معاون شهرداری قم عنوان کرد؛
قاری قرآن گفت: مسئله حساس برای شهرداری خرید تجهیزات باتوجه به مشکلات موجود است و بهره برداری از پروژه مترو نیز به خرید همین تجهیزات بستگی دارد.
کد خبر: ۷۰۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 15 January 2019

به گزارش تابناک قم، علیرضا قاری قرآن معاون شهرداری قم در گفتگوی خبری با اشاره به اینکه خط A. مترو در ۱۴ ایستگاه از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران در دو فاز است، گفت: بحث احداث تونل فاز نخست این پروژه تکمیل شده است که از اواسط سال گذشته باتوجه به موافقت‌های انجام شده با پیمانکار‌ها توانستیم یک برنامه منسجم را در افق یک و نیم ساله برای فاز اول مترو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ارزی در بحث اجرای این پروژه تاخیر ایجاد کرد، افزود: به دلیل افزایش بیش از سه برابری قیمت‌ها در بحث خرید تجهیزات با مشکلاتی روبرو شده‌ایم.

قاری قرآن با بیان اینکه اگر در شرایط عادی قرار داشتیم می‌توانستیم به راحتی بگوییم خط A. مترو در سال ۹۸ افتتاح می‌شود، یادآور شد: متاسفانه مسئله حساس برای شهرداری خرید تجهیزات باتوجه به مشکلات موجود است و بهره برداری از پروژه مترو نیز به خرید همین تجهیزات بستگی دارد.

معاون شهرداری قم با اشاره به اینکه با تصویب دولت و طی قراردادی که با یک شرکت چینی بسته شد ۳۹۵ واگن برای ۴ شهر که یکی از آن‌ها شهر قم است خریداری شد، عنوان کرد: در افق بلند مدت برای مترو قم ۳۰۰ واگن پیش بینی کرده‌ایم که درحال حاضر ۸۰ واگن تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در فاز نخست مترو ۶ ایستگاه داریم، گفت: در این ۶ ایستگاه شاهد ۶۰ تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم که برخی از ایستگاه‌ها در سال ۹۸ آماده تکمیل است.

قاری قرآن با اشاره به اینکه در برنامه ریزی نخست، تمام تجهیزات از شرکت‌های اروپایی باید خریداری می‌شد، تصریح کرد: با اتفاقاتی که در سال ۹۷ رخ داد برخی تغییراتی در برنامه قبلی صورت گرفت که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی اشاره کرد.

معاون شهرداری قم با اشاره به اینکه تمام پروژه‌های کشور با مشکلات مالی مواجه هستند، بیان کرد: به دلیل وابستگی‌های موجود نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای افتتاح پروژه مترو قم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود هزار میلیارد تومان برای مترو در بودجه امسال و سال آینده پیش بینی کرده‌ایم، ابراز کرد: شورای عالی ترافیک کشور بر اساس بودجه‌های کشور پروژه‌های مترو را تایید و یا رد می‌کند.

قاری قرآن با اشاره به اینکه مسیر قطار سریع السیر نیز هنوز به تایید نهایی نرسیده است، اضافه کرد: آمدن قطار سریع السیر به مرکز شهر یک چالش است، ولی برقراری ارتباط با ایستگاه مترو یک ظرفیت است که می‌تواند در آینده ایجاد شود؛ تعیین تکلیف مونوریل نیز تاثیر بسیاری در ادامه مسیر‌ها و یا امتداد خط‌های مترو دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مونوریل نمی‌تواند تکمیل کننده خط B. مترو باشد، افزود: در خط A. مترو شاهد رسیدن مترو قم به قطار سریع السیر خواهیم بود؛ قبل از گرفتن هر تصمیم برای مونوریل ابتدا باید به قرارداد این پروژه رسیدگی کنیم و تغییرات رخ داده در این پروژه را مورد بررسی قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار