قمرود ازجمله دهستان‌های قم است که جوانان روستاهای آن با نبود شغل دسته و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 09 January 2019

به گزارش تابناک قم، قمرود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های روستایی در استان قم دارای منابع گسترده‌ درزمینهٔ دامداری و کشاورزی است. این بخش استراتژیک کشوری که از یک‌سو به استان قم و از سوی دیگر به شهر ورامین متصل می‌شود دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه کشاورزی و دامداری گسترده است اما متأسفانه این منطقه در طی 20 سال گذشته دچار ضعف در این زمینه‌ شده که از نشانه‌های این ضعف، مهاجرت مردم قمرود به شهر و رهایی زمین‌ها و دامداری‌ها خود بوده است.

ساربانی و شترداری یکی از شغل‌های مهم و اساسی منطقه قمرود است؛ شیر شتر، پوست شتر، گوشت شتر و حتی کوهان شتر از اقلام بسیار مفید و خاص در میان دام‌های مختلف است که متأسفانه به دلایلی ازجمله نبود امکانات رفاهی برای ساربان‌ها و عدم استقبال مسئولان از این دام، اشتغال به این شغل مهم نیز در میان مردم قمرود کاهش‌یافته است.

برخی از سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها مبالغی را در تبلیغات خود برای اشتغال روستایی جهت مهاجرت معکوس بیان می‌کنند که این مبالغ نسبتاً کلان برای اشتغال روستایی در میان مردم دهستان قمرود ملموس نیست و اکثر جوانان این روستاها از بیکاری در روستاهای خود رنج می‌برند.

افزایش تجرد به خاطر عدم اشتغال

ملک محمد کیوانی عضو شورای روستای باغ نو بخش قمرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان اینکه در روستای باغ نو 32 خانوار و حدود 150 نفر زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در این روستا 30 جوان در شرف ازدواج وجود دارد که این تعداد بیشتر مشغول کارگری و کشاورزی هستند اما به دلیل نبود حمایت‌های لازم از این جوانان اکثراً کارگر بوده و امکان فراهم‌سازی شغل مستقل را نخواهند داشت.

علی ابراهیمی از جوانان روستای قلعه سلطان باجی نیز با اشاره به عدم اشتغال جوانان این دهکده ابراز کرد: در این روستا 25 الی 30 جوان وجود دارد که حداکثر 5 نفر مشغول به کار هستند، متأسفانه در این روستاها کار و شغل قابل‌توجهی پیدا نمی‌شود، دام هم به‌قدری گران شده که مردم توان خریدوفروش گاو، گوسفند و شتر را نداشته و دامداری نیز تقریباً کساد شده است.

وی عنوان کرد: وام اشتغال و وام خود اشتغالی ضامن می‌خواهد و درصد کمی از این روستاییان توانایی پیدا کردن ضامن برای وام را دارند و اغلب این افراد از این امکانات بی‌نصیب هستند.

دامداری؛ راهی برای ایجاد اشتغال

عضو شورای روستای قلعه سلطان باجی نیز با بیان اینکه هر منطقه‌ای بستر شغلی مختص به خود را دارد، اظهار داشت: در قمرود امکان احداث گلخانه یا باغ وجود ندارد، دامداری و شترداری بهترین شغل برای اهالی محترم قمرود خواهد بود.

حسین ابراهیمی با بیان اینکه بهتر است مسئولان صحبت‌های خود را عملیاتی کنند، افزود: برخلاف صحبت مسئولان مبنی بر اختصاص وام اشتغال روستایی، امکان دریافت وام اشتغال روستایی به‌دلیل وجود انواع دست‌اندازهای مختلف اداری خیلی مشکل بوده و اکثر غریب به‌اتفاق روستاییان به این وام‌های اشتغال روستایی دست پیدا نمی‌کنند.

سعید قادری یکی از ساکنین روستای باغ نو است که درباره اشتغال جوانان روستاهای قمرود و به‌خصوص روستای باغ نو می‌گوید: بهترین راه برای ایجاد اشتغال تقویت دامداری در این منطقه است، یکی از مشکلات این آبادی عدم وجود زمین کشاورزی است، شورای روستا بارها به بخشداری و ادارات مختلف رفته‌اند که متأسفانه جواب قابل‌توجهی دریافت نکرده‌اند، زمین‌های این روستا برای اشخاص دیگر است و مردم این روستا کشاورز و کارگر افراد دیگر بوده و تا زمانی که مردم این روستا زمینی برای کشت نداشته باشند پیشرفت نخواهند کرد.

زنان روستای ملک‌آباد چشم‌به‌راه وام از ادارات دولتی قم

فاطمه دری یکی از زنان فعال و تسهیل‌گر روستای ملک‌آباد با اشاره به اهمیت خوداشتغالی زنان روستایی بیان کرد: زنان روستای ملک‌آباد از طریق سرمایه‌گذاری حداقل ماهی 30 هزار تومان در صندوق قرض‌الحسنه روستا و حمایت جهاد کشاورزی قابلیت راه‌اندازی کسب‌وکار حلال را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه خوداشتغالی زنان، راهی برای کاهش بیکاری در میان خانواده‌هاست، افزود: پخت نان‌های محلی، پرورش غاز و مرغ، صنایع‌دستی، کشاورزی و پخت رب و مربا ازجمله فعالیت‌هایی است که زنان روستایی توانایی انجام آن را دارند، زنان روستا ملک‌آباد قمرود با ارائه طرح خوداشتغالی می‌توانند از صندوق اشتغال‌زایی روستای ملک‌آباد وام‌های بدون سود و ضامن دریافت کنند.

دری با بیان اینکه این صندوق و فعالان اشتغال توانایی فروش این محصولات را برای حمایت از این زنان دارند، ادامه داد: حداقل 40 نفر از زنان روستا می‌توانند از این وام دریافت کنند منتها مقدار این وام بسیار کم است که با اختصاص بودجه از طریق خیرین و سازمان‌های مختلف مقدار این وام افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بودجه خاصی از طرف ادارات قم به این روستا تخصیص نیافته، عنوان کرد: چندین بار برای دریافت بودجه اشتغال‌زایی به استانداری مراجعه کردیم، آن‌ها گفتند طرح اشتغال بیاورید؛ از میان 30 طرح با بهانه‌های مختلف همه را رد کرده و تنها یک طرح اشتغال را قبول کردند که آن‌یک نفر نیز به دلیل سنگ‌اندازی‌های مختلف مثل ضامن همانند مابقی افراد دستش از این وام کوتاه ماند.

جوانان این روستاها در کنار نبود امکانات رفاهی و تفریحی باید با درد عدم اشتغال نیز دست‌وپنجه نرم کنند و یا برای کسب لقمه‌ای نان حلال به شهر کوچ کنند که با این کار بر تعداد کارگران فصلی بیافزایند. جوانان این روستاها انتظار زیادی برای کار نداشته و نه دنبال شغلی آسان و راحت هستند و نه دنبال حقوق بسیار زیاد بلکه آن‌ها نیز مثل همه جوانان در انتظار آینده‌ای روشن برای آینده خود تلاش خواهند کرد. مردم و جوانان روستاهای قم و قمرود انتظار داند که مسئولان برای ایجاد اشتغال درزمینهٔ های کشاورزی و دامداری و همچنین ایجاد امکانات لازم برای ازدواج آسان آنان را فراهم سازند تا آن‌ها نیز چون افراد دیگر به آینده خود امیدوار باشند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار