بیش از یک هزار هکتار وسعت دارد و شامل واحدهای متعدد فلزی، صنایع غذایی، سلولزی، نساجی، خدماتی، شیمیایی و برق و الکترونیک است.

اگرچه در این شهرک صنعتی، پیشرفت های خوبی قابل مشاهده است؛ اما در عین حال نمی توان از مشکلات متعدد آن نیز چشم پوشی کرد؛ مشکلاتی که از زبان مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم چنین بیان شده است: «حل برخی از مشکلات شهرک صنعتی شکوهیه، استانی است که می توان آن را با استفاده از ظرفیت های موجود استان حل کرد؛ اما حل برخی دیگر از مشکلات نیاز به اعتبارات ملی دارد که در این زمینه با توجه به محدودیت های اعتباری قم به خصوص در بخش عمرانی باید تلاش جدی برای جذب منابع ملی صورت گیرد.»

وی در این زمینه از ضرورت مشارکت همه دستگاه های اجرایی استان به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مسیر تامین اعتبار مورد نیاز طرح های صنعتی در قم گفته و از همه مدیران استان خواسته است تا با تشکیل کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در این زمینه کوشا باشند.

غضنفری همچنین به این نکته هم اشاره داشته که چرا باید بیش از 200 واحد در شهرک صنعتی شکوهیه که امور زیربنایی آن با استفاده از منابع بیت المال انجام شده است، تعطیل باشد؛ چراکه بیش از 50 درصد این واحدها مشکل تامین نقدینگی دارند و با استفاده از بسته های حمایتی و تزریق منابع مالی جدید می توانند به چرخه تولید بازگردند.

او به صراحت بیان می دارد که حدود 80 درصد مشکلات موجود در بخش های صنعتی و اقتصادی استان، با پیگیری مستمر قابل حل است.

و اما بررسی های دیگر نشان می دهد که بسیاری از مشکلات امروز واحدهای صنعتی استان در شهرک های یا ناحیه های صنعتی استان شامل مسائل زیرساختی است؛ مسائلی که حتی به تعطیلی برخی واحدها انجامیده است. در این باره باید اشاره داشت که برخی از مسائل اولیه مانند تأمین آب و برق کافی برای واحدهای صنعتی همچنان با مشکل مواجه است و البته مشکلات دیگری مانند عدم رعایت مسائل زیست محیطی از سوی خود واحدهای صنعتی، مسائل دیگری مانند آلودگی هوا در خود شهرک ها و مناطق اطراف را دامن زده است.

اکنون تردیدی نیست که این شهرک ها و ناحیه های صنعتی در استان قم به عنوان یک استان نزدیک به پایتخت کشور و همچنین شاهراه خطوط مواصلاتی در ایران اسلامی، باید تقویت شوند و البته مسائل نظارت بر آن ها، بیش از پیش مورد دقت نظر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار