وابستگی به دولت‌ها مشکلات زیادی برای حوزه‌ها ایجاد می‌کند. باید سعی شود تا حوزه‌ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند. البته این کار یک شبه انجام نمی‌شود و احتیاج به برنامه‌ریزی و زمان دارد که ان شاء الله مسئولین محترم حوزه به فکر آن خواهند بود.
کد خبر: ۷۰۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹ 15 January 2019

به گزارش تابناک قم، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار مدیر و مسؤولان حوزه‌های علمیه خواهران، با قدردانی از فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران، عنوان کرد: امروز حوزه‌های علمیه خواهران به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرات و دستاوردهای ارزشمندی دارد.

وی توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران را به برکت انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: ما قبل از انقلاب اصلاً در خواب نمی‌دیدیم چنین برنامه‌هایی با این گستردگی و وسعت در حوزه‌های خواهران پیدا شود؛ در حوزه برادران در زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی ۴۰۰۰ نفر در قم طلبه برادر داشتیم و طلبه خواهر هیچ؛ اما الان نگاه می کنیم می‌بینیم بسیار پیش رفته‌ایم و گزارشی که ارائه شد نشان می‌دهد چه حجم از فعالیت در حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده و یا در حال انجام است.

وی در ادامه به بیان چند تذکر پرداخت و با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، اظهار کرد: وابستگی به دولت‌ها مشکلات زیادی برای حوزه‌ها ایجاد می‌کند، باید سعی شود تا حوزه‌ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند. البته این کار یک شبه انجام نمی شود و احتیاج به برنامه‌ریزی و زمان دارد که ان شاء الله مسئولین محترم حوزه به فکر آن خواهند بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران را ترکیبی ارزشمند دانست و با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجارب ارزشمند یکدیگر، گفت: این ترکیب شورای شما نشان می‌دهد که ان شاءالله وحدتی در هدف است و باید این مهم پررنگ باشد، به گونه‌ای نباشد که برنامه ریزی حوزه های عملیه برادران و خواهران به صورت جزیره های جدای از هم در بیاید.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های حوزه های علمیه برادران و خواهران، اظهار کرد: مشکلی که در حوزه‌های علمیه چه برادران و چه خواهران وجود دارد این است که با وجود تمام پیشرفت‌ها و دستاوردها متاسفانه از این سرمایه ارزشمند استفاده کامل نمی‌شود.

وی تاکید کردند: باید در این خصوص مطالعه و برنامه‌ریزی جدی و لازم صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت‌ها و استعدادها به خوبی بهره گرفت؛ عینا همین مشکل و گرفتاری در دولت ما هم وجود دارد و با وجود هزینه‌های زیادی که برای تاسیس دانشگاه‌ها و تربیت دانشجویان می شود متاسفانه برنامه‌ای برای استفاده از فارغ التحصیلان وجود ندارد و این یک آسیب جدی است.

نکته دیگری که آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر آن تاکید داشت، لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران بود؛ وی در این خصوص گفت: در این خصوص باید از ابزارهای مختلف بهره گرفت؛ باید عملکرد و آمارها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران را در رسانه‌ها تبیین کنید تا نگویند در حوزه‌ها کاری صورت نمی گیرد.

وی با بیان این که در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف کار شده اما به دلیل این که خبررسانی درستی صورت نمی‌گیرد واقعا حق حوزه‌ها ضایع می‌شود، خاطرنشان کرد: در تقویم کشور برای هر قشر و صنفی روزی اختصاصی وجود دارد، اما حوزه‌ها این گونه نیستند؛ باید در این خصوص مطالعه لازم انجام شود تا مسؤولان حوزوی بتوانند در فرصت‌های مختلف فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه را اطلاع رسانی و تبیین کنند.

وی توجه به جنبه‌های اخلاقی را مورد تاکید قرار دادند و اظهار کرد: ما در همه سطوح مربوط به روحانیت، علم و اخلاق را کنار هم قرار می‌دهیم ۵۰ درصد علم است و ۵۰ درصد اخلاق.

وی با اشاره به وجود شبکه های فاسد و مفسد و گسترش فسادهای اخلاقی از طریق فضاهای مجازی، تصریح کرد: در این خصوص باید برای واکسینه کردن طلاب در برابر این هجمه‌ها نیز فکری بشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی شناسایی و حمایت نخبگان حوزوی خواهر و برادر را یک اصل مهم دانست و افزود: در میان جمعیت چند ده هزار نفر نخبگانی وجود دارند که باید برای شناسایی، حمایت و تربیت آنها متناسب با ذوق، استعداد و تخصص آنها برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: نکته دیگر که بارها تاکید کرده ایم، این است که در این زمان باید کاری کنیم که همه طلاب خواهر و برادر با دو سلاح بیان و قلم مسلح باشند.

وی اضافه کرد: در زمینه نویسندگی و سخنرانی باید دوره‌ها و جلساتی گذاشته و آموزش‌های لازم به طلاب خواهر و برادر ارائه شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار