لطفاً مراقب جیب‌های خود باشید
شهروندان قمی از ادامه افزایش قیمت کالاها، کمبود نظارت و کوچک شدن سفره‌های خود گله‌مندند.
کد خبر: ۷۰۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 20 January 2019

به گزارش تابناک قم، وقتی ثبات در بازار و قیمت‌ها وجود نداشته باشد و نوسان روزانه و هفتگی افزایش قیمت ادامه پیدا کند هاله‌ای از ترس و نگرانی در بین شهروندان به وجود می‌آید، به‌عبارت‌دیگر احساس آرامش روانی شهروندان به خطر می‌افتد.

پدیده نامیمونی که امروز تمام مردم آن را باپوست و گوشت خود احساس برده و از آن رنج می‌برند نوسان روزانه و هفتگی قیمت کالاهای اساسی است. متأسفانه بسیار اتفاق می‌افتد که نوسان قیمت یک محصول مشترک حتی در دو مغازه کنار یکدیگر نیز متفاوت است.

ضعف در بازرسی و نظارت حلقه گمشده ثبات قیمت در قم است، به گفته مسئولان سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قم تعداد بازرسان نظارتی قم به‌شدت کم بوده و در بین نیروهای قراردادی دولت نیز کمترین حقوق را دریافت می‌کنند درحالی‌که باید بیشترین سهم را کنترل قیمت و ثبات بازار بازی کنند.

مراجع معظم تقلید بارها و به‌صورت مستمر نسبت به عمق مشکلات معیشتی و فشارهای اقتصادی به دولتمردان هشدار داده‌اند، مراجع تقلید از فاصله بین آمار و ارقام و واقعیت بیرونی سفره‌های مردم گله‌مند هستند.

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور با تأکید بر وضعیت سخت و دشوار معیشت به‌ویژه در بین اقشار مستضعف‌تر جامعه اظهار داشت: مردم آثار ارزانی و پایین آمدن قیمت‌ها را در سفره‌های خود احساس نمی‌کنند، مسئولان از آمار و ارقامی حرف می‌زنند که هرگز در بازار و جیب مردم واقعیت بیرونی ندارد.

ایشان در دیدار با مسئولان استان قم نیز تأکید می‌کند: متأسفانه مسئله و مشکل گرانی و معیشت در کشور حل‌نشده است، مردم باید رفاه، ارزانی، اشتغال و ثبات قیمت‌ها را در سفره‌های خود لمس کنند و صرفاً به آمار و گزارش‌ها در رسانه‌ها مختصر نشود.

وضعیت بیرونی و واقعیت کف بازار از نوعی خودسری و یلگی حکایت دارد که در آن برخی افراد به دلیل اطمینان از ضعف بازرسی و نظارت‌های بازدارنده اقدام به بالا و پایین کردن قیمت‌ها می‌کنند، تفاوت قیمت محصولات مشترک در بین مراکز عرضه مختلف شاهدی عینی بر این مدعاست.

حمید توسلی از شهروندان قمی می‌گوید: متأسفانه برخی افراد طمع و میل به کسب ثروت‌های بادآورده و از وضعیت حاکم بر کشور دارند، در روزگار نه‌چندان دور بسیاری از بازاریان به ویژگی انصاف و مردم‌داری معروف بودند اما امروز عده‌ای آرامش بازار را به هم زده‌اند هرچند هنوز هم تعداد بازاریان منصف، قانع و اصیل کم نیست.

راضیه امیری از دیگر شهروندان قمی نیز با انتقاد از قیمت وحشتناک گوشت قرمز اضافه می‌کند: قیمت گوشت قرمز از ابتدای امسال تاکنون 100 درصد افزایش‌یافته است، هر کیلو گوشت قرمز در بازار به قیمت 70 هزار تومان به فروش می‌رسد که خرید آن واقعاً از توان اغلب شهروندان خارج است.

وی ادامه می‌دهد: قیمت گوشت مرغ به‌عنوان مهم‌ترین جایگزین گوشت قرمز نیز در ماه‌های اخیر بسیار افزایش پیداکرده و تا کیلویی 14 هزار تومان در مراکز عرضه به فروش می‌رسد.

آن چیزی که خاطر مردم را بیش از هر چیزی که مکدر کرده عدم تطابق قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار و صحنه واقعی بازار است، مردم از این‌که نظارتی بر اجرای درست و مصوبات تنظیم بازار نمی‌شوند گله‌مند هستند.

نظارت مبحث مهم در اجرای درست مصوبات تنظیم بازار است،ارزش مقوله نظارت در این است که باقدرت بازدارنده خود مانع از هرج‌ومرج و خودسری در قیمت‌گذاری کالا و محصولات شود در غیر این صورت تمام آمار و ارقام ارائه‌شده صرفاً به یک اقدام لوث و بی‌معنی تبدیل می‌شود چراکه اثری که باید در سفره و جیب شهروندان بگذارد را نگذاشته است.

منیره بصیرتی از شهروندان قمی با انتقاد از وضعیت آشفته قیمت‌گذاری در مراکز عرضه معتقد است: مسئله نگران‌کننده برای شهروندان این است که قیمت‌های کف بازار باقیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار متفاوت است و فروشندگان نیز دلهره‌ای از این کار خود ندارد، معلوم نیست چرا نظارتی نیست.

وی تأکید می‌کند: این روزها سعی می‌کنم کمتر اخبار گوش کنم چراکه از عدم تطابق آمار و گزارش‌های مسئولان استان با واقعیت واقعی بازار خسته شده‌ام، تنها درخواست ما از مسئولان این است که هویت و ارزش نظارت را بار دیگر به نهادهای متولی برگردانند.

رضا محمدی از شهروندان قمی نیز ابراز می‌کند: در این‌که تحریم‌های ظالمانه غرب در اقتصاد و معیشت مردم اثر گذاشته شکی نبوده و مردم نیز این مسائل را تحمل می‌کنند اما درعین‌حال از خودسری، سوءاستفاده، و افزایش قیمت کالاهایی که ربط چندانی به مسئله تحریم و ارز ندارند به‌شدت گله داشته و می‌خواهند مسئولان درصحنه عمل با افراد متخلف برخورد کنند.

وی ادامه می‌دهد: درست است که نظارت امر مهمی در زمینه کنترل و ثبات قیمت است اما مردم از بازاریان نیز انتظار دارند که در مقابل سوءاستفاده برخی کسبه ایستادگی کرده و اصل انصاف و عدالت را در عرضه و تقاضا رعایت کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار