مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: امروز باید زنگ خطر نابودی خاک و تغییر اقلیم در کشورمان را جدی بگیریم و هرچه بیشتر به این منبع عظیم خدادادی توجه کنیم.
کد خبر: ۶۸۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲ 04 December 2018

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به فرارسیدن 14 آذرماه روز جهانی خاک، اظهار کرد: خاک از مهمترین اجزای طبیعت است که نقش اصلی و اساسی در ادامه حیات موجودات بر روی کره زمین داشته و تأمین کننده غذا و نیازهای اولیه انسانهاست.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه خاک در آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی، خاطرنشان کرد: خاک یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی است که دربرگیرنده مواد آلی و معدنی بوده و هرگونه تخریب و آلودگی در خاک، سلامت انسان و تنوع زیستی را با خطر مواجه کرده و دستیابی به پیشرفت و توسعه را ناممکن می سازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه تشکیل هر سانتیمتر خاک هزاران سال طول می کشد، تصریح کرد: در حال حاضر، میزان فرسایش خاک در کشورمان بیش از 2 میلیارد تن در سال است که بیش از سه برابر میانگین جهانی است و خسارت ناشی از آن سالانه حدود 60 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی در ادامه افزود: عواملی چون خشکسالی، افزایش شوری، سیلاب های فصلی، رشد شهرنشینی و افزایش پسماندها، پساب های آلوده واحدهای صنعتی، حفاری معادن، چرای بی رویه دام ها، تخریب پوشش گیاهی و استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین می انجامد.

موسوی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر مردم و مسؤولان به مسأله خاک و حمایت های قانونی از این منبع عظیم خدادادی تأکید کرد و گفت: اهمیت خاک سالم برای حفظ تنوع زیستی و دستیابی به توسعه و رفاه بر کسی پوشیده نیست و امروز باید زنگ خطر نابودی خاک و تغییر اقلیم در کشورمان را جدی بگیریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار