نگاهی به اوضاع سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در قم
جای خواستگار و عروس میان سرمایه گذار و شهرداری عوض شده است! وقتی برای مذاکره برای سرمایه گذاری به شهرداری می رویم به جای این که مسئول سرمایه گذاری به دنبال سرمایه گذاری باشد و او را تهییج و ترغیب کند ما باید ایشان را مجاب کنیم که اجازه بدهند در این شهر پول آورده و هزینه کنیم!
کد خبر: ۷۰۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴ 20 January 2019

به گزارش تابناک قم، هفته نامه بازتاب خبر چاپ قم در شماره جدید خود گزارشی با عنوان « خواستگاران ناکام!» به قلم مهدی کاروان منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: ضرورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در دنیای امروز یکی از اصول رشد اقتصادی است. به همین سبب مسئولان امر و دست اندرکاران همواره در صورت دارا بودن آینده نگری و دلسوزی کافی برای رشد و پیشرفت، در راستای تسهیل شرایط و ایجاد امنیت مالی برای سرمایه گذاران قدم برمی دارند.

خواستگاران ناکام!

استفاده از ظرفیت و منابع داخلی و خارجی از فاکتورهای مهمی است که می تواند سیل سرمایه را به کشور و به ویژه شهرهای در حال توسعه روان کند، این مهم تا جایی در دنیای امروز به یک اصل برای پیشرفت بدل شده است که بسیاری از کارشناسان و نخبگان تحقق رشد اقتصادی را تنها منوط به جذب سرمایه گذار عنوان می کنند.

اما برای جذب و ترغیب سرمایه گذاران، ارتقای امنیت و ایجاد انگیزه به واسطه معرفی ظرفیت ها توسط مسئولان مربوط، خود نیز باید از انگیزه و شناخت و معرفت لازم در خصوص ویژگی های بالقوه شهر و کشور و ضرورت حضور سرمایه گذاران برخوردار باشند.

مولفه ای که سال هاست متاسفانه در دستور کار و مسئولان امر سرمایه گذاری در شهر قم دیده نمی شود.

نبود علم، شناخت و انگیزه کافی در مدیران استانی برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاری استان و شهر به گونه ای است که سرمایه گذاری در قم به یک گره کور و پیچیده مبدل شده است.

بر اساس شواهد و قرائن شرایط در حال حاضر به گونه ای است که سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در قم به دلیل این که یا بارها به در بسته خورده اند و یا وصف بروکراسی موجود در متولی اصلی سرمایه گذاری شهر، یعنی شهرداری را با آن سختگیری های عجیب، بی نظیر و رابطه مند بودن مسیرهای ورود به عرصه سرمایه گذاری به جای ضابطه مند بودن را شنیده اند؛ دیگر رغبتی برای حضور در این شهر غنی و پرظرفیت ندارند.

در گپ و گفتی کوتاه با یکی از این سرمایه گذاران به نکته ای اشاره کرد که برای نگارنده قابل تامل به نظر آمد. اصل حرف این سرمایه گذار در یک جمله خلاصه شد که گفت: جای خواستگار و عروس میان سرمایه گذار و شهرداری عوض شده است! وی توضیح داد که وقتی برای مذاکره برای سرمایه گذاری به شهرداری می رویم به جای این که مسئول سرمایه گذاری به دنبال سرمایه گذاری باشد و او را تهییج و ترغیب کند ما باید ایشان را مجاب کنیم که اجازه بدهند در این شهر پول آورده و هزینه کنیم!

اتفاق عجیب در قم همین است که به گواه اکثر کارشناسان، شهرداری در چند سال اخیر به دنبال سرمایه گذار نمی رود و اگر برخی نیز برای سرمایه گذاری آمده اند و پایشان به ساختمان شهرداری در خیابان امام موسی صدر باز شده است از طرق دیگر و به سبب علاقه شان به شهر قم و شناخت از ظرفیت های آن به این عرصه ورود کرده اند.

داشتن فن مذاکره، اخلاق حسنه، پرزنت مناسب ظرفیت های شهر، رعایت شان و جایگاه سرمایه گذار، تشریفات و میزبانی مناسب و حضور کارشناسان مطلع و به روز از جمله عواملی است که هم اکنون مجموعه مدیریت سرمایه گذاری در شهرداری برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری یا از آن بی بهره است و یا در حد بسیار کم در رفتار و منش ایشان دیده می شود.

این در شرایطی است که استان های همجوار که بعضا از امکانات و ویژگی های مثبت به مراتب کمتری نسبت به شهر قم برخوردار هستند با بهره گیری از افراد با انگیزه، جوان، تحصیلکرده و باتجربه در امر سرمایه گذاری توانسته اند با سرعت زیادی قمی‌ها را جای گذارند و در مواردی متقاضیان سرمایه گذاری در قم را به شهر خودشان دعوت و با ارائه تسهیلات ویژه از آنان میزبانی و به هر نحوی شده در این شرایط سخت اقتصادی منابع و پول های خارجی و وطنی سرمایه گذاران را در شهرشان هزینه کنند.

ای کاش مدیران شهرداری به این نتیجه برسند که با تسهیل شرایط سرمایه گذاری و دادن اطمینان، به طور حتم سرمایه گذاران منابع مالی خود را در قم هزینه خواهند کرد، البته به شرط حذف بروکراسی اداری فعلی در شهرداری و استان که امکان جذب سرمایه برای رشد اقتصادی و ارتقای رفاه شهروندان را سلب کرده است.

بی شک در صورت وجود نظام هماهنگ میان بخش های مختلف شهرداری که بیش از ادارات و مجموعه های دیگر استان در امر سرمایه گذاری دخیل هستند، آینده ای درخور مردم و شهر مقدس قم را از لحاظ اقتصادی شاهد خواهیم بود.

اگر سرمایه گذار ایرانی از منابع مالی خود مطمئن باشد به جای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر سرمایه خود را در ایران هزینه خواهد کرد. در آخر از اعضای پرتلاش و دلسوز شورای اسلامی شهر و شهردار توانمند قم که به اعتقاد قاطبه شهروندان، نخبگان، بزرگان و علما در بخش های عمرانی و خدماتی آثار خوبی را از خود به جای گذاشته، اما شاید به دلیل همان مواردی که در بالا ذکر شد هنوز در عرصه سرمایه گذاری نتوانسته است به مانند اصفهان گام های بلندی را بردارد، پیشنهاد می شود که با تغییر نگاه و تحولی جدی در بخش سرمایه گذاری شهرداری، روحی تازه را در مدیریت شهری ایجاد کنند.

یقینا همان طور که رهبر فرزانه انقلاب نیز بارها تاکید کرده اند با بهره گیری صحیح از ظرفیت های داخلی که در این مرقومه به بخش هایی از آن، در شهر تاثیرگذار و با اهمیت قم اشاره شد، می توان مشکلات را مرتفع کرد و کشور را علی رغم موانع و دشمنی ها به سمت پیشرفت و توسعه سوق داد. ان شاءالله.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
استاد حسن بنا
|
United States
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
لابی شهردار با پیمانکاران اصفهانی و زد و بند با سرمایه داران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار