عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم گفت: نبود شبکه توزیع مناسب کتاب از جمله مشکلات عمومی چاپ و نشر است که ایجاد چنین شبکه ای ضروری است.
کد خبر: ۶۸۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 07 December 2018

به گزارش تابناک قم، علی حاجی تقی افزود: حمایت نکردن از موسسه های توزیع کتاب و معاف نشدن فعالان شبکه توزیع از برخی مالیات ها موجب شده که تا کنون شبکه بزرگ توزیع کتاب شکل نگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حذف واسطه ها در بازار چاپ و نشر کتاب، گفت: ایجاد شبکه توزیع گسترده کتاب؛ حذف واسطه ها، جلوگیری از قاچاق و مقابله با شبکه های کوچک و زیرزمینی فعال در حوزه چاپ کتاب را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه مشکلات ناشران از سال 90 آغاز و در ماه های اخیر تشدید شده است، افزود: نوسانات نرخ ارز در ماه های گذشته موجب جهش قیمت مواد اولیه چاپ، کاغذ، مقوای گلاسه و هزینه های چاپ شده است.

حاجی تقی ادامه داد: قیت هر بند کاغذ در بازار آزاد 2 میلیون و 300 هزار ریال و با نرخ دولتی یک میلیون و 600 هزار ریال شده، این در حالی است که پیش از این هر بند کاغذ 800 هزار ریال بوده است.

وی بیان کرد: کتاب های چاپ شده با کاغذ هر بند 800 هزار ریالی است و اگر کتاب های جدید که با کاغذهای گرانتر چاپ شده، وارد باز شود به طور قطع شاهد جهش قیمت کتاب در کشور و استان خواهیم بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم، مهمترین تاثیر جهش قیمت در صنعت چاپ و نشر را در حوزه کتاب کودک دانست و ادامه داد: کتاب های کودک و نوجوان بر روی کاغذهای گلاسه و به صورت رنگی چاپ می شود و از طرفی چون مخاطب این کتاب ها کودکان هستند، امکان افزایش قیمت این کتاب ها وجود ندارد به همین دلیل فعالان این حوزه به شدت تحت تاثیر این نوسانات قیمتی قرار گرفته اند.

حاجی تقی، اصلاح شبکه توزیع کتاب و توجه به ظرفیت کتاب فروشی ها را از جمله راهکارهای ساماندهی به وضعیت کتاب دانست و افزود: حوزه کتاب تافته جدا بافته از شرایط اقتصادی نیست و تا زمانی که وضعیت کلی اقتصاد کشور به صورت هماهنگ بهبود نیابد، امکان بهبود شرایط صنعت چاپ نیز وجود ندارد.

بیش از 200 کتابفروشی و یک هزار و 300 ناشر در استان قم وجود دارد که از این تعداد تمام کتابفروشان و نیمی از ناشران استان فعال هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار