اجازه تغییر کاربری باغ را نخواهیم داد
تمام توان مجموعه مدیرت شهری درجهت حفظ باغ سالاریه بوده است و همانطور که قبلا گفته ایم اجازه تغییر کاربری باغ را نخواهیم داد. پس از ورود مستقیم شهرداری به موضوع باغ سالاریه هیچ درخت سالمی از مجموعه حذف نشده است.
کد خبر: ۶۸۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ 07 December 2018

به گزارش تابناک قم، جوادیان، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: تمام توان مجموعه مدیرت شهری درجهت حفظ باغ سالاریه بوده است و همانطور که قبلا گفته ایم اجازه تغییر کاربری باغ را نخواهیم داد.

وی با تاکید بر این که سازمان به مسئله این باغ ورود کرده و به دنبال حفظ فضای سبز آن است، افزود: حدود 25 میلیون تومان در این باغ هزینه کردیم و نظارت جدی بر روند حفظ و احیای درختان آن داریم.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: اگر مسئولین دانشگاه به دنبال احداث دانشگاه هستند پیشنهادات بسیار خوبی از سوی شهرداری ارائه شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته در جهت حفظ باغ سالاریه گفت: در اواخر سال 96 و بعد از گذشت 20 سال به کارشناسان فضای سبز سازمان و منطقه اجازه ورود به عرصه باغ داده شده و در این محدوده زمانی تا امروز اقدامات مناسبی برای حفظ، نگهداری و حراست از باقی مانده درختان صورت پذیرفته است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به این موضوع که عزم مدیران استان و مجموعه شهرداری بر حفظ این باغ است افزود: پس از ورود مستقیم شهرداری به موضوع باغ سالاریه هیچ درخت سالمی از مجموعه حذف نشده است.

جوادیان تاکید کرد: شهرداری با تمام توان در صدد حفظ باغ سالاریه بوده و با احترام به حقوق و مالکین مجموعه آمادگی دارد ضمن توافق زمینی را در بلوار پیامبر اعظم (ص) معاوضه نماید.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات کاملی از درختان خشک شده و درختان سالم و شرایط موجود باغ جمع آوری شده است، ادامه داد: با تعریف یک پروژه و پس از تامین اعتبارات لازم در کمترین زمان اقدامات بهینه ای از قبیل، حذف علف های هرز، سم پاشی، هرس ،مبارزه با آفات و بیماری ها و... در قالب 800 نفر روز کارگر صورت پذیرفته و پس ار آن نیز کارگران و باغبانان به صورت مستمر و هفتگی در محل حضور داشته و اقدام به امور نگهداری می کردند.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: در بحث آبیاری نیز تاکنون بیشتر از 10 تانکر آب به ویژه در اواخر بهار و در طول فصل تابستان و در مجموع به میزان 100.000 لیتر درختان مجموعه را آبیاری کرده اند.

وی با اشاره به بازدید تیم های تخصصی گیاه پزشکی در چند نوبت و بررسی شرایط درختان مجموعه گفت: با توجه به محدودیت های قانونی حضور شهرداری در محدوده باغ با این وجود در بررسی های بعمل آمده در بازدید تیم گیاه پزشکی مشخص شده با توجه به عدم رسیدگی و آبیاری مناسب، نگهداری بهینه درختان و مبارزه با آفات و بیماری ها در سالهای گذشته، مشکلات و آفات گیاهی برای درختان ایجاد شده و تعداد دو اصله درخت کاج تهران دچار آفت پوست خوار شده بودند که علاوه بر امکان سقوط و آسیب به سایر درختان، امکان سرایت این بیماری به مابقی درختان و حتی فضای سبز موجود در معابر اطراف به ویژه میدان سالاریه نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه از بروز بیماری و آفات در این درختان اطمینان حاصل شد گفت: بر این اساس پس از هماهنگی لازم و اطمینان از این موضوع اجازه حذف این درختان و خروج فوری تنه های آلوده به مجموعه داده شد تا به سایر درختان مجاور آسیبی نرسد.

شورای شهر قم اجازه تخریب و تغییر کاربری باغ سالاریه را نمی‌دهد‌

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم نیز با تأکید بر تعریف شدن کاربری پارک سالاریه قم در محدوده فضای سبز شهری گفت: مجموعه مدیریت شهری اجازه تخریب، تغییر کاربری و احداث دانشگاه در پارک سالاریه را نمی‌دهد.

حسن طلایی با اشاره به مشکلات و معضلات شهر قم در کمبود سرانه‌های سبز و مراکز تفریحی اظهار داشت: حقیقت این بوده که اقلیم شهر قم از طرفی گرم و خشک بوده و از طرف دیگر نیز سرانه‌های سبز به حد موردنیاز در شهر احداث نشده است.

وی حفظ باغات باقی مانده در شهر قم را یکی از سیاست‌ها و رویکردهای شورای شهر و شهرداری قم دانست و افزود: حفظ و احیای محدود باغات به‌جامانده در شهر قم از مطالبات و درخواست‌های مستمر و پر دغدغه عمومی بوده بنابراین شورای شهر و شهرداری قم به هیچ عنوان با نابودی و تبدیل‌شدن آن‌ها به مراکز و مؤسسات مختلف موافقت نخواهد کرد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم با اشاره به حرف‌وحدیث‌های موجود در زمینه تغییر کاربری پارک سالاریه و تبدیل‌شدن آن به دانشگاه گفت: این محل یکی از خاطره آمیزترین محورهای تفریحی شهروندان قمی بوده و شورای شهر قم با تمام توان در برابر تغییر کاربری احتمالی آن ایستادگی می‌کند.

عضو شورای شهر قم با انتقاد از عملکرد مجموعه مدیریت شهری قم در سال‌های گذشته در از بین بردن باغات و سرانه‌های سبز موجود در هسته مرکزی شهر و مناطق با هویت شهر قم عنوان کرد: در گذشته نه‌چندان دور بسیاری از باغات قم به دلایل مختلف و به دلیل کم توجهی‌های صورت گرفته شده تخریب و از بین رفته است.

طلایی با اشاره به سابقه و درخواست‌های مکرر شهروندان برای حفظ و احیای پارک سالاریه و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری آن ابراز کرد: پارک سالاریه و حفظ فضای سبز موجود در آن ‌یکی از مطالبه‌های مهم شهروندان قمی بوده از همین رونیز مجموعه مدیریت شهری قم اجازه تأسیس دانشگاه در این پارک و تخریب آن را به مسئولان دانشگاه موردنظر نمی‌دهد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم با تأکید بر کاربری فضای سبز پارک سالاریه در نقشه تفصیلی شهر قم ادامه داد: صرف‌نظر از رأی و نظر کمیسیون ماده 5 کاربری این منطقه در محدوده فضای سبز تعریف‌شده و ازاین‌رو شورای شهر و شهرداری قم به‌هیچ‌وجه با تغییر کاربری این محل به بهای ایجاد موسسه و دانشگاه‌ها موافقت نخواهد کرد.

عضو شورای شهر قم آمادگی شورای شهر و شهرداری قم برای تهاتر و معوض زمین برای احداث دانشگاه دریکی از معابر مهم و اصلی قم را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: شورای شهر و شهرداری قم حاضر است به‌جای معوض این زمین در بلوار پیامبر اعظم(ص) و بلوار معنوی زمینی به دانشگاه امام صادق برای تأسیس دانشگاه تهاتر کند.

طلایی با تأکید بر کاربری فضای سبز پارک سالاریه قم عنوان کرد: کمیسیون ماده 5 کاربری پارک سالاریه را خارج از محدوده تعیین کرده اما ازآنجایی‌که کاربری آن در محدوده فضای سبز تعریف‌شده امکان هیچ‌گونه تخریب و تغییر کاربری آن وجود ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار