هیات دولت در جلسه چهارشنبه دوازدهم دی ماه خود، بهرام سرمست را به عنوان استاندار جدید قم منصوب کرد. اکنون می توان این پرسش را مطرح کرد که استاندار جدید چه فرصت ها و قابلیت هایی را در اختیار دارد و با چه مشکلاتی روبروست؟ این نوشتار پاسخ هایی کوتاه ارائه می کند.
کد خبر: ۶۹۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 06 January 2019

به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره روز شنبه 15 دی ماه مطلبی با عنوان «استاندار جدید قم؛ فرصت و مشکلات» را به قلم «حسن بختیاری زاده» به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب آمده است: هیات دولت در جلسه چهارشنبه دوازدهم دی ماه خود، بهرام سرمست را به عنوان استاندار جدید قم منصوب کرد. اکنون می توان این پرسش را مطرح کرد که استاندار جدید چه فرصت ها و قابلیت هایی را در اختیار دارد و با چه مشکلاتی روبروست؟ این نوشتار پاسخ هایی کوتاه ارائه می کند.

موقعیت جغرافیایی قم، عبور مسیرهای مهم زمینی و راه آهن سراسری از آن، منطقه ویژه سلفچگان و شهرک های صنعتی، مراکز حوزوی و علمی پرشمار و نامدار، سفر زائران و مسافران فراوان به استان، وجود نواحی خوش آب و هوا و البته جایگاه قم در مناسبات سیاسی نظام، از جمله فرصت ها و قابلیت های مهم قم هستند. تکمیل طرح های مترو و قطار پرسرعت تهران-قم- اصفهان، این ظرفیت ها را افزایش می دهد. این نکته که استاندار جدید سابقه علمی و دانشگاهی دارد، سبب تعامل او با نخبگان حوزوی و دانشگاهی می شود؛ تجربه او در منطقه آزاد ارس به او کمک می کند ظرفیت منطقه ویژه را برای توسعه قم فعال تر کند و پیشینه او در معاونت گردشگری منطقه ارس به استاندار جدید امکان می دهد بر رونق گردشگری قم تمرکز کند.

قم و استانداری آن با مشکلاتی روبرو هستند. استانداری به دلایلی که توضیح اش فرصت دیگری می خواهد، جایگاه ممتاز خود را در تصمیم سازی و البته اجرای تصمیمات مهم را از دست داده است. مونوریل، فرودگاه و مشکلات باشگاه صبا، سه میراث دولت احمدی نژاد هستند که همچنان دردسرآفرین خواهند بود. بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی گسترده، کشاورزی غیر منطقی، وابستگی اعتیادآمیز استان به منابع آب فرااستانی، بهره برداری سیاسی برخی افراد از تکثر فرهنگی قم، برخی مشکلات اجتماعی مانند طلاق و سرقت و نامشخص بودن برخی سمت های مدیریتی مانند مدیران کل بانوان استانداری، سازمان برنامه و میراث فرهنگی از جمله مشکلات موجود هستند.

قم قابلیت های فراوان و البته مشکلاتی مهم دارد. می توان حدس زد استاندار جدید دست کم مدتی است که می کوشد از قم شناخت مناسبی به دست آورد. فعالان سیاسی و نخبگان باید تلاش کنند تصویر گویایی از مختصات قم برای عالی ترین مقام اجرایی استان فراهم و راهکارهایی برای افزایش قابلیت های موجود و مدیریت مشکلات ارائه کنند. توصیه به عزل و نصب افراد و بدگویی از برخی و تمحید بعضی دیگر، نازل ترین فعالیت سیاسی است که نشانگر دستان خالی آنانی است که تنها درباره دیگران اظهارنظر می کنند و از ارائه راهکارهای عملی برای اصلاح امور ناتوانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار