نخودچی کشمش ۶۰ هزار تومان، انار و هندوانه نامعلوم؛
افزایش قیمتی که هر ساله مسئولان با اتکا به انبار‌های میوه و افزایش نظارت بر بازار، وعده مهار آن را می‌دادند، اما امسال با وعده و وعید قابل مهار به نظر نمی‌رسد، چون اساسا عرضه از تقاضا خیلی جا مانده است؛ جاماندنی که نتیجه صادرات بی رویه میوه در پی افزایش قیمت ارز در کشورمان است.
کد خبر: ۶۸۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۸ 09 December 2018

به گزارش تابناک قم، به فاصله کمتر از دو هفته تا شب یلدا، شواهد حکایت از رقم خوردن متفاوت‌ترین یلدا دارد؛ یلدایی که ظاهرا نیازمند بازتعریف است!

هرچند افزایش قیمت میوه و آجیل در آستانه شب یلدا، نه اتفاقی جدید، که مسبوق به سابقه و سن و سال دار است، گزارش‌های رسیده از بازار در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که قیمت‌ها به قدری افزایش یافته که دست بسیاری از مردم از رسیدن به برخی اقلام یلدایی کوتاه شده است.

طولانی‌ترین شب سال و موسم دورهمی خانواده‌ها و آشنایان به مناسبت آن، در حالی در پیش است که نه بازار رونق هر ساله را به خود می‌بیند و نه مردم به تکاپوی همیشگی در این خصوص افتاده‌اند؛ وضعیتی که نتیجه افزایش شدید قیمت میوه‌ها، تنقلات و آجیل ویژه یلداست؛ آجیل و شیرینی که از دیرباز مصرف آن در این شب مرسوم بوده و حالا به تناسب افزایش قیمت میوه ها، قیمتش به شدت اوج گرفته است.

آن گونه که خبر می‌رسد، قیمت معمولی‌ترین و دم دستی‌ترین آجیل شیرین به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است؛ قیمت نخودچی کشمش که البته برخی در آجیل نامیدنش اکراه دارند، اما آن گونه که برخی از رؤسای اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در کشورمان خبر می‌دهند، در سایه صادرات محصولات کشاورزی، قیمتش سر به فلک گذاشته تا از کیلویی ۱۳ هزار تومان در سال گذشته در چنین روزهایی، به ۶۰ هزار تومان برسد و احتمال افزایش آن تا شب یلدا بسیار پررنگ باشد.

اتفاقی که به گفته کارشناسان، ناشی از افزایش شدید قیمت ارز و سود سرشار صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به دیگر کشور‌ها رقم خورده است؛ صادراتی که ظاهرا تا برای مقابله با آن کاری شود، به شدت اوج گرفت و کار از کار گذشت تا بازار کم رونق تولید محصولات کشاورزی که تحت تأثیر خشکسالی بود، کارش یک صرفه شود و مردم به مشکل دچار شوند.

مشکلی که اگر فکر می‌کنید ابعاد آن به نخودچی و کشمش و دیگر اقلام آجیل منحصر مانده سخت در اشتباهید، چون سفره جشن یلدا علاوه بر آجیل، پر است از میوه و تقریبا اغلب میوه‌ها به همان دلایل یادشده صادر شده اند و مقادیر زیادی از آن‌ها در انبار‌ها نمانده است. وضعیتی که پیش بینی می‌شود موجب اوج گیری شدید نرخ میوه‌ها در روز‌های منتهی به یلدا شود.

افزایش قیمتی که هر ساله مسئولان با اتکا به انبار‌های میوه و افزایش نظارت بر بازار، وعده مهار آن را می‌دادند، اما امسال با وعده و وعید، مهار شدنی به نظر نمی‌رسد، چون اساسا عرضه از تقاضا خیلی جا مانده است؛ جاماندنی که نتیجه صادرات بی رویه میوه در پی افزایش قیمت ارز در کشورمان است و یکی از موعد‌های جلوه آثار آن، یلداست که در پیش است.

افزایشی که احتمالا در ابعاد بزرگتر در عید نوروز انتظار ایرانیان را می‌کشد، اما پیش از آن، در شب چله خودنمایی خواهد کرد؛ در شبی که اگر قرار باشد یک دورهمی چند نفره با چند نوع میوه و مقداری نخودچی و کشمش و برخی تنقلات و خوردنی‌ها برگزار شود، با توجه به نرخ این روز‌های میوه و افزایش آن در روز‌های باقی مانده از پاییز، عددی گزاف باید هزینه شود؛ عددی که قیاس آن با اعدادی مانند دستمزد قانون کار، ممکن است بسیاری را خجل کرده و سر به زیر کند!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار