مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: سرو کهک و چنار نایه قم در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۰۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵ 20 January 2019

به گزارش تابناک قم، حمید یزدانی گفت: در جلسه کمیته ملی ثبت میراث طبیعی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، سرو کهک و چنار نایه قم واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شد.

سرو کهک و چنار نایه قم ثبت ملی شد

وی ادامه داد: سرو آفین واقع در شهر کهک درختی کهنسال با تنه ای ضخیم، توخالی و زیبا که در مزارع حاشیه جنوب غرب کهک قرار دارد. محیط تنه در حدود ۵.۵ متر می‌باشد و ارتفاع آن از سطح زمین ۱۷ متر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: تنه سرو کهنسال آفین به دلیل سن بالا از درون خالی شده که خالی بودن تنه آن جلوه خاصی به درخت داده است. این سرو به دلیل قدمت زیاد و ارزش فراوان، شایسته حفاظت جدی است.

وی افزود: سرو آفین شهر کهک یادگاری از قرن‌های گذشته است و می‌تواند به عنوان نمادی از زندگی قدیم مردم منطقه باشد شایسته حفاظت باشد. سرو آفین به عنوان کهنسال ترین موجود استان قم با سنی در حدود ۱۲۰۰ سال دارای ارزش ثبت به عنوان یک اثر طبیعی ملی است.

یزدانی ادامه داد: درخت چنار کهنسال روستای نایه درختی قطور و بزرگ که در مجاور امام زاده داخل روستای نایه و در بستر رود فصلی روستا قرار گرفته است.

وی گفت: عمر درخت چنار روستای نایه بیش از ۵۰۰ سال برآورد می‌شود. این درخت علی رغم سن بالای آن درختی شاداب و سرحال است، نگهداری درخت توسط مردم روستا به خوبی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم تصریح کرد: کاشت نهال که در دین اسلام ارج نهاده شده، سبب گردیده است که کاشت و نگهداری از درخت همواره به عنوان ارزش تلقی شود و به همین دلیل شاهد وجود درختانی با عمر چند ده ساله که بعضاٌ به چند صد سال نیز بالغ می‌شود هستیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار