جواد قاسمی ورجانی
کد خبر: ۶۹۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 06 January 2019

نه گلایه اصلاح طلبان، نه نارضایتی اصولگرایان، نه بی طرفی اعتدالیون و نه هیچ «نه» دیگری نتوانست لرزه ای بر صندلی «صادقی» استاندار سابق قم بیندازد. بالاخره شتر بازنشستگی در خانه «صادقی» خوابید و او را مجبور به ترک ساختمان قرمز خیابان خاکفرج کرد. اگر بخواهیم در یک جمله عملکرد ۴۰ ماهه «صادقی» در قم را بیان کنیم باید بگوئیم که او «نه آبی آورد و نه کوزه ای شکست»، شواهد و قرائن هم اینگونه نشان می دهد که حاکمیت همین را از استاندار قم می خواهد. از حق و انصاف که نگذریم «صادقی» از این بابت نمره قابل قبولی در کارنامه خدمتی خود در قم ثبت کرد.

«هاشمی» هم از جمله افرادی بود که از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان بی نصیب نماند. حداقل دستاورد سرپرست استانداری قم این است که عکس او برای همیشه تاریخ در سالن جلسات ساختمان استانداری بر روی دیوار در کنار تصاویر سایر استانداران قم نصب خواهد شد. اتفاقی که شاید برای سایر معاونین استانداری که بسیار پرمدعاتر و بعضا محق تر از هاشمی هستند، هرگز نیفتد. این دستاورد کمی نیست.

اما «بهرام سرمست»، انتخابی هوشمندانه برای تصدی پست استانداری قم. تقریبا همه از این انتخاب خرسند هستند، مگر تندروها. با آمدن او به قم نسیم امید در این شهر وزیدن گرفته و به نظر می رسد که کام طرفداران دولت پس از سال های تلخی، رو به شیرینی رفته است.

«سرمست» هم البته کار بسیار سختی در قم دارد، بی گمان او با علم به این مشقت ها، قدم در این راه پر فراز و نشیب گذاشته است. پرواضح است اگر «سرمست» بخواهد با همان فرمانی که «صادقی» می رفت در قم حرکت کند، عقب ماندگی های انباشته قم نه تنها جبران نمی شود، بلکه روز به روز بر حجم آن افزوده خواهد شد، همانگونه که شد!

سخنان «سرمست» در مراسم معارفه اش نشان داد که او به خوبی حساسیت های این شهر را می شناسد. او در این مراسم گفت که «قم یک شهر نیست بلکه جهانشهری است که آثار و برکات آن در سطح ملی و بین المللی مطرح می شود». همین حساسیت ویژه قم شاید یکی از دلایل بسیار تاثیر گذار در انباشه شدن عقب ماندگی ها در این شهر باشد. کمتر استانداری پیدا می شود که با علم به این حساسیت ها، ریسک کند. تجربه هم نشان داده هر استانداری که توانسته کشتی قم را در این دریای پرتلاطم در ساحل آرامش نگه دارد، عاقبت به خیر شده، هر چند نتوانسته باشد قدم چندان موثری در راستای رفع عقب ماندگی های انباشه این شهر بردارد.

حال که سکان هدایت این شهر به دستان «سرمست» سپرده شده، باید ببینیم که او چه طرحی برای هدایت آن دارد. آیا او همچنان این کشتی را در ساحل نگه می دارد، یا برای جبران عقب ماندگی های انباشته این شهر، دل به این دریای پرتلاطم می زند؟ بی شک اندوخته هایی که استاندار جدید قم از مدیریت در شهرهای دیگر به همراه خود آورده، برای سکان داری این شهر نمی تواند چندان به کار او بیاید. او باید نسخه جداگانه ای برای مشکلات قم بپیچد. فقط برای پیچیدن این نسخه یک توصیه به استاندار جدید قم می کنم و آن هم اینکه «اینجا قم است، آقای سرمست»!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار