در پی درگذشت ‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجع عظام تقلید و شخصیت‌ها و علمای برجسته با صدور پیام‌ تسلیت، ضمن ‌برشمردن ‌شخصیت علمی و انقلابی آیت‌الله‌ سید‌محمود هاشمی‌‌شاهرودی‌ بر الگوگیری از این عالم انقلابی و مجاهد تأکید کردند.
کد خبر: ۶۹۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۵ 26 December 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله‌ سید محمود هاشمی‌ شاهرودی‌ در سال‌ 1327 هجری‌ شمسی‌ در شهر نجف‌ و در خانواده‌ای‌ مذهبی‌ و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ سید‌علی‌ حسینی‌ شاهرودی‌، از استادان‌ و بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ بود و خدمات‌ فراوانی‌ را به‌ عالم‌ اسلام‌ ارزانی‌ داشت‌.

در پی درگذشت ‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجع عظام تقلید، شخصیت‌ها و علمای برجسته استانی با صدور پیام‌ تسلیت، ضمن ‌برشمردن ‌شخصیت علمی و انقلابی آیت‌الله‌ سید‌محمود هاشمی‌‌شاهرودی‌ بر الگوگیری از این عالم انقلابی و مجاهد تأکید کردند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بود

آیت‌الله مکارم شیرازی در پی درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی آورده است: این عالم بزرگوار و ربانی، رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و یکی از علمای برجسته حوزه علمیه قم بود و از محضر بزرگانی در نجف و قم بهره فراوان گرفته بود و در تدریس پربار خود شاگردان باارزشی را پرورش داد.

او در انقلاب اسلامی و تداوم آن سهم بسیاری داشت به‌گونه‌ای که الآن جای او را خالی می‌بینیم. میان حوزویان از احترام خاصی برخوردار بود و آثار فراوانی درزمینه مسائل علمی از خود به‌یادگار گذاشت.

خدمت به انقلاب اسلامی مرحوم آیت‌الله شاهرودی سبب برجستگی این شخصیت ممتاز بود

آیت‌الله نوری همدانی در پی درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی آورده است: این فقیه عالی‌قدر ازجمله شخصیت‌های علمی حوزه مقدسه قم بود که سال‌های متمادی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از محضر اساتید بزرگ بهره بردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اخلاص تمام علاوه بر درس و بحث و اشتغالات علمی در حوزه علمیه خدمت به مردم را در پیش گرفتند.

ریاست ده‌ساله قوه قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و خبرگان رهبری ازجمله سوابق ارزنده این عالم انقلابی و بصیر بوده است. خدمت به انقلاب اسلامی و ولایتمداری و علمیت و تواضع و مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در مسیر خدمت به انقلاب و مردم گام برمی‌داشت

در پیام تسلیت آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی آمده است: ایشان که از شاگردان بارز مرحوم آیت‌الله شهید صدر بودند در طول سالیان متمادی شاگردان خوب و فاضل را تربیت کرده و افراد متعددی را از علم سیراب کردند، همچنین با تحقیق و چاپ کتب متعدد خدمت به دین و اسلام نمودند.

آن عالم بزرگوار در سنگر ریاست قوه قضاییه و صیانت از آرای مردم در شورای نگهبان همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خدماتی داشته و در جهت خدمت به مملکت و انقلاب و مردم قدم برداشتند.

جایگاه علمی مرحوم آیت‌الله شاهرودی در پهنه عمر این مرجع عالی‌قدر می‌درخشد

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهدمقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله شاهرودی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: درگذشت مرجع نخبه انقلابی آیت‌الله العظمی حاج آقا سید‌محمود هاشمی‌شاهرودی که پس از طی دوران سخت بیماری بود، ثلمه‌ای بر پیکره منهاج روحانیت شیعه و درخت تناور انقلاب مقدس اسلامی است.

‌جایگاه خاص علمی ایشان به‌عنوان یکی از بازماندگان مکتب علمی صدر، جوانی و مرجعیت، مسئولیت‌های متعدد در نظام مقدس اسلامی و همچنین بیش از یک دهه نمایندگی مردم مؤمن خراسان در مجلس خبرگان رهبری ستاره‌های درخشانی است که در پهنه عمر این مرجع عالی‌قدر می‌درخشد و برای او باقیات صالحاتی ارزشمند در دیار باقی فراهم می‌آورد.

حوزه‌های علمیه یکی از استوانه‌های علمی و تحقیقی خود را از دست داد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی(ع) در پیامی آورد که با فقدان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، حوزه‌های علمیه یکی از استوانه‌های علمی و تحقیقی خود را از دست داد و نظام اسلامی از نعمت اندیشمندی بصیر و اخلاق‌مداری انقلابی محروم شد.

‌‌آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با تمسک به سیره اجداد طاهرینش و در ادامه راه اساتید مجاهدش حضرت امام خمینی(ره) و شهید بزرگوار حضرت آیت الله سیدمحمدباقر صدر(ره)، به‌معنی واقعی کلمه جامع بین علم و عمل بود.

مبارزه با عوامل استکبار جهانی در منطقه همچون رژیم صدّامی، تلاش برای استحکام مبانی نظری نظام اسلامی، مجاهدت و خدمات در دستگاه قضایی و جدّ و جهد علمی و فقهی آن بزرگوار در خاطر نظام اسلامی، مردم و حوزه‌های علمیه ماندگار خواهد بود.

مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از عالمان برجسته، مجاهد و انقلابی بود

متن پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به‌مناسبت ارتحال آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی به این شرح است:

آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی از نوادر حوزه‌های علمیه بود که از خاندانی بزرگ و بافضیلت و شهیدپرور برخاست و در محضر اساتید بزرگ حوزه کهن نجف و آیت‌الله‌العظمی شهید سید محمدباقر صدر(ره) به قله‌های بلند فقاهت و فضیلت دست یازید و مشعل فروزان حوزه‌های علمیه گشت و شاگردان فراوان تربیت کرد و آثار ماندگار و مهم علمی از خود به‌جا گذاشت.

آن مرحوم در عرصه اجتماع و سیاست از عالمان برجسته، مجاهد و انقلابی بود که از جوانی تا پایان عمر شریف در مسیر اسلام عزیز، انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه، مجاهدت و جان‌فشانی و در مدیریت‌های کلان و راهبردی در قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نقشی برجسته ایفا کرد.

مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی برای اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران از هیچ فعالیتی فروگذار نبود‌

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در پیامی آورده است:

رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه؛ روحانی پرهیزکار و پاک‌نهاد و چهره درخشان در علم‌ و عمل، از مقام‌ والایی در فقه‌ و علوم‌ مرتبط‌ با آن‌ برخوردار بود و در سال‌های تحصیل و تدریس‌، برای اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران از هیچ فعالیت اثرگذار و ارزشمند فروگذار نبود.

‌این عالم بزرگوار جزو مبارزان سیاسی و از همراهان حضرت امام خمینی (قدس سره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب در زمان مبارزات انقلاب اسلامی و یار و یاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوران عمر بابرکت نظام اسلامی بودند که علاوه بر مسئولیت‌هایی همچون ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ و رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درس‌های فقه و اصول خود را در شهر مقدس قم در کنار فعالیت‌های مؤثر و مستمر سیاسی تداوم بخشید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار