معاون شهردار قم:
معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: متهم ردیف اول در آلودگی‌های شهری، وسایل حمل‌ونقل هستند و بیشترین آلایندگی در قم مربوط به موتورسیکلت‌ها است.
کد خبر: ۷۰۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹ 20 January 2019

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان در همایش ملی روز هوای پاک که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قم مانند سایر کلان‌شهرها همچون تهران، تبریز و اصفهان دچار آلودگی هوا ناشی از آلاینده‌ای استفاده از حمل‌ونقل نشده است، اظهار کرد: آمار حمل‌ونقل نشان‌دهنده حجم بالای استفاده از خودروهای شخصی و کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی است و اگر برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه انجام نشود، قم هم مبتلا به آلودگی هوا خواهد شد.

وی ادامه داد: متهم ردیف اول در آلودگی‌های شهری، وسایل حمل‌ونقل به دلیل حجم بالای آلایندگی هستند و بیشترین آلایندگی در قم مربوط به موتورسیکلت‌ها است که بین ۵ تا ۸ برابر یک خودرو آلایندگی دارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۶ ماهه سال ۹۷ بیش از یک‌میلیون موتورسیکلت در قم شماره‌گذاری شده است و به ازای پیمایش هر یک کیلومتر موتورسیکلت، ۱۵ گرم خروجی آلایندگی محیطی دارد و میزان پیمایش موتورسیکلت ۸ تا ۱۰ برابر خودرو است.

وی تأکید کرد: کارخانه‌های ساخت موتورسیکلت در اطراف قم مستقر هستند و باید در یک بازه زمانی طولانی و برنامه ۱۰‌ ساله این موضوع را کنترل کرد و موتورسیکلت‌های بنزینی تبدیل به موتورسیکلت برقی شود تا میزان آلاینده‌های ناشی از موتورسیکلت را به صفر برسانیم.

ذاکریان عنوان کرد: در سال گذشته ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و میانگین عمر آن به ۵ تا ۶ سال رسیده و این عدد خوبی است اما با توجه به بسته بودن سایت نوسازی این یک تهدید برای استان قم است.

نوسازی حمل و نقل عمومی در قم

وی ادامه داد: از سال آینده اتوبوس‌های استان وارد سن فرسودگی می‌شوند و مقدمات و مصوبات نوسازی اتوبوس‌ها توسط دولت انجام‌ شده اما هنوز اجرایی نشده است، در صورت اجرایی باید استان نیز همکاری لازم را داشته باشد.

معاون شهردار قم با تأکید بر اینکه خودرو محوری در طراحی‌های شهری بلای جان کلان‌شهرها شده است و بن‌بستی است که ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند، تصریح کرد: توسعه پیاده‌روها مانند محورهای اطراف حرم که جزو برنامه‌های سلامت‌ محور انسان‌ها است یکی از طرح‌های کاهش خودرو محوری در استان است.

وی عنوان کرد: پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم تا پایان سال اجرا شود.

ذاکریان افزود: با نوسازی حمل‌ونقل عمومی، مردم به استفاده کمتر از خودروی شخصی تشویق می‌شوند و شاهد هوای پاک در شهر قم خواهیم بود که این مسئله در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم تا پایان سال اجرا شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار