سخنان رئیس‌جمهور درباره حجاب و فضای مجازی زننده بود
اخیرا جناب رئیس جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است. اگر به قول غربی‌ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار.
کد خبر: ۷۰۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷ 24 January 2019

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره احسان اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) با تفسیر احسان فرمودند خدا را پرستش کنید گویا او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی او تو را می‌بیند.

وی افزود: مؤمنان که خداوند متعال را عبادت می‌کنند گویا که او را می‌بینند، به تعبیر امام علی(ع) که فرمودند خدایی که نمی‌بینم او را عبادت نمی‌کنم، این مقام اولیاءالله بوده که با چشم دل خداوند را می‌بینند و او را ناظر و حاضر در همه امور می‌بینند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:اگر انسان باورش این باشد که خداوند او را می‌بیند هیچ‌گاه گناه نمی‌کند، خداوند را باید با چشم دل ببینیم و حضور در قلب ما داشته باشد، و به فرموده امام علی(ع) گویی در همه لحظه‌های زندگی ما حاضر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه ذکر خداوند سبب آرامش دل‌ها می‌شود، تصریح کرد: ناآرامی‌ها به خاطر خلاف‌کاری‌ها بوده و کار درست و صحیح مایه آرامش است، بنابراین باید ذکر خدا را در همه حال داشت.

وی نماز اول وقت صبح را دارای ارزش بالایی دانست و ابراز کرد: اگر بتوان نماز اول وقت صبح را به جماعت برگزار کرد بسیار عالی است، و باید نماز صبح را در مساجد ترویج کرد، و با اقامه نماز اول صبح در مساجد، آبرویی به شهر و مساجد داد.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه مسئله حجاب را جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی دانست و خطاب به رئیس جمهور گفت: رئیس‌جمهور که قسم‌خورده که همه ارزش‌های اسلامی را باید حفظ کند، باید در حفظ آن کوشا باشد، اگر امروز در منطقه با همه گرفتاری‌هایی که دارید اسلام حفظ‌شده به برکت خون شهدا و اسلام است، درنتیجه شما رئیس‌جمهور نظام اسلامی هستید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید جلوی مفاسد در فضای مجازی گرفته شود، اظهار داشت: از منبعی شنیدم که اکثر بدآموزی‌ها، انحرافات و طلاق‌ها از فضای مجازی است، درحالی‌که رئیس‌جمهوری می‌گویند که وقتی مردم می‌خواهند نباید جلوی آن را گرفت، نادرست است، شما رئیس‌جمهوری اسلامی هستید و نه رئیس‌جمهور کشور دموکرات سکولار و این اشتباهات را باید ایشان اصلاح کنند.

وی پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را جزو اصول سیاست دانست و تصریح کرد: درحالی‌که مردم با مسائل و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چرا باید به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر شناخت درست دنیا و اوضاع فرانسه گفت: دنیا در برابر کشته شدن عده زیادی در این کشور سکوت کرده درحالی‌که اگر در ایران اسلامی چنین اتفاقاتی می‌افتاده چه میزان تبلیغات سوء می‌کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تلاش ترامپ درباره به تصویب رساندن دیوار مکزیک عنوان کرد: می‌گویند این کار ترامپ، چه قدر ضرر به‌واسطه این گروکشی برای کنگره به بار آورده است، بنابراین باید دنیا را بشناسیم و در صورت شناخت درست کلاه سرمان نمی‌رود، در صورتی کلاه سرمان می‌رود که حرف‌های درشت غربیان را باور کنیم و به آن‌ها تکیه کنیم، بنابراین تنها راه ایستادگی و مقابله با دشمنان قوی‌تر شدن است.

واکنش دفتر رئیس‌جمهور به انتقاد‌های آیت‌الله مکارم‌

در پی برخی مطالب منتشر شده در خصوص اظهارات ریاست جمهوری در دیدار با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط عمومی دفتر رئیس جمهور اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار روز دوشنبه اول بهمن 1397 با معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به صورت زنده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و متن کامل و فیلم آن نیز در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در دسترس عموم قرار دارد.

روابط عمومی دفتر رئیس جمهور ضمن احترام به آراء و نظراتی که بر آمده از تعهد نسبت به حفظ و حراست از ارزشهای دینی و احکام شرعی است، افزود: انتظار میرود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیرد و افراد تحت تاثیر روایت های غیر مستقیم یا تحریف و تقطیع شده ای که گاه با انگیزه ای سیاسی و تخریبی از سوی برخی جریانها صورت می گیرد، واقع نشوند.

این اطلاعیه می افزاید: رئیس جمهور در سخنرانی مذکور، در مورد حجاب تصریح کرد که "ما در مسئله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالیکه قرآن اول از مرد شروع می‌کند؛ و قل للمومنین یغضوا من ابصارهم، از چشم شروع می‌کند. به مردها خطاب می‌کند که چشم تان را به نامحرم ندوزید... پس اساس حجاب برای امنیت است. خداوند می‌گوید این حجاب را برای شما (زنان) مقرر کردیم تا آزار نبینید؛ فلا یوذین؛ حجاب داشته باشید تا همه بفهمند که زنی با عفت و دنبال زندگی خودتان هستید."

بنابر این ضرورت شرعی حجاب در سخنان ایشان مورد انکار قرار نگرفته است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: رئیس جمهور همچنین در سخنان خود در مورد فضای مجازی اظهار داشت که "ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم؛ نه درست است و نه قانونی و شرعی. با خواست مردم که نمی‌توانیم مبارزه کنیم... دین بدون انتخاب امکان پذیر نیست. با تحمیل که دین درست نمی‌شود. لااکراه فی الدین. اساس دین باید با فهم، درک، پذیرش و قبول باشد.

بقیه مسائل هم این گونه است. طرف اگر تفهیم بشود و ارزش کار را بداند، خودش دنبال می‌کند و نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم."

روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اطلاعیه خود افزوده است: دکتر روحانی ضمن تاکید بر ضرورت مراعات حریم خصوصی افراد و استفاده بهینه از فضای مجازی تاکید کرد که ما باید با فرهنگ سازی سواد رسانه ای نوجوانان و جوانان را بالا ببریم و تجربه ثابت کرد که بعضی از اقدامات مانند برخی فیلترینگ ها که در سال های اخیر کرده ایم، ناموفق بوده است.

در این اطلاعیه با اشاره به توطئه ای چند لایه دشمنان برای ایجاد شکاف و اختلاف میان مسوولان و مردم و ایجاد بی اعتمادی عمومی به ویژه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ به بصیرت انقلابی، انسجام و یکپارچگی ملی و همبستگی شخصیت های سیاسی و رسانه ها و نخبگان مورد اعتماد جامعه به عنوان ضرورتی مهم برای خنثی سازی و شکست توطئه ای بدخواهان نظام اسلامی تاکید شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار