رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تنها استانی هستیم که طرح الگوی کشت آن مصوب شده و طرح پایلوت الگوی کشت در سال ۹۷، ۹۸ در این استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۸۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۶ 04 December 2018

 

به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی در جلسه شورای اداری استان که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در اجرای خودکفایی در محصولات استراتژیک همچون گندم اقدامات خوبی داشته است.

وی با اشاره به خودکفایی در زمینه شکر و گندم گفت: کاهش وابستگی روغن از 95 درصد به کمتر از 78 درصد حاصل عملکرد درست وزارت جهاد کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته از سوی جهاد کشاورزی استان افزود: نخستین اعتقاد ما در استان کاهش هزینه‌ها تولید است چراکه به جهت محدود بودن منابع امکان توسعه کشاورزی را نداریم.

طلایی با بیان اینکه در 4 سال گذشته روند اعتبارات گذشته خوب بوده است، تصریح کرد: اعتبارات دولتی از 7 میلیارد ردیف ملی به حدود 30 میلیارد در سال 96 رسیده و تقریباً حدود450 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل ردیف‌های خط اعتباری‌های متفاوت که در بخش کشاورزی هست به این بخش تزریق‌شده و حدود 100 میلیارد تومان آورده در بخش کشاورزی به دنبال داشته است.

وی حاصل این سرمایه‌گذاری را ایجاد 4653 اشتغال در استان قم دانست و ابراز کرد: در زمینه تکمیل زنجیره‌های تولید نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، همچنین توسعه واحدهای صنعتی دام و طیور نیاز بخش ما در زمینه صنایع تغییری تکمیلی بوده که در سال گذشته 70 فقره مجوز صنایع تکمیلی و تغییری صادرشده که از این تعداد 42 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: در زمینه میزان جذب مواد خام بر اساس گزارش و آمار سال 96، از 21 هزار تن در سال 92 به بیش از 105 هزار تن در سال 96 رسیده است.

طلایی با بیان اینکه در زمینه آب رتبه خوبی در میان سایر استان‌ها نداشتیم، ابراز کرد: کل سیستم بهره‌برداری ما در سال 92، در استان کمتر از 4 هزار هکتار بوده و با توجه به شرایط خوبی که در استان ایجاد شد، عدد هزارمیلیاردی از محل صندوق توسعه در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های 95 و 96 رتبه سوم آب کشور را به دست آورده‌ایم، افزود: 12 هزار و 500 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری ظرف 4 سال گذشته اجراشده و در حال بهره‌برداری است که در این میان 250 رشته قنات ایجاد شده و در این زمینه به لطف پیگیری‌های استان اعتبار استان به 3 میلیارد رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: راندمان آبیاری بر اساس این اقدامات از 39 درصد در سال 92 به 47 درصد رسیده که 8 درصد بالاتر از راندمان کشوری است.

وی با بیان اینکه در سال زارعی 97 و 98 هفتاد هکتار پروانه تأسیس گلخانه صادرشده است، تصریح کرد: 28 هکتار گلخانه در حال احداث داریم که تا پایان سال زراعی سطح زیر کشت گلخانه‌های ما نسبت به 20 سال گذشته به دو برابر خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه در زمینه کشت‌های متراکم مطالعات گیاهان دارویی را در دستور کار داریم، ادامه داد: نسخه کشت 17 رقم گیاه دارویی در هر اقلیمی آماده‌شده است، همچنین سه واحد صنایع تکمیلی و دو واحد در دست احداث داریم.

طلایی در پایان گفت: امروز تعامل بین سازمان جهاد کشاورزی، تعاونی‌ها و تشکل‌ها برقرارشده و هیچ تصمیمی در جهاد کشاورزی بدون تعامل با تشکل‌ها و تعاونی‌ها گرفته نمی‌شود، همچنین تنها استانی هستیم که طرح الگوی کشت آن مصوب شده و طرح پایلوت الگوی کشت در سال 97، 98 در این استان اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار