معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیماری های قلبی و مغزی بیشترین علت مرگ و میر در این استان است و سرطان و تصادفات در رتبه های بعدی قرار دارد.
کد خبر: ۶۸۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰ 07 December 2018

به گزارش تابناک قم، محمد پرهام افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی وافزایش بی تحرکی،شاهد رشد چشمگیر بیماری های قلبی و مغزی و همچنین دیابت در سنین مختلف از جمله در میان جوانان هستیم.

وی اضافه کرد: تغذیه افراد به ویژه تمایل به استفاده از غذاهای آماده و فست فودها باعث افزایش وزن، فشار، چربی و قند خون افراد و در نتیجه بالا رفتن احتمال سکته های مغزی و قلبی شده است.

وی تاکید کرد: افراد در همه سنین باید ورزش و استفاده از غذاهای سالم را در برنامه روزانه خود داشته باشند تا از بروز خطر ابتلا به بیماری ها کاسته شود.

به گفته پرهام، هر فرد باید حداقل هفته ای پنج روز و روزی 30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی قابل توجه داشته باشد.

وی گفت: در بیمارستان شهید بهشتی بخش ویژه ای برای بیماران سکته مغزی و قلبی با حضور 24 ساعته متخصصان مربوطه در نظر گرفته شده که به ترتیب با کدهای 724 و 247 تعریف شده است.

وی افزود: اگر این بیماران ظرف 2 ساعت بعد از بروز سکته به بیمارستان انتقال یابند، با داروهای ویژه ای عروق گرفته شده آن ها باز و این اقدام می تواند مانع از کارافتادگی و مرگ و میر افراد شود.

به گفته معاون پرهام ،قم از نظر ارائه این خدمات به بیماران جزو پنج استان برتر کشور است و بسیاری از بیماران با اقدامات ساده پزشکی که در این بخش ها ارائه می شود، به زندگی عادی برمی گردند.

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، گفت: این طرح با وجود دشواریهای بسیار در تامین بودجه اجرایی شد و افزایش دریافتی پزشکان، کاهش زیرمیزی و پرداختی مردم از جمله نتایج خوب این طرح بود.

وی افزود: در صورتی که اجرای طرح تحول نظام سلامت منابع پایدار مالی داشته باشد و در این راستا بودجه های مشخصی مصوب شود که قابل تغییر نباشد و هزینه های آن به طور مناسب مدیریت شود، می توان خدمات درمانی خوب ارائه و هزینه های درمان را نیز کاهش داد.

پرهام با بیان این که استان قم از ظرفیت بالایی در توریسم درمانی برخوردار است، افزود: قم جزو شهرهای زائرپذیر خارجی می باشد و در همین راستا بخشی در بیمارستان فرقانی برای ارائه خدمات درمانی ویژه زائران خارجی راه اندازی شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش ارزش دلار، توریسم درمانی می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

وی گفت: مرکز ناباروری ریحانه نیز در بیمارستان فرقانی راه اندازی شده که هزینه های دریافتی از بیماران بر اساس تعرفه های دولتی است و چندین فوق متخصص نازایی در این مرکز مشغول به کار می باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: با توجه به این که بین 10 تا 20 درصد زوج ها مشکلات بارداری دارند، اگر در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری شود، خدمات قابل توجهی ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که نظارت چالش اصلی بخش درمان است، گفت: باید از دخالت افرادی که در قالب طب سنتی بدون دارا بودن تخصص و تعهد اقدام به درمان بیماران و تجویز داروهای گیاهی تجویز می کنند، جلوگیری نمود.

وی افزود: مردم نیز باید با اطلاع از عوارض و فواید داروهای گیاهی، ترکیبات این دارو و مشخصات بهداشتی آن اقدام به استفاده از دارو نمایند.

پرهام اضافه کرد: دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی با به کارگیری متخصصانی که آشنا به اصول پزشکی می باشند، مرکز مطمئنی برای مراجعه همشهریان است.

به گفته وی، عدم تمایل پزشکان برای قراداد با مراکز دولتی به دلیل پایین بودن نرخ تعرفه ها نسبت به مراکز خصوصی از دیگر مشکلاتی است که بخش درمان با آن مواجه است.

وی در پایان با بیان این که سازمان های بیمه ای حدود 50 درصد مطالبات مراکز درمانی را آخر هر ماه پرداخت می کنند، گفت: پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی قم حدود یک سال به تعویق افتاده است.

حدود 800 متخصص و فوق تخصص و یک هزار و 200 پزشک عمومی در سطح استان قم مشغول فعالیت می باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار