مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: برای خلع ید سرمایه گذار پروژه فرودگاه قم رای قطعی صادر شده، وظیفه پیدا کردن سرمایه گذار برای تکمیل پروژه فرودگاه قم بر عهده استانداری است.
کد خبر: ۷۱۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۴ 05 February 2019

به گزارش تابناک قم، سید محمد تقی سجادی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به الزامات طرح‌های ملی اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها نیاز به پیوست فرهنگی و محیط زیستی دارند، اگر در منابع طبیعی قم تخریب صورت بگیرد، آسیب این مساله برای 25 درصد جمعیت کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: چون شهر قم در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد، طرح‌های ملی همچون خط فیبر نوری، قطار سریع السیر و بزرگراه‌ها از این شهر عبور می‌کنند، این طرح‌ها از عرصه‌های منابع طبیعی قم برداشت می‌کنند که این مساله نیاز به الزاماتی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: با توسعه معدن در استان مختلف نیستیم، اما باید مسائل زیست محیطی در این زمینه رعایت شود، تاکید مقام معظم رهبری در بخش معدن نه بر برداشت خام بلکه بر تکمیل چرخه تولید است.

سجادی گنبد نمکی را یک ظرفیت برای بخش گردشگری قم دانست و تصریح کرد: آماده هستیم که بهره برداری از این مکان صورت بگیرد، این مساله در چارچوب سند توسعه قم است.

وی ادامه داد: در خصوص خلع ید سرمایه گذار پروژه فرودگاه قم رای قطعی صادر شده، برای تعیین تکلیف نهایی این پروژه مسائلی همچون سرمایه گذاری مردم و دامداران در حریم فرودگاه باقی مانده است، وظیفه پیدا کردن سرمایه گذار برای تکمیل پروژه فرودگاه قم بر عهده استانداری قم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: سطح تخریب‌های عرصه‌های منابع طبیعی در استان به اندازه ای زیاد است که طرح‌های این اداره کل جوابگو نیستند، در استان نه با مشکل ریزگرد بلکه با مشکل گرد و غبار مواجه هستیم.

سجادی حفاظت از اراضی ملی را وظیفه ذاتی اداره کل و منابع طبیعی استان قم دانست و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر 40 کیلومتر کمربند سبز حفاظتی در استان اجرا شد که این کمربند اراضی ملی را مشخص می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به شدت موافق اجرای پروژه‌های سازگار با محیط زیست در استان قم هستیم، اما به عنوان مثال بررسی شود که چه تعداد از زمین‌های واگذار شده به نیروگاه خورشیدی تبدیل شده است، محدودیت‌هایی در زمینه واگذاری برخی از اراضی در استان قم به سرمایه گذاران را در این زمینه داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: 97 درصد از اراضی استان ممیزی شده، پروانه‌هایی که برای دامداران در مناطق مختلف صادر شده است، جلوی واگذاری برخی از زمین‌ها را به صنعت گران می‌گیرد و باید حق و حقوق دامداران پیش از واگذاری زمین‌ها توسط صنعت گران پرداخت شود.

سجادی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های خورشیدی استان قم اظهار کرد: به نظرم برای احداث این نیروگاه‌ها تنها باید حق بهره برداری از اراضی ملی و نه مالکیت این اراضی واگذار شود، تاکنون نزدیک به 40 درصد استان در قالب معدن و اراضی ملی واگذار شده است، اما با این وجود 50 درصد از معادن قم تعطیل هستند، پس باید سرمایه‌های عمومی با تدبیر واگذار شود.

وی ادامه داد: 720 هزار هکتار مراتع در استان قم داریم که به دامداران مجوز بهره برداری 30 ساله داده شده است، منابع طبیعی همچون مراتع ، جنگل‌ها و بیشه‌زارها ظرفیت‌های محدودی دارند که در طول میلیون‌ها سال شکل گرفتند و قابل تجدید نیستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های استان باید در برنامه‌های توسعه خود به هزینه‌هایی که این برنامه‌ها به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌کنند، توجه داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار