رئیس دانشگاه ادیان‌ و مذاهب گفت: «کارگاه بین‌المللی ایران امروز» با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی، هفتم تا ۱۷ بهمن‌ در تهران، قم، مشهد و اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۰۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 23 January 2019

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب در نشست خبری با موضوع «کارگاه بین‌المللی ایران امروز» که عصر چهارشنبه در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، با اشاره به اینکه اختلافات داخلی و مشکلات نباید باعث کم‌توجهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌ شود، اظهار داشت: باید مناسبت‌های فکری و برنامه‌های عقلانی با این ایام چهل‌ سالگی صورت بگیرد، چرا که سال بلوغ و رشد انقلاب اسلامی است و باید معرفی جامع و کامل از این انقلاب انجام شود.

وی ادامه داد: باید فرهنگ هزینه کردن تغییر کند، ایران ارزش دیدن دارد و نباید فکر کنیم که باید همیشه پول خرج کرد تا افراد برای شناخت ایران و انقلاب ایران وارد کشور شوند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه این همایش هزینه زیادی ندارد و با کمترین هزینه بهترین برنامه برای اساتید جهان برگزار می‌شود، افزود: این اساتید از هر کشوری بدون توجه به ملیت، جنسیت و نژاد و دین در حوزه علوم انسانی برای گذراندن این کارگاه وارد ایران می‌شوند.

حجت‌الاسلام نواب بیان کرد: این هیئت‌های خارجی که در ایران حضور می‌یابند ذهنیت آن‌ها نسبت به ایران و سیاه نمایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده، تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی غریب‌ترین درس است و در کشورهای پیشرفته جهان رؤسای جمهور و وزیران آن‌ها از میان افراد با تحصیلات علوم انسانی انتخاب می‌شوند و درکشورهای جهان سوم از فنی مهندسی و پزشکی انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: متأسفانه وزارت علوم با تحول در علوم انسانی به نحوی مقابله می‌کند و راه را برای فعالیت این دانشگاه‌ها بستند؛ در حالی که باید در صحنه اصلاح علوم انسانی فعالیت اساسی داشته باشیم و از منابع خودمان بهره ببریم.

۴۱ نفر از ۲۱ کشور دنیا در این کارگاه شرکت می‌کنند

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست خبری اظهار داشت: مدیریت بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از فعال‌ترین بخش‌های بین‌الملل در دانشگاه‌ها است و تاکنون بیش از ۴۰۰ هیئت خارجی در دوره مدیریت ۷ ساله بنده برای آشنایی با این دانشگاه و بازدید وارد ایران شدند.

مهدی صالحی با اشاره به اینکه تاکنون ۷ دوره کوتاه‌ مدت شیعه شناسی برگزارشده و شکل‌گیری تشیع، تفکر سیاسی شیعه، جایگاه زنان، اخلاق شیعی و حوزه و روحانیت از موضوعات مطرح‌شده در این دوره‌ها بوده است، ادامه داد: هم‌چنین در اسفندماه دوره کوتاه‌ مدت مطالعات زنان در اسلام و ایران توسط دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود چرا که جای طرح این موضوع خالی بود و از بخش‌های حساسی است که سوء تفاهم‌های زیادی نسبت به آن وجود دارد و دوره دوم آن نیز شهریورماه سال آینده برگزار می‌شود.

وی با توجه به فضای ایران هراسی و اسلام هراسی که در خارج از کشور وجود دارد، گفت: اگر اقشار تأثیرگذار مانند افراد اهل علم و دانشگاهیان کشورهای خارجی وارد ایران شوند و ایران را ببینند، به‌تبع آن مردم آن کشورها نیز ذهنیتشان تغییر می‌کند.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه کارگاه بین‌المللی ایران در شهرهای تهران، قم اصفهان و مشهد برگزار می‌شود و هزینه‌های اقامت در ایران توسط خود این افراد پرداخت می‌شود.

صالحی تصریح کرد: شهرداری تهران، شهرداری قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، شهرداری مشهد و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، جامعه المصطفی العالمیه مشهد، بنیاد ایران‌شناسی، شهرداری کاشان و مدرسه اسلامی هنر از مراکز همکار در برگزاری این کارگاه با دانشگاه ادیان و مذاهب هستند.

وی عنوان کرد: ۴۱ نفر از ۲۱ کشور روز هفتم بهمن‌ماه با ویزایی که توسط وزارت خارجه ایران برای آن‌ها صادر شده وارد ایران می‌شوند که این افراد بر اساس رزومه علمی‌شان توسط دانشگاه ادیان و مذاهب انتخاب‌ شده‌اند؛ این افراد از کشورهایی مانند آلمان، کانادا، سوئیس، اتریش، اندونزی، مسکو، پاکستان، غنا، هندوستان، چین، روسیه، ترکیه، مالزی، گرجستان، ارمنستان، بوسنی و عراق هستند و در حوزه‌های مطالعاتی مانند الهیات، جامعه‌شناسی، مدیریت شهری، اقتصاد و سایر رشته‌های علوم انسانی مطالعه و پژوهش دارند.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: کارگاه اقوام ایرانی و تنوع فرهنگ ایرانی در تهران، کارگاه جایگاه زنان در ایران و اسلام در دانشگاه ادیان و مذاهب، کارگاه هنر و تمدن ایرانی اسلامی در اصفهان، کارگاه آموزه‌ها و شعائر تشیع در مشهد مقدس برای این شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

صالحی گفت: این افراد در هرکدام از این چهار شهر ذکر شده از فضای شهری بازدید می‌کنند و با برخی شخصیت‌های نظام مانند معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، شهردار تهران، شهردار اصفهان و تولیت آستان قدس رضوی در مشهد و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی دیدار دارند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار