شورای شهر قم گام‌های نخستین برای شفافیت در عملکرد و حرکت در مسیر اتاق شیشه‌ای شدن را با پخش مستقیم جلسات علنی برداشت.
کد خبر: ۷۰۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 07 January 2019

به گزارش تابناک قم، اعتماد عمومی و گسترش سرمایه‌های اجتماعی مسئله حیاتی بوده که صرفاً با عملکرد شفاف و بدون شائبه امکان‌پذیر است، دراین‌بین نهادهایی که به‌صورت مستقیم از طریق آرای مردمی انتخاب می‌شوند برای حفظ مشروعیت و مقبولیت خود نیاز بیشتری به اصل شفافیت و اطلاع‌رسانی بدون واسطه به شهروندان دارند که شورای شهر و شهرداری‌ها از مهم‌ترین این نهادهای مردمی‌اند.

نبود اطلاعات و آمار دقیق از عملکردها، پشت پرده‌ها، قراردادهای مختلف و ارزش ریالی آن‌ها و مشخصات پیمانکاران می‌تواند فضایی از ابهام در بین مردم ایجاد کند چراکه فلسفه وجودی شورای شهر دفاع از حقوق شهروندان است و مردم انتظار دارند تا تمام فعالیت‌هایی که بازندگی شهری مربوط می‌شود در فضایی کاملاً شفاف و زلال در اختیارشان قرار گیرد.

کلیدواژه‌های آشنایی چون اتاق شیشه‌ای، شهرداری شیشه‌ای و واژه‌های مشابه دیگر که همگی ناظر بر اصل شفافیت است نشان از یک مطالبه عمومی برای در جریان قرار دادن شهروندان از مراتب تصمیم‌گیری در شورا و شهرداری و حراست از حقوق مردم در تصمیم‌گیری‌های مهم حوزه مدیریت شهری است.

در حالی شورای شهر قم در ماه‌های گذشته گام در مسیر شفافیت گذاشته و با برگزاری زنده جلسات علنی در پی آگاهی بخشی عمومی و رفع ابهام از تصمیم‌گیری‌های شهری بوده که عدم وجود برخی زیرساخت‌های لازم سبب شده تا نتیجه‌ای قابل قبولی از این اقدام شایسته شورای شهر تاکنون حاصل نشود.

برچیده شده فساد اداری و شهری زمانی می‌تواند رنگ حقیقت به خود گیرد که تمام فعالیت‌ها و اقدامات مربوط درزمینهٔ تصمیم‌گیری‌ها و قراردادهای شورای شهر و شهرداری در فضای کاملاً شفاف انجام‌گرفته و تمام شهروندان به ابعاد و جزئیات قراردادها اطلاع کافی داشته باشند، همچنین راه‌اندازی میز خدمت در درون سازمان‌های مربوط به شهرداری نیز می‌تواند به‌نوبه خود گامی مثبت درزمینهٔ شفافیت و حذف فساد اداری باشد که باید این طرح قابل‌توجه نیز از حالت سنتی خود خارج‌شده و تمام امور مربوط به آن به‌صورت تمام الکترونیک انجام شود تا امکان هر نوع شائبه‌ای از آن برطرف شود.

شفافیت عملکرد رویکرد شورای شهر قم است

رئیس شورای شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از ماه‌های گذشته جلسات علنی شورای شهر قم به‌صورت مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و شهروندان می‌توانند از تصویب یا عدم تصویب هر یک از مصوبات و لوایح موردبررسی اطلاع لازم را به دست آورند.

عبدالله جلالی ادامه داد: شفافیت اصل مهمی در شورای شهر قم است و سعی شده تا تمام فعالیت‌هایی که درزمینهٔ مدیریت شهری انجام می‌شود از طرق مختلف در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش شورای شهر قم برای حرکت مستمر در مسیر شفافیت عنوان کرد: تلاش شورا درزمینهٔ شفافیت و در جریان قرار دادن شهروندان از روند تصمیم‌گیری‌های شورا به‌صورت مستقیم و بلا واسطه است.

تأکید رئیس شورای شهر قم به تلاش و حرکت این نهاد در مسیر شفافیت قابل‌تحسین اما قانع‌کننده نیست، چراکه آن چیزی که در این زمینه از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است ایجاد سامانه‌ای مجزا برای شفافیت عملکرد شورای شهر و شهرداری و درج تمام اطلاعات مربوط به قراردادها و ارزش و اعتبار ریالی آن‌ها و مشخصات پیمانکار است که در صحن علنی شورای شهر اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌شود که به‌نوبه خود می‌تواند سنگ بزرگی در مسیر شفافیت و قرار گرفتن تمام فعالیت و تصمیم‌گیری‌های شورای شهر در اتاقی اصطلاحاً شیشه‌ای باشد.

ایجاد سامانه‌ای اینترنتی مجزا و به‌روز در زمینهٔ شفافیت فعالیت‌های شورای شهر و شهرداری با توجه به نقشی که می‌تواند درزمینهٔ کم کردن فساد شهری واداری داشته باشد هزینه گزافی نبوده و توجیه‌پذیر است که انتظار می‌رود شورای شهر قم این اقدام عملی و واقعی را در جامه عمل پوشاندن نسبت به شعارهای شفاف‌سازی اقدامات خود انجام دهد.

شفافیت شورای شهر و شهرداری در خرید و تجهیز پروژه‌های مربوط به خدمات شهری و حجم انبوه قراردادهای منعقده شده در این بخش، تجهیز، خرید و توسعه خدمات شهری مانند ناوگان اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و دیگر عرصه‌های متعدد حوزه خدمات شهری و ساخت و اخذ مجوز و پروانه‌های عمرانی و تجاری از مهم‌ترین مسائلی بوده که می‌تواند در سامانه شفافیت شورای شهر قم قرار گیرد.

علاوه بر اهمیت هر یک از امور یادشده مسئله واگذاری املاک شهرداری نیز یکی از مهم‌ترین وجدی‌ترین مطالبه‌ها و دغدغه‌های شهروندان بوده که با توجه به رقم ریالی و ارزش اقتصادی بسیار بالای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است که امید می‌رود با راه‌اندازی سامانه شفافیت بخش ویژه‌ای برای این مورد نیز در نظر گرفته شود تا گام بسیار بزرگی در مسیر شفافیت و کم‌رنگ کردن فساد و رانت‌های احتمالی برداشته شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار