این بار جنس مشکل شهرداری قم با دوره های قبلی تفاوت دارد و این بار خبری از عدم کار کارشناسی قبل از کنگ زنی پروژه نیست بلکه عدم پیشرفت و بهره برداری از پروژه ها علت های دیگری دارد.
کد خبر: ۶۸۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 08 December 2018

به گزارش تابناک قم، پروژه های عمرانی شهر قم که با محوریت کاهش ترافیک و افزایش دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر در دستور کار قرار دارد در سال های اخیر با حاشیه سازی و مشکلات فراوانی روبرو بوده اند.

پروژه هایی مانند تونل غدیر، تقاطع غیر هم سطح 15 خرداد ، پروژه شهید کاظمی و چندین و چند پروژه دیگر بدون کارشناسی قبلی چه از لحاظ تملک و چه از لحاظ انتخاب پیمانکار با مشکلات زیادی روبرو شدند و در نهایت برخی از آن ها مانند شهید کاظمی کاملا بلاتکلیف باقی ماند و برخی دیگر با تاخیر چندین ماهه و حتی بیش از یک سال به بهره برداری رسید.

در این میان با حضور سقائیان نژاد در شهرداری قم از یک سو و تصمیم دولت مبنی بر عدم کلنگ زنی پروژه جدید تا زمان اتمام پروژه های نیمه کاره از سوی دیگر تاحدودی در چند سال اخیر شاهد بهره برداری از پروژه های شهری در زمانبدی اعلام شده بودیم و حداقل تاخیر آن زیاد نبود.

اما با این حال در سال جاری بار دیگر شاهد تاخیر در بهره برداری پروژه های شهری و عدم کلنگ زنی پروژه های وعده داده شده مانند پروژه خیابان امام(تقاطع کیوانفر) هستیم.

پیمانکاران قرادادهای خود را فسخ می کنند

در واقع این بار جنس مشکل شهرداری قم با دوره های قبلی تفاوت دارد و این بار خبری از عدم کار کارشناسی قبل از کنگ زنی پروژه نیست بلکه بالا رفتن قیمت مصالح و عدم سود دهی پروژه ها برای پیمانکاران باعث شده بسیاری از پروژه ها بلاتکلیف باقی بمانند.

مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مشکلات پیش روی شهرداری در ماه های اخیر اظهار داشت: نوسانات ارزی در ماه های گذشته به خصوص در تابستان موجب شد تا پیمانکارانی که پیش از این با شهرداری قرار داد داشتند از انجام تعهدات خود خودداری کنند.

وی ادامه داد: در واقع با رفتن مصالح و قیمت آهن موجب شد تا پیمانکاران با فسخ قرار داد خود از اجرای پروژه ها خودداری کنند اما با این حال با بسیاری از این پیمانکاران جلسات کارشناسی برگزار شد تا مشکلات آن ها رفع شود.

عضو شورای شهر: امسال در یک شرایط خاصی قرار داریم

سید مجتبی سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که شهردای در سال جاری پروژه مهمی را در دست بهره برداری کامل و افتتاح ندارد، ابراز داشت: امسال در یک شرایط خاصی قرار داریم به طوری که پیمانکارانی که کار را شروع نکرده بودند تماما قراردهای خود را یک طرفه فسخ کردند و سایر پیمانکاران که کار خود را تا حدودی پیش برده بودند چاره ای جز ادامه کار نداشتند اما با این حال باز با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

وی ابراز داشت: افزایش قیمت های میلگرد و مصالح و نوسانات موجود باعث شده پیمانکاران در انتخاب و شرکت در مناقصه های جدید نیز تردید داشته باشند و این کار را سخت تر کرده است.

شاید به جرات به توان گفت مهمترین پروژه ای که شهرداری قم در زمینه عمرانی در دست دارد تقاطع غیر هم سطح میدان ولیعصر(عج) است که پیشرفت این پروژه نیز با کندی رو برو است، هر چند که قاری قران معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از بهره برداری این پروژه تا پایان سال خبر داده است اما بعید به نظر می رسد که این پروژه به صورت کامل امسال به بهره برداری برسد.

علاوه بر این با ثبات قیمت ارز در یک ماهه اخیر به نظر می آید پروژه های شهری نیز روند پیشرفت و شروع کار خودشان را در پیش بگیرند هرچند که هنوز پیمانکاران برای شروع پروژه ها حساسیت نشان می دهند و با وسواس عمل می کنند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار