مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به مطلبی در یکی از روزنامه‌ها در مورد تفاوت میان زن و مرد گفت: حق نداریم مصلحت‌اندیشی را به بهانه عقل بر وحی مقدم کنیم زیرا عقلی مورد تایید است که تابع حسن و قبح باشد.
کد خبر: ۶۸۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸ 06 December 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ۱۴ آذرماه، در درس خارج خود با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى ‏نياز ستوده است»(فاطر/۳۵) گفت: یکی از آثار ایمان، تسلیم در برابر خداوند و احکام شرع است؛ اگر فلسفه حکم را فهمیدیم اهلا و سهلا ولی اگر نفهمیدیم نباید با عقل کوچک خود در آن حکم دست‌کاری کنیم.

وی ادامه داد: در سوره مبارکه احزاب فرموده «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا؛ و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و فرستاده‌ اش به كارى فرمان دهند براى آنان در كارشان اختيارى باشد و هر كس خدا و فرستاده‏ اش را نافرمانى كند قطعا دچار گمراهى آشكارى گرديده است»؛ طلاب و حوزه امام صادق باید حالت تسلیم در برابر وحی داشته باشد؛ وحی خطاپذیر نیست و عقل ما خطاپذیر است؛ گاهی می‌بینیم که در برخی نوشته‌ها، حالت غیرتسلیمی هست که بر خلاف قرآن است.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: می‌گویند فتوای عقلانی داشته باشیم که ما هم مخالف نیستیم ولی فتوای وحیانی چطور؟؛ آیا وحی مقدم نیست؟؛ عقل هم در درون وحی است البته نه عقلی که مصلحت‌انگیزی ما در آن دخیل است که بعد از دوره پیامبر(ص) این کار شروع شد و مثلا برخی حقوق مانند زکات و سهم سادات را حذف کردند؛ بنابراین مصلحت‌اندیشی در وحی اثری ندارد.

وی تاکید کرد: مصلحت‌گرایی بر وحی مقدم نیست و اگر آن را نفهمیدیم حق تحمیل نداریم؛ چند روز قبل روزنامه‌ای به بنده دادند و کسی نوشته بود باید تبعیضات میان زن و مرد از بین برود؛ این فرد فرق تبعیض و تفاوت را متوجه نشده زیرا تبعیض محکوم است اما تفاوت محکوم نیست و اگر تفاوت در دیه و ارث و ... است ناشی از تفاوت ساختمان مزاجی زن و مرد است و مسئولیت زن و مرد با هم متفاوت است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار